2836
Sök

Instrument/el volvo 940

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#21
okej ska kolla upp det imorgon !:-) tack för all hjälp idag iaf !!

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#22
en snabb fråga till..
generatorns d+ ska  alltså jorda om den inte laddar ?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#23
okej ska kolla upp det imorgon !:-) tack för all hjälp idag iaf !!

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
3 november 2012
#24
joakimahlen skrev:
en snabb fråga till..
generatorns d+ ska  alltså jorda om den inte laddar ?

Ja, så är det. D+ ger jordpotential via några dioder när generatorn står stilla och när man vrider på tändningen så går det en liten ström via batterilampan ner till D+ så att lindningen förmagnetiseras.

När sedan motorn går igång och generatorn snurrar tillräckligt fort så börjar den ge laddning, då "förvandlas" D+ till en pluspotential och batterilampan slocknar eftersom den i detta läge får plus i båda ändar. smile

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#25
bra så jag inte är helt ute och cyklar! tack iaf !!

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#26
jag prövade det där med om generatorn jorda ( tar en kabel från plusen till d+ och en lampa där emellan ) det funkade inte. alltså laddregulatorn paj ?  då har jag en fråga ...  vad ä det för skillnad på en laddregulator med motstånd och en utan ? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
6 november 2012
#27
Tydligen gör motståndet att batterilampan lyser om tex kolen eller släpringarna är dåliga/slut, har man en regulator utan motstånd så kan inte batterilampan ge varning när kolen är slut eftersom lampan då inte får en jordpotential. Ungefär så där har man förklarat på ett Volvoforum iaf. smile

174 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#28
men tror du det skulle kunna ha något med saken att göra ?

kolla lite på ett el-schema från haynes boken.. om jag förstått det rätt så har SRSen något med laddningen och det att göra ?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
6 november 2012
#29
Det verkar ju konstigt om SRS påverkar laddningen tycker jag, däremot ser det ut som att lampan för SRS får spänning från samma "slinga" som laddlampan.  smile

Prova förresten att koppla där externa lampan till batteripluspolen igen, men jorda den på generatorns chassi istället och se att den tänds. Bara för att vara helt säker på att generatorn är ordentligt jordad.

174 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#30
va ute och prövade och märkte att jag gjorde fel förut...
det jordar på alla ställen nu...
kollade lite bland säkringarna också, finns en säkrings uttag där det står "day running lamps"  den utgående kabeln på den är av men det kanske inte ar något med detta att göra ?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
7 november 2012
#31
Så du menar att det ändå funkar när du tex ansluter den externa lampan till D+?
Vilken säkring är "day running lamps"?

En utgående kabel till såna saker borde inte ha med laddningen att göra. Om det funkar med den externa lampan på D+ så kan du även provstarta och se att lampan slocknar och att generatorn laddar bra, låt ordinarie kabel vara bortplockad från D+ när du testar och se till att den inte kommer åt någonting eller fastnar i drivremmen. smile

174 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#32
tror den ligger på 23/24 men det sitter ju ingen säkring i den ?

ska kolla det där imorgon !;-)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

61 Inlägg
12 december 2012
#33
Kommit fram till något fel?


174 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#34
Nepp. . Blir nog att ta in bilen när garaget är klart och byta hela elsystemet.. hmm

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

58 Inlägg
4 april 2014
#35
när ni är inne på instrumenthus o de
hur får ajg väck mitt på en volvo 944 -96 och vi´lken av lamporna är till abs en ? för den lyser inte när jag har tändningsläget på så ska byta den men vilken av alla är de ?
mvh big_smile



Sök