2213
Sök

Spridare till audi urquattro

29 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har en Audi urquattro -83 som har en femcylindrig 2.1 liters motor på 200hk orginal. Nu är det så att jag monterat på en ny större turbo som ska kunna leverera 400hk, men ska försöka att få det att landa på 350hk.
Nu är frågan vad jag ska ha för spridare till den så att den går bra och kan leverera de 350hk jag är ute efter?

Jag har redan kontaktat två olika försäljare av dessa varav en av dem även utför mappning och fått två helt olika svar på vad för spridare jag ska ha. Den första sa ca 550cc spridare och den andra ca 800cc.

Är det inte så super noga när det kommer till hur stora spridare man har på eller? Man börjar ju undra när man får två olika svar och de är 250cc skillnad på dem. Samt vad är det för skillnader på hög och låg ohm?

För att spridarna ska passa på quattron så behöver jag ha lite speciella spridare som har en lång "nos" då det satt k-jetronic spridare på innan. Dessa finns inte i stora variationer, den ända jag fått fram ska passa på bra är denna på 820cc vid 3/bar som jag tagit reda på:

http://www.micksgarage.com/proddetails. … p;pk=3A9C1

Vad tror ni, går det bra med dem?


Tacksam för svar!

29 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#2
Ingen som har lust att hjälpa mig?

7 274 Inlägg
5 november 2012
#3
550cc räcker men om du planerar på mera effekt senare kan det vara bra att satsa på större när du ändå är igång.
Du måste mappa om bilen i vilket fall när du byter spridare så om dom är större gör det inget.

Vill du köra på E85 istället för bensin så behövs det större spridare. Då är 800cc eller större bättre.

Kommer du köra med original sprutet? Isåfall är original spridarna hög eller låg ohm?


29 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#4
Okej, tack för svar!

Nja, kanske blir lite mer effekt i framtiden, inget planerat ännu iaf. Okej, så då går det alltså att köra med 820cc spridare bara jag mappar det rätt, men går det att råka välja för stora spridare och vad blir effekten av det?

Ska köra på vanlig 95 oktanig soppa, fast den vill ha 98 i instruktionsboken.

Ja, jag ska byta sprutet då det orginal är ett mekaniskt bränslesystem som alltså inte går att styra, är därför varken låg eller hög ohm på dem de de inte är anslutna till ECU:n. I och med att det var ett k-jetronic system på orginal så ser spridarna lite speciella ut och jag kan inte hitta dem i någon annan storlek än 820cc som går att koppla till eftermaknadssprut, hoppas därför att det går att använda dem!

Vad gör de för skillnad med hög och låg ohm då?

502 Inlägg
7 november 2012
#5
kör på 820cc det är inga problem, stora spridare kan innebära lite ojämn tomgång eftersom de får svårt att spruta "tillräckligt lite" soppa, men det behöver du inte bekymra dig för så länge du inte väljer typ 1400cc och uppåt

vilken oktan du kör på spelar mindre roll för spridarna, mappa den på 95 så är det lugnt
tändning, komp, ladd och utformningen på förbränningsrummen styr hur mycket effekt du säkert kan plocka ut på olika oktanhalter

29 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#6
Okej, då förstår jag smile Har nu beställt spridarna med lättnad då jag vet att de kommer att fungera på min bil. Får tacka så mycket för hjälpen!

Mvh, Viktor


Sök