Äntligen. Efter att ha haft trösklarna färdiglackade i bakluckan i en vecka så kunde jag inte hålla mig längre. Plugg fick stå åt sidan och medan sambo+bebis slocknat i soffan så tog jag tillfället i akt att springa ner till garaget. Stressigt blev det så inga bilder under själva demonteringen tyvärr.
Här har vi de dyra små asen. 507 spänn för den här uppsättningen - som jag såhär i efterhand är ganska glad över att jag skaffade. Att få loss de gamla var jävligt omständligt även när tröskeln var av!
Att då försöka rädda de gamla fanns inte på kartan längre.
De enda verktygen som behövdes var en mindre torx och något att bända med, i mitt fall den återkommande smörkniven! Tidsåtgång: drygt 2h. 1h15min på första tröskeln och 45min på den andre. Inte så knöligt när man väl förstått hur man ska göra.
Originaltröskel. Ganska intetsägande.
Ingen linje som följer bakdelen med fronten här..
Nya vs gamla. R-design vs original.
Sen tog jag dessvärre inga fler bilder som sagt. 3 torx i vardera hjulhus, ett par plastclips undertill som man rycker loss och sedan bände jag bara undan tröskeln vid alla clips till karossen. Smörkniven dög även denna gång!
Och på begäran, en tvättad bil!
Ser lite fjösigt ut med tomma hål för utblås.. Men linjen från baken mot fronten är genast mycket bättre.
Upptäckte att lackerarna slarvat lite framför framdörren. Lite bättringsfärg gör förhoppningsvis susen, så länge det inte lyser rött så är jag nöjd.
Nästa dilemma är då detta, R-design har även den nedre listen på dörrarna i ett annat utförande som följer "ovankanten" av tröskeln. De verkar dock förbaskat svåra att få tag på och ligger ärligt talat inte så högt på prioriteringslistan men ska det va så ska det bannemej vara. Upptäckte att en annan V50 i mitt garage som är pre facelift och med de klassiskt olackade trösklarna har andra dörrlister som är jävligt lika R-design. Jag måste undersöka det närmre på något vis, det kanske kan vara ett alternativ att köpa sådana och lacka om istället. Eller om någon vet nåt som inte jag vet, hit me!
So fresh and so clean clean.. Utvändigt iallafall, dags för vårstäd snart, om snön bara kan ta sitt pick och pack nån jädra gång!
MEN! Jag tycker det var märkligt att Volvo inte hade dessa i "plugg/clips-kitet" jag köpte. Jag frågade även om dom men killen jag pratade med sa att det är dessa som följer med trots att de visas på Volvos monteringsanvisningar. Oh well.
De hade nämligt behövts UNDER bilen. Ena sidokjolen satt fast med EN sådan medan den andre hade ett par fler kvar, tack och lov. De gick att återanvända men det var riktigt knöligt att få fast så när tillfälle ges ska bilen upp på en lyft så man kan dra fast trösklarna ordentligt undertill.
Nåväl!
Vad har jag kvar att göra med bilen nurå..? Den börjar bli hyfsat klar. Fast klar känner man sig kanske aldrig helt.
Nya grillen ska iallafall på, hade span på en men den sköt i höjden i pris så det fick vara.
Nya sommarfälgar kommer när det blir säsong och då passar jag även på att sänka kärran. Fälgvalet står nog mellan de klassiska Dotz Roadster alternativt Volvos Ocean Storm. 19" blir det iallafall!
Sen ska givetvis en slutsats til avgaset skaffas men det lutar åt att det blir framåt våren det med..