3252
Sök

Vw typ1 1303 med Trionic 5

Syftet, Udda bygge, lättare att mappa än Monojetronic från VW samt väldigt trött på förgasare.

75 831 Visningar
Projektet avslutat 20 september 2015
294 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#101
Dometros skrev:
Gott big_smile Sjukt frän!

Tack! brände ett stift i fredags så den ville inte ladda så mycket i lördags, gick inte jätte bra på rejset men tog golfarna i starten iaf wink

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

582 Inlägg
23 juni 2013
#102
Spännande projekt! Hur gjorde du med hastighetssignalen?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

294 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#103
Big-Nyz skrev:
Spännande projekt! Hur gjorde du med hastighetssignalen?

Tack! tog varvtalssignalen som hastighetssignal och ändrade antal pulser i T5suite så att det blev någorlunda bättre värde.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

582 Inlägg
24 juni 2013
#104
Micke_9000 skrev:
Big-Nyz skrev:
Spännande projekt! Hur gjorde du med hastighetssignalen?

Tack! tog varvtalssignalen som hastighetssignal och ändrade antal pulser i T5suite så att det blev någorlunda bättre värde.

Ok. Betyder det då att du laddar över GLT först vid ett visst varvtal?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

294 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#105
Big-Nyz skrev:
Micke_9000 skrev:
Big-Nyz skrev:
Spännande projekt! Hur gjorde du med hastighetssignalen?

Tack! tog varvtalssignalen som hastighetssignal och ändrade antal pulser i T5suite så att det blev någorlunda bättre värde.

Ok. Betyder det då att du laddar över GLT först vid ett visst varvtal?

Hmm det har jag inte tänkt på, det kan stämma, och det vill jag nog ändra. har inte tänkt på det förens nu när du skrev det.

nu blir det dock lite väntan med att mappa, måste bygga om vevhusventilationen då den trycker ut olja vid högre belastning.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

582 Inlägg
24 juni 2013
#106
Micke_9000 skrev:
Big-Nyz skrev:
Micke_9000 skrev:

Tack! tog varvtalssignalen som hastighetssignal och ändrade antal pulser i T5suite så att det blev någorlunda bättre värde.

Ok. Betyder det då att du laddar över GLT först vid ett visst varvtal?

Hmm det har jag inte tänkt på, det kan stämma, och det vill jag nog ändra. har inte tänkt på det förens nu när du skrev det.

nu blir det dock lite väntan med att mappa, måste bygga om vevhusventilationen då den trycker ut olja vid högre belastning.

Kul att kunna tillföra nån ny tanke då smile

Följer ditt bygge med intresse!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

294 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#107
Big-Nyz skrev:
Micke_9000 skrev:
Big-Nyz skrev:

Ok. Betyder det då att du laddar över GLT först vid ett visst varvtal?

Hmm det har jag inte tänkt på, det kan stämma, och det vill jag nog ändra. har inte tänkt på det förens nu när du skrev det.

nu blir det dock lite väntan med att mappa, måste bygga om vevhusventilationen då den trycker ut olja vid högre belastning.

Kul att kunna tillföra nån ny tanke då smile

Följer ditt bygge med intresse!

Jaa, den var lite seg på att börja ladda, så kan vara ett för lågt värde!
Tack! kul att fler vill!

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

490 Inlägg
25 juni 2013
#108
Jag har några smygplaner som jag fortfarande har i planeringsstadiet: montera en komplett Saab-motor i min bubbla, men hittar inga färdiga adaptrar/distanser. Nån av er som sett sån? Dalhems har ju till flertalet motorer, så som div V8:or.... Men ingen till en Saab motor...?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

294 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#109
Har varit mycket mappning, problem osv, vevhusventilationen var inte tillräcklig så byggde om den.
mappning igen, vid högre ladd så kom spikningarna pga av hög lufttemp så blev att montera dit en IC
Sen hände något med motorn, då det kom misständningar på 1:ans cylinder samt en massa blårök vid tomgång.
ventilstyrningarna läcker igenom olja samt att kolvar och cylindrar inte såg så jätte bra ut, blir nya och renovering av topparna i vinter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-5827f4382f9c9652271a4299690b3dab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-a950a1185969835ec677065134f2b810.jpg

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

582 Inlägg
15 september 2013
#110
Det är ju synd om inte motorn riktigt håller ihop för överladdning nu när du kommit så här långt i bygget, men det finns väl gott om godis att köpa till bubblor. Smidda kolvar och sånt...

Vad gäller Saabmotor så har jag själv lekt med tanken att det vore häftigt att lyfta i ett helt motorpaket från en GM-Saab i en bil med svansmotor. Med växellåda, subframe och allt. Adapterplatta går nog att laga själv också, men frågan är ju hur mycket en bubblaväxellåda sen håller... Du kan ju jämföra skillnaderna i spårvidd och mäta lite hur mycket bredare den skulle bli med en Saabfront i baken wink .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

294 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#111
Då var motorn på väg ihop igen, men nya cylindrar, kolvar och toppar samt CSP:s stötstångsrör smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-dbcc0bd6c10ad78c3e84462dd89b9851.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-d5704e061c1fbae7edc51fd877682b14.jpg

Motorn klar och väntar på att få komma tillbaka i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-0681724a592b480e4c341384cd1c9377.jpg

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

prestanda framför utseende
225 Inlägg
21 januari 2014
#112
kommer bli bra som sjutton så klart . bra combo av märken .


Bubblameck
232 Inlägg
15 februari 2014
#113
Den här hade man missat :o Asgrymt bygge! big_smile

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

294 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#114
vw1303 skrev:
kommer bli bra som sjutton så klart . bra combo av märken .

Tackar! har kört en sväng med bilen också! i Tisdags, gick jätte bra! smile nu väntar vi bara på våren smile

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

294 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#115
MhGren skrev:
Den här hade man missat :o Asgrymt bygge! big_smile

Tackar! de va roligt o bygga också wink

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

1 Inlägg
12 april 2014
#116
Hej kul med någon som inte gör som alla andra! Har själv en Vw Variant med Saab i motorrummet. När bygget startade 1997 var 16v motorn nästan ny och motorn i bilen kommer ursprungligen ifrån 9000 96a och är ett HPD bygge med K-jetronic sprut ifrån en 8v turbo. Håller på och uppdaterar till trionic och turbo ifrån nyare 9000. Det var när jag letade efter tips om inkoppling av det som jag hittade ditt bygge. Du kanske har nåt bra schema över inkopplingen?

Mvh Per


https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-57fce814959ccd0b2abb90bc46a667b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-b930ed33bf146f67a79923431b27b0b1.jpg


page/gallhttps://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-53a5fdb51239f824e10e92368b36077c.jpg

294 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#117
CrewCab65 skrev:
Hej kul med någon som inte gör som alla andra! Har själv en Vw Variant med Saab i motorrummet. När bygget startade 1997 var 16v motorn nästan ny och motorn i bilen kommer ursprungligen ifrån 9000 96a och är ett HPD bygge med K-jetronic sprut ifrån en 8v turbo. Håller på och uppdaterar till trionic och turbo ifrån nyare 9000. Det var när jag letade efter tips om inkoppling av det som jag hittade ditt bygge. Du kanske har nåt bra schema över inkopplingen?

Mvh Per


http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-57fce814959ccd0b2abb90bc46a667b6.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-b930ed33bf146f67a79923431b27b0b1.jpg


page/gallhttp://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-53a5fdb51239f824e10e92368b36077c.jpg

Hej! Tror jag sett denna bilen någonstans!
El-scheman har jag, har du en mailadress kan jag skicka dom!

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

4 Inlägg
26 oktober 2014
#118
Vad hände sedan? Något har väl gjorts sedan april? wink
Senast redigerat av Frix (26 oktober 2014)


prestanda framför utseende
225 Inlägg
26 oktober 2014
#119
Micke_9000 skrev:
CrewCab65 skrev:
Hej kul med någon som inte gör som alla andra! Har själv en Vw Variant med Saab i motorrummet. När bygget startade 1997 var 16v motorn nästan ny och motorn i bilen kommer ursprungligen ifrån 9000 96a och är ett HPD bygge med K-jetronic sprut ifrån en 8v turbo. Håller på och uppdaterar till trionic och turbo ifrån nyare 9000. Det var när jag letade efter tips om inkoppling av det som jag hittade ditt bygge. Du kanske har nåt bra schema över inkopplingen?

Mvh Per


http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-57fce814959ccd0b2abb90bc46a667b6.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-b930ed33bf146f67a79923431b27b0b1.jpg


page/gallhttp://www1.garaget.org/gallery/images/204/203750/203750-53a5fdb51239f824e10e92368b36077c.jpg

Hej! Tror jag sett denna bilen någonstans!
El-scheman har jag, har du en mailadress kan jag skicka dom!

de vore jag oxå intresserad av !

jag träffade din "svärfar" på dynoday men lyckades inte jaga rätt på dig innan de var dags för hemfärd ....

misslyckas jag med min megasquirtinstallation är ju trionic 5 nästa steg.....


294 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
#120
Frix skrev:
Vad hände sedan? Något har väl gjorts sedan april? wink

Sedan trillade motorn in i bilen, massa mappning, 0,8bars ladd WOHO! kopplingen börja slira.
har även hittat ett fabrikationsfel som ägaren har byggt som ska åtgärdas i vinter, turbon är för långt ner så oljan rinner upp i turbon från returen på tomgång smile
Mitt mål är att köra den på rullarna på Dynoday 2015! smile

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB


Sök