3463
Sök

Volvo 740 går dåligt efter byte av grenrör och avgassystem.

Volvo!
43 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Volvo 740 1990
B230F
ca 19000 mil

Har precis bytt från original grenrör till extraktor och 2,5" hela vägen men en simons dämpare och borttagen katt.

Satte lambdasonden på samma ställe i röret som den satt på när den satt i katten, hade ingen mutter så svetsade fast lambdan i röret.

När jag skulle starta bilen så gick den riktigt skit! Går bara på 2 cylindrar när den väl startar...
Lambdalampan lyser också så antar att de vart nå med den när vi satte dit den för annars vet jag inte vad de skulle kunna vara som gör att bilen beter sig sådär ? Gick hur bra som helst innan vi bytte avgassystem och grenrör.
kolla felkoder och fick fram 2-1-4 ( Impulsgivarsignal) ?

Iaf så har jag beställt ny lambda och en riktig mutter att skruva fast den i, så jag undrar om jag kan sätta lambdan på samma ställe eller om den ska sitta i grenröret?

taskigt förklarat kanske men vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre roll

Tacksam för svar då jag måste använda bilen sad

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

1 450 Inlägg
4 november 2012
E nog lamdan som spökar lite skulle ja tro, den kanske tog skada när du svetsade dit den, så e nog den som e konstig, krånglar den så brukar man få många konstiga felkoder:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Volvo!
43 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
ja jag tror de jag med, kan inte komma på nå annat som skulle kunna göra så bilen spökar sådär när vi bara har bytt avgassystem å grenröret.. sad

1 450 Inlägg
5 november 2012
Nästan säkert att de e den, sätt lamdan där den satt och inte i grenröret, tror de blir galet om du sätter den i grenröret, men är inte säker. Den kan säkert bleve knäpp när du svetsade runt den så att byta den borde lösa problemet, har för mig dom e ganska så dyra bara hmm

Volvo!
43 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
De jag är lite fundersam över om man ska ha den på samma ställer eller i grenröret? På vissa bilar sitter den ju i grenröret då dom inte har någon katt antar jag, men jag hade ju från början en katt på min som lambdan satt i :o
Ja dom kosta ganska mycke men de får de vara värt om bilen blir bra igen, och när jag sätter dit en riktig mutter kommer jag ju inte behöva svetsa nå i lambdan smile ska sätta dit de på fredag så får se om de blir bättre då, men tänkte om någon under tiden visste vart man skulle sätta lambdan för att de inte ska bli något problem smile

1 450 Inlägg
5 november 2012
De e ja lite osäker på, tog du bort katten helt och ska sätta t bak den sen? För om ja inte är fel ute så blir det problem med besiktning om du inte har nån katt:/

Volvo!
43 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
jo den är helt borta, besikta bilen precis så den går till 2014-01-31 wink men när de är dags nästa gång ska jag skaffa en riktig katt igen men de tar vi då smile Hade iaf rätt bra värden på besiktningen också kan ju vara värt att nämna.

1 450 Inlägg
5 november 2012
Jaha då e de ju inga problem:) men angående lamdan så han nog ja satt den ungefär där den satt innan, de borde ju va bäst eftersom den satt där innan, har själv aldrig plockat bort själva katten på nån bil:p

Volvo!
43 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
okej smile då lutar de åt att sätta den där igen än så länge wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
5 november 2012
hur tänkte du när du svetsade fast lambdan i röret?
sitter skapligt känsliga saker som man dödar direkt med förmycket värme gör om gör rätt t.o.m biltema säljer svetsmuttrar till att skruva lambdasonden i

och sen får du så klart skaffa en ny lambda sond inget biltema skit utan en oskarvad orginal lambda helst ny

så gör om gör rätt

Kör fort så hinner inget hända...

2 763 Inlägg
5 november 2012
Jag måste bara fråga, varför fick du för dig att svetsa i lambdasonden? yikes

Volvo - For Life

Volvo!
43 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
för extraktor röret jag köpte satt de redan en lambda i som va fast svetsad och den va överdrivet fastsvetsad, så tog bort den och svetsade igen sen borra vi hål i avgasröret där lambdan satt från början i katten och svetsa fast den försiktigt i muttern över gängorna och trodde tydligen de skulle gå, hade ingen mutter och hade bara lambdan kvar så måsta ju pröva fall de skulle gå då jag måsta ha bilen....

Men nu vet jag de och har redan beställt original saker så vart jag ska sätta den är väl de enda jag behöver veta.

2 763 Inlägg
5 november 2012
ford-granada skrev:
för extraktor röret jag köpte satt de redan en lambda i som va fast svetsad och den va överdrivet fastsvetsad, så tog bort den och svetsade igen sen borra vi hål i avgasröret där lambdan satt från början i katten och svetsa fast den försiktigt i muttern över gängorna och trodde tydligen de skulle gå, hade ingen mutter och hade bara lambdan kvar så måsta ju pröva fall de skulle gå då jag måsta ha bilen....

Men nu vet jag de och har redan beställt original saker så vart jag ska sätta den är väl de enda jag behöver veta.

Okej, då är jag med smile

Volvo - For Life

Volvo!
43 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Du råkar inte veta om de spelar någon roll vart man sätter lambdan BOLIN? smile

2 763 Inlägg
6 november 2012
ford-granada skrev:
Du råkar inte veta om de spelar någon roll vart man sätter lambdan BOLIN? smile

Helst bör den väl sitta på ungefär samma ställe som original, jag vet faktiskt inte om det har nån betydelse eller ej hmm

Volvo - For Life

Volvo!
43 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
okej smile

Volvo!
43 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Har bytt lambda nu men bilen går fortfarande skit, baktänder å går inte på alla cylindrar.
Verkar som den går lite bättre på höga varv...
Har fått en ny felkod med 1-4-3

1 450 Inlägg
9 november 2012
Den gick som den skulle innan du bytte allt? Har du köpt rätt lamda,själva numret på den, för vet de finns massa olika,

Volvo!
43 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
den gick precis som den skulle innan vi bytte. ja lambdan är lika sad

bytte tändstift och olja samtidigt också men de ska väl inte heller ha med saken att göra

1 450 Inlägg
9 november 2012
Nej de ska ju inte ha med saken att göra, va fick du för felkod då? Har inte den boken med mig som alla felkoder står i jämt nu, är lite tom på Ideer va de kan va:/

Sök