3196
Sök

Söndergängad spindelled på styrleden

189 Inlägg
onsdag 15:04
Trådstartare
Tycks ha blivit något galet när jag skulle rätta till en del på hjulupphängningen. Lossade styrleden yttre, fick dock problem att få loss så smackade på med hammaren då jag hade lite bråttom. Gick bra att skruva bort kronmuttern innan men när jag ska skruva tillbaka den nu så gängar den inte i efter något varv så hela spindelleden snurrar.

Andra hjulet gick utan problem.

Kan ju prova smeta på silikonspray eller dylikt eller prova om den andra muttern funkar. Om inte, går det att byta bara spindelleden eller måste jag byta styrleden också? Tänker om gängorna på spindelleden fuckat upp sig....

Är lättare få tag i en spindelled än styrled tänker jag...

1 079 Inlägg
onsdag 16:37
Är det spindelleden eller styrleden du ska byta? Det är 2 separata grejer liksom... Styrleden sitter i styrstaget, spindelleden under hjulnavet i bärarmen (åtminstone på alla normala bilar...).

Har du stukat gängan på skruv-delen byter du enklast hela leden, dvs skruven och själva hållaren.
Kan gå att rätta till gängan också om den inte är alltför misshandlad, men svårt att bedöma utan att se den.

189 Inlägg
onsdag 18:17
Trådstartare
Steff240 skrev:
Är det spindelleden eller styrleden du ska byta? Det är 2 separata grejer liksom... Styrleden sitter i styrstaget, spindelleden under hjulnavet i bärarmen (åtminstone på alla normala bilar...).

Har du stukat gängan på skruv-delen byter du enklast hela leden, dvs skruven och själva hållaren.
Kan gå att rätta till gängan också om den inte är alltför misshandlad, men svårt att bedöma utan att se den.

Försökte fixa en bild men den vägrar låta mig ladda upp något.

Det är den stång som sitter ansluten mot hjulet. Typ.

189 Inlägg
onsdag 18:21
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-bca7caafb97ffa31f6429ae86c338bda.jpg

1 079 Inlägg
onsdag 18:38
Det där är en styrled. Du byter hela biten. Kostar förmodligen inte så stora pengar.
(går säkert att pilla isär själva leden men du hittar nog inte bara den gängade delen att köpa).
Vad är det för bil?

189 Inlägg
onsdag 19:56
Trådstartare
Steff240 skrev:
Det där är en styrled. Du byter hela biten. Kostar förmodligen inte så stora pengar.
(går säkert att pilla isär själva leden men du hittar nog inte bara den gängade delen att köpa).
Vad är det för bil?

En Honda Accord. Nu bytte jag styrleden för några år sedan då damasken var rätt medtagen. Är väl att man måste bekosta hjulinställning efteråt som kostar.

Mest därför jag tänkte om det gick att göra nån annan väg.

Det är spindelledens öh.. bult som verkar ha fuckat upp sig. Kan skruva några varv sen tar det tvärstopp. Vet inte om det gör nån skillnad att hålla emot med en polygrip i bulten när jag skruvar.

1 079 Inlägg
onsdag 20:55
Det brukar finnas så man kan hålla emot nånstans på skruven, antingen med torx/insex i toppen eller med ett nyckeltag längre ner. Svårt att dra åt muttern ordentligt annars.

Risken är ju dock att man sabbar gängorna ännu mer om man tvingar på muttern....

* Voff voff *
10 535 Inlägg
onsdag 22:44
skreech3 skrev:
Steff240 skrev:
Vad är det för bil?

En Honda Accord. Nu bytte jag styrleden för några år sedan då damasken var rätt medtagen. Är väl att man måste bekosta hjulinställning efteråt som kostar.

Mest därför jag tänkte om det gick att göra nån annan väg.

Det är spindelledens öh.. bult som verkar ha fuckat upp sig. Kan skruva några varv sen tar det tvärstopp. Vet inte om det gör nån skillnad att hålla emot med en polygrip i bulten när jag skruvar.

Spindelleden och styrleden är två skilda saker som inte sitter ihop med varandra så det blir lite rörigt när du blandar mellan dessa. Jag misstänker att det du menar är yttre och inre styrled samt gängorna som dessa möts i och inte egentligen spindelled alls?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 692 Inlägg
onsdag 22:45
Hmm, har du haft bort spindelleden o sabbat gängorna på den? Eller är det bara styrleden o dess gängor som bråkar? Pratar vi styrled o infästning vid hjulet, så e´den konisk o du kan sätta tryck på den så konan låser. Funkar inte detta, så kapa fanskapet o slå bort den. Sen e´de bara att montera den nya. Mvh/Husse

189 Inlägg
torsdag 07:31
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-f4ce4be020a916b788a671a0af5eef11.jpg

Det är den där delen jag menar, sitter väl en spindelled på yttre styrleden.

Tänkte väl minimera behovet av hjulbalansering genom att byta bara spindelleden (alltså där bulten med troligen trasiga gängor sitter).

Men det kanske är mer jobb än jag räknat med?

1 079 Inlägg
torsdag 07:38
Alltså den inringade delen ÄR en del av styrleden, spindelleden sitter på ett annat ställe i framvagnen.
Jag tror inte att du kan köpa själva skruven löst, och det är inte säkert att det går att dela grejerna där ändå...

* Voff voff *
10 535 Inlägg
torsdag 08:03
skreech3 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-f4ce4be020a916b788a671a0af5eef11.jpg

Tänkte väl minimera behovet av hjulbalansering genom att byta bara spindelleden (alltså där bulten med troligen trasiga gängor sitter).

Nej, det sitter en kulled på yttre styrleden. Spindelleden är en specifik del som sitter nertill på styrspindeln mot länkarmen. En yttre styrled kostar inte många kronor så att börja försöka få isär kulleden är inte värt på något vis. Rätt säker på att det inte ens går att köpa enskilda delar till den löst.

Men är du säker på att det är gängorna som är paj? Kulleden kan ju snurra i sig själv i styrleden, dvs du måste alltid hålla emot på själva gängade delen när du drar åt muttern.

(Det är inte en hjulbalansering du avser, det är en hjulinställning. Hjulbalansering tar bort vibrationer i hjulen med hjälp av vikter.) smile

189 Inlägg
torsdag 08:13
Trådstartare
Brådhis skrev:
skreech3 skrev:

Nej, det sitter en kulled på yttre styrleden. Spindelleden är en specifik del som sitter nertill på styrspindeln mot länkarmen. En yttre styrled kostar inte många kronor så att börja försöka få isär kulleden är inte värt på något vis. Rätt säker på att det inte ens går att köpa enskilda delar till den löst.

Men är du säker på att det är gängorna som är paj? Kulleden kan ju snurra i sig själv i styrleden, dvs du måste alltid hålla emot på själva gängade delen när du drar åt muttern.

(Det är inte en hjulbalansering du avser, det är en hjulinställning. Hjulbalansering tar bort vibrationer i hjulen med hjälp av vikter.) smile

Haha, ja hjulinställning heter det ja.

Jag känner ett ganska ordentligt motstånd när jag skruvar på muttern. Har kunnat skruva på för hand.

Hålla emot med annat verktyg är rätt svårt då det är trångt om utrymme. Provade som hastigast när leden var lös, men lyckades inte hålla emot. Som sagt, kan prova med en annan mutter, eller försöka fetta in eländet med något.

Sist bytte jag visst båda styrlederna, trodde bara jag hade bytt den högra (eftersom den vänstra såg väldigt rostig ut). Sett olika knep där de märkt ut på styrleden var den ska snurras till för varv för att stämma. Men det kanske inte är 100 % säkert?

* Voff voff *
10 535 Inlägg
torsdag 08:15
skreech3 skrev:
Brådhis skrev:
skreech3 skrev:

Haha, ja hjulinställning heter det ja.

Jag känner ett ganska ordentligt motstånd när jag skruvar på muttern. Har kunnat skruva på för hand.

Hålla emot med annat verktyg är rätt svårt då det är trångt om utrymme. Provade som hastigast när leden var lös, men lyckades inte hålla emot. Som sagt, kan prova med en annan mutter, eller försöka fetta in eländet med något.

Sist bytte jag visst båda styrlederna, trodde bara jag hade bytt den högra (eftersom den vänstra såg väldigt rostig ut). Sett olika knep där de märkt ut på styrleden var den ska snurras till för varv för att stämma. Men det kanske inte är 100 % säkert?

Jag skulle säga att du alltid måste hålla emot när du drar dit en styrled i yttre änden. Så gör du inte det så är det iaf i mina ögon 99% chans att du bara snurrar kulleden och att det inte är något som helst fel på grejerna. Köper du en ny styrled så kommer du uppleva exakt samma sak.

3 168 Inlägg
torsdag 08:24
Så är det. En ny brukar dock vara så stel att det kan gå ändå ofta. En sliten men OK led, kan snurra för lätt, och då måste den hållas emot.

Vi talar om en yttre styrled.

Spindelled är en annan del.

Själva leden kan kallas "Kul-bult" av äldre personer, oavsett om man avser styrled eller spindelled. I alla fall i mina trakter. Kan vara lokalt uttryck.
Senast redigerat av Mossan1 (torsdag 08:26)

* Voff voff *
10 535 Inlägg
torsdag 08:27
Mossan1 skrev:
Så är det. En ny brukar dock vara så stel att det kan gå ändå ofta. En sliten men OK led, kan snurra för lätt, och då måste den hållas emot.

Vi talar om en yttre styrled.

Spindelled är en annan del.

Själva leden kan kallas "Kul-bult" av äldre personer, oavsett om man avser styrled eller spindelled. I alla fall i mina trakter. Kan vara lokalt uttryck.

Kan gå, ja... Men man bör hålla emot ändå för att inte riskera att man inte dragit den korrekt!

189 Inlägg
torsdag 10:39
Trådstartare
Verkar finnas att köpa för runt 200-250 med frakt från Skruvat och Mekster. Osäker hur fort de fraktar. Men jag får väl avvakta tills jag kommer hem igen på lördag.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
torsdag 10:57
till nästa gång slå på spindeln istället så hoppar leden ur så fint.. så behöver du inte slå på den gängade delen..

Kör fort så hinner inget hända...

189 Inlägg
torsdag 11:14
Trådstartare
Growe skrev:
till nästa gång slå på spindeln istället så hoppar leden ur så fint.. så behöver du inte slå på den gängade delen..

Jo. Funkade bra innan. Men var nog lite för stressad och då tänker man inte så mycket...

189 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Nu har jag kommit åt bilen igen. Provade med kronmuttern från andra sidan, var i princip samma krångel, provade med motsvarande mutter på den oskadade sidan, var dock trög så in i bomben.

Tillslut så började jag "motionera" muttern på den "trasiga" bulten, lite fram och tillbaka, efter en massa rostlösare och silikonspray. Efter mycket om och men har jag nu lyckats skruva åt mutterj'veln... vet inte vad som hänt eftersom jag lyckades tillslut. Har lyckats skruva av och på den så antingen har gängorna gått tillbaka eller inte vet jag.

Måste den bytas i framtiden lär jag väl få såga av den... men undrar om inte jag hade samma problem med styrleden när jag skulle skruva av den gamla tidigare, att bulten bara snodde runt. Så det går väl att lösa.

Sök