3581
Sök

Volvo 740 går dåligt efter byte av grenrör och avgassystem.

Volvo!
43 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#21
1-4-3 Knackgivarsignal <--- Ska vara den jag fick nu ikväll när jag höll på.
Har även testa byta tändspole, koppla ur LMM när bilen va igång men då dog den/gick mycke sämre och kolla så de tänder på alla tändkablar när man vrider på och de gör de hmm

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

1 450 Inlägg
9 november 2012
#22
Kanske kan va nått skit fel som att nån tändkabel sitter fel eller fördelar lock inte riktigt e på, kan ju va vart att kolla, eftersom lamdan e ny så kan de ju inte va den, annars kan de ju va impulsgivaren (knackgivare) bakom motorn på lådan, hade även de felet på min en gång å då gick den ganska illa

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Volvo!
43 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#23
kablarna sitter som dom ska och tog bort fördelaren och gjorde rent allt där med sad
Okej, är den lätt att komma åt att byta?

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

6 738 Inlägg
9 november 2012
#24
xVolvo240x skrev:
Kanske kan va nått skit fel som att nån tändkabel sitter fel eller fördelar lock inte riktigt e på, kan ju va vart att kolla, eftersom lamdan e ny så kan de ju inte va den, annars kan de ju va impulsgivaren (knackgivare) bakom motorn på lådan, hade även de felet på min en gång å då gick den ganska illa
Impulsgivare o knackgivare e inte samma. tongue Impulsgivaren tallar om för boxarna vilket läge motorn står i och sitter mellan motor o växellåda . Knackgivaren sitter på motorblocket en liten bit under insuget smile
Senast redigerat av Henkix (9 november 2012)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 450 Inlägg
9 november 2012
#25
Ja de e inga problem den sitter i en liten skruv bakom motorn uppå växellådan, antar att de e samma som på min 240, tror ja betalade typ 300 kr för en sådan på volvo

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 450 Inlägg
9 november 2012
#26
Henkix skrev:
xVolvo240x skrev:
Kanske kan va nått skit fel som att nån tändkabel sitter fel eller fördelar lock inte riktigt e på, kan ju va vart att kolla, eftersom lamdan e ny så kan de ju inte va den, annars kan de ju va impulsgivaren (knackgivare) bakom motorn på lådan, hade även de felet på min en gång å då gick den ganska illa
Impulsgivare o knackgivare e inte samma. tongue Impulsgivaren tallar om för boxarna vilket läge motorn står i och sitter mellan motor o givare. Knackgivaren sitter på motorblocket en liten bit under insuget smile
A my bad:) men kan vara den impulsgivaren, för hade de felet på min, då blev de liknande symptom:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

6 738 Inlägg
9 november 2012
#27
xVolvo240x skrev:
Henkix skrev:
xVolvo240x skrev:
Kanske kan va nått skit fel som att nån tändkabel sitter fel eller fördelar lock inte riktigt e på, kan ju va vart att kolla, eftersom lamdan e ny så kan de ju inte va den, annars kan de ju va impulsgivaren (knackgivare) bakom motorn på lådan, hade även de felet på min en gång å då gick den ganska illa
Impulsgivare o knackgivare e inte samma. tongue Impulsgivaren tallar om för boxarna vilket läge motorn står i och sitter mellan motor o givare. Knackgivaren sitter på motorblocket en liten bit under insuget smile
A my bad:) men kan vara den impulsgivaren, för hade de felet på min, då blev de liknande symptom:)
javisst kan de va den smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Volvo!
43 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#28
första felkoden jag fick va ju på impulsgivaren så de är mycke möjligt att de är den, men idag fick jag den andra på knackgivaren, så de är ju lite konstigt om bilen börjar äta givare bara för man byter avgassystem big_smile

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

1 008 Inlägg
10 november 2012
#29
Var lamdasonden inkopplad när du svetsade i den??
Om ja så kanske bränsleboxen tagit skada när du krämade på.


One Man Clan
4 287 Inlägg
10 november 2012
#30
spelar ingen som helst roll vart lambdan sitter, på 940 turbo sitter den 1 dm efter turbon, dvs max 20cm efter grenröret å dom bilarna har katalysator... ta å ha bilen utan battriet inkopplat i 1 timme å starta upp igen å se vad du får för felkoder då, kan vara gamla som ligger å spökar.
lossar du batterikabeln 1 timme har du nollat alla koderna.


Volvo!
43 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#31
240bns skrev:
Var lamdasonden inkopplad när du svetsade i den??
Om ja så kanske bränsleboxen tagit skada när du krämade på.
japp den va i kopplad men hade - polen borta iaf hmm

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

Volvo!
43 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#32
Xuri skrev:
spelar ingen som helst roll vart lambdan sitter, på 940 turbo sitter den 1 dm efter turbon, dvs max 20cm efter grenröret å dom bilarna har katalysator... ta å ha bilen utan battriet inkopplat i 1 timme å starta upp igen å se vad du får för felkoder då, kan vara gamla som ligger å spökar.
lossar du batterikabeln 1 timme har du nollat alla koderna.
okej bra smile
ska testa de imorgon! smile

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

Volvo!
43 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#33
nu idag har jag bytt vevaxellägesgivaren, den som satt bakom motorn och bilen går fortfarande lika illa sad
Hade batteriet ur 1 timme med sen kollade jag fel koder fick 1-1-1 både på elsystem och bränsle...
Nån som har fler idéer så är de bara att höra av sig :o

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

2 230 Inlägg
11 november 2012
#34
ang var den ska sitte spelar mindre roll, satt min framför katten under bilen och det funkade fin fint smile även godkända avgasvärden med 100 cells racekatt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Volvo!
43 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#35
okej, bra de smile

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!

498 Inlägg
11 november 2012
#36
Jag hade nog prövat byta bränsleboxen om det nu är den som samarbetar med lamdasonden... Den har säkert fått sig en kyss när du svetsade. Du har verkligen inte lossat något annat när du tog ner avgassystemet?
Kan inte vara någon säkring som har gått sönder? Har du kollat?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

341 Inlägg
11 november 2012
#37
Du har inte lyckats tappa något av tändstiften du bytte så avståndet är för litet på gapet?

Volvo!
43 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#38
de va en av tändkablarna som hade gått sönder när vi plocka av dom, bytte den och nu går bilen som den ska big_smile big_smile big_smile

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!


Sök