2336
Sök

Tips på pigg volvomotor till 240 (dock under 220hk enl lagen)

51 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Som sagt volvomotor med max 220hk, budgeten ligger under 10k.

Sugmotor eller turbo, då?

..vet int faktist , öppen för förslag men helst ingen som tar allt för mkt bensin

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 november 2012
#2
2.0 T5an, 210 hk, närmare kommer du inte wink


133 Inlägg
6 november 2012
#3
jag skaffade precis en 242, 81 (så skattebefriad!) och jag skulle vilja hinka ner en gammal rover v8 (land/range, inte rover rover). under den gränsen, och 8 cylindrar.
Det är ju somsagt inte en jädra massa hästar eller vrid i dom, men dom kommer med v8 ljudet, vilket gör det värt tycker jag big_smile

51 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#4
ahaa trodde det var kört att sätta in en t5:a , men då var det iaf 2,3an då smile

men skulle det gå att borra den till 2,1-2,2l kanske eller är det bara onödigt ?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 november 2012
#5
Spezz skrev:
ahaa trodde det var kört att sätta in en t5:a , men då var det iaf 2,3an då smile

men skulle det gå att borra den till 2,1-2,2l kanske eller är det bara onödigt ?

frågan är vf ;D
du kan ju regga den med 2.0 å få igenom den så allt är klart, sen efter det trycka ner en 2.3 istället. besiktning ser ingen skillnad å du får fler hästar.


133 Inlägg
6 november 2012
#6
om dom inte ser skillnad på 2.0 å 2.3, så varför shoppa två motorer å skifta 3ggr? köp isåfall en 2.3 DIREKT å smacka i. sen bara börja ladda big_smile

51 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#7
v8 ljudet är det överlägset finaste ljudet från en motor som någonsin gjorts     roll

fast nånstans känns det som att en v8 inte är rätt stuk för en 240, volvo överhuvudtaget..

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 november 2012
#8
Plundgren skrev:
om dom inte ser skillnad på 2.0 å 2.3, så varför shoppa två motorer å skifta 3ggr? köp isåfall en 2.3 DIREKT å smacka i. sen bara börja ladda big_smile

för när du reggar en bil som "ombyggt fordon" kan dem läsa av motorbeteckningen.
eftersom sfro måste kolla igenom bilen.


8 248 Inlägg
6 november 2012
#9
barenhoff skrev:
2.0 T5an, 210 hk, närmare kommer du inte wink

DEn klarar bara kravet på effekt, men ger för mycket vrid. Vill man ha femma så lär man sikta på en LTT på 193hk / 270Nm som precis är på gränsen vad det gäller vrid. Vill man ha en T5 så lär man leta på den ovanliga 180hk versionen, den hahar tillräckligt lågt vrid för att kunna reggas med.


51 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#10
man får inte ha mer än 220hk i en Volvo 240 efter -75 och 2,3an har 225  hehe wink
Senast redigerat av Spezz (6 november 2012)

Pim_Pim
6 november 2012
#11
Släng in en B230FK med M90 låda.
Ställ upp laddtrycket och vips så har du en pigg bil. (Enligt mig)

Minst jobb också om du byter till den motorn.


Sök