Ser man på effekten i en 2,5 lit så får man 1,1-1,2 bar och varva 7000V/min för att uppnå 500 hk vid 7000/min men vridmomentet toppar vid 4500 v/min. Och ser man på volym ökning så ökar vridmomentet men effekten mycket lite. Ser man på flödet i M50b25 utan VANOS så faller flödet vid 5800V/min och vid volymökning så sjunker detta varvtal. Har varit med och bänkat 2 bilar med original botten del med M50b25 stålblock och då var det 50% som höll ;-)
Det värkar som turbo valet är det som påvärkar hållbarheten. Litet avgashus och ett ladd på 1,2 bar (GT28)
men GT30r funka bättre. Min teori är att mot trycket är boven men där är även kamaxel inställningarna som påvärkar detta. Men vid 1,2 bar så får man använda ett insug som inte spricker :-) Kan berätta att det låter rätt bra när det spricker vid 1,2 bar !!! Ett par nya kallsingar var nästan nödvändigt när man står med huven öppen och plastbitarna yr om kring. :-)