3125
Sök

Volvo S40 2.0T FAS 2 -01 FÅR INTE I VÄXLAR

4 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
På bara 2 dagar har min S40 gått ifrån att vara hur lätt som helst i växellådan till att det inte går att lägga i växlar alls.

För 2 dagar sedan märkte jag när jag startade bilen att 1an inte ville hoppa i. Efter en del bökande så fick jag i ettan och kunde åka iväg, det gick sedan bättre att växla när motorn blivit lite varmare.

När jag startade bilen idag så kunde jag inte lägga i någon växel alls. Bilen rullade sakta framåt om jag bara tryckte växelspaken mot ettans växel, samma med backen (den rullade då bakåt förstås). Testade att starta med ettan i å bilen hoppade framåt så växellådan funkar nog som den ska.

Har tittat runt lite och som jag förstår det är det bara en fråga om att lufta kopplingssystemet, kan detta stämma? Och hur har isåfall luften tagit sig in i systemet? Borde jag leta läckor och oroa mig för större fel?
Är lite misstänksam då tidigare ägare nämnde att han bytt koppling, så undrar lite om det kan ha något med detta att göra? hmm

Otroligt tacksam för svar.

477 Inlägg
12 november 2012
låter lite som den inte kopplar ur! när någon annan bytt koppling är det alltid lite oroväckande och kan vara precis vad som helst. vet du om han/hon gjort jobbet själv eller verkstad?

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

354 Inlägg
12 november 2012
broms och koppling delar samma behållare, kolla över om du har läckage på bromsdelar.
fyll på bromsolja till maxsträcket så ska du se att kopplingen funkar igen. å lufta ev lite

4 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Blink_pj: Precis. Men som jag sa så har det funkat tills för 3 dagar sedan, nu är pedalen helt utan något motstånd... :s
Är lite osäker på om han gjort det själv, kvitto fanns inte i alla fall.

Rudarmy: Ok, jag ska se efter. Ska testa det, tack!

4 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Luftade kopplingen och nu funkar allt som det ska.

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
14 november 2012
Inte för att vara negativ men tyvärr så tror jag att lufta kopplingen bara är en tillfällig lösning. Har du invändig slavcylinder så brukar den tyvärr lägga av och läcker. Då räcker det kanske ett litet tag att lufta men det slutar alltid med att man måste riva ner växellådan och byta koppling och slavcylinder igen. sad

4 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Åfan, de va precis det jag undrade, om jag ska förvänta mig att det handlar om något mer än att bara lufta. Men får se hur länge det håller sig då hmm

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
14 november 2012
Jubar skrev:
Åfan, de va precis det jag undrade, om jag ska förvänta mig att det handlar om något mer än att bara lufta. Men får se hur länge det håller sig då hmm

Hade det försvunnit mycket bromsvätska? Droppar det under motorn? Det finns ett litet fyrkantigt hål mellan oljetråget och växellådan, kommer det bromsvätska där?

Sök