2230
Sök

200 TQ 20V vinterfix

Fin ska bli finare!

9 779 Visningar
Uppdaterades senast 31 december 2014
82 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#1
"Tog över" en fin Audi 200 TQ 20V från jippen, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191311. Med visst vemod kommer den nu gå i vintervila. Det är inte utan att man känner sej en aning dubbel pga avställningen. Å ena sidan blir det snö, is och Quattro - å andra sidan vägsalt. Hursomhelst så ska denna bil leva vidare många år till och denna vinter ska den få en rejäl genomgång av underrede och hjulupphängningar. Den har som bekant levt sitt liv i Göteborgs skärgård och saltstänken från havet och Trafikverket har satt sina spår.

Kommer att montera ner framvagn och bakvagn och gå över samtliga delar med sandpapper, bläster, färg mm.

Återkommer.

Förresten, det är ingen som känner till nått tomt garage i Falu-trakten?

Hur svårt kan det va?!

German Engineering
9 083 Inlägg
13 november 2012
#2
Så du är den nya ägaren? smile Detta ska följas wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

363 Inlägg
13 november 2012
#3
Äntligen!! Har väntat bra länge nu, skall självklart följas!! smile

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

82 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
#4
Går lite trögt just nu. Är iofs bara tid som fattas. Dock har jag hittat ett par finfina stolar som kommer att sitta fint... wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-27ae4dbebf178d548dea6e68be12aa32.jpg


//Thomas

Hur svårt kan det va?!

15 Inlägg
21 december 2012
#5
Kommer följas med spänning!!


363 Inlägg
30 december 2012
#7
Mycket trevligt! Letade också efter dom stolarna, men dom har lite svåra att hitta!

Börjar dock att sakna bilen när jag kollade igenom bilder och filmer på bilen...får spara ihop och köpa en ny 200, nu när man har jobb och pengar smile

http://www.youtube.com/watch?v=tYAbGyNi … p;index=30
Där är en som jag hade lite som "mål" med bilen, man kan nästan tro att den är samma bil wink

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

82 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#8
Tjena Jesper!

Kan förstå att du saknar den bilen... Såg denna på Blocket: http://www.blocket.se/dalarna/Audi_200_ … .htm?aw=1, kanske kan va nått? Bra pris iaf.

Ska faktiskt ta tag i 200'an nu, kanske redan i helgen. Den har dessvärre mest stått de senaste månaderna bortsett från nån kortare körning/breställ på vintervägar :-) Tur jag fick tag på en billig A6 4.2Q över vintern, det är nått med fyrhjulsdrift och vintervägar... :-)

Tänkte börja med att riva ner bakvagnen och fräscha upp den. Förmodligen åker lådan ner oxå, det är ju nått skramlande ljud i kopplingspaketet.

Ha det bra!
Thomas

Hur svårt kan det va?!

363 Inlägg
8 januari 2013
#9
nordsluttning skrev:
Tjena Jesper!

Kan förstå att du saknar den bilen... Såg denna på Blocket: http://www.blocket.se/dalarna/Audi_200_ … .htm?aw=1, kanske kan va nått? Bra pris iaf.

Ska faktiskt ta tag i 200'an nu, kanske redan i helgen. Den har dessvärre mest stått de senaste månaderna bortsett från nån kortare körning/breställ på vintervägar :-) Tur jag fick tag på en billig A6 4.2Q över vintern, det är nått med fyrhjulsdrift och vintervägar... :-)

Tänkte börja med att riva ner bakvagnen och fräscha upp den. Förmodligen åker lådan ner oxå, det är ju nått skramlande ljud i kopplingspaketet.

Ha det bra!
Thomas

Yes, har själv kollat på den...kan inte sticka under bordet med att man har stor lust att åka upp och hämta den! smile

Det är kopplingsgaffeln tror jag som låter, för det var det ljudet jag skulle ha bort och om det var kvar så skulle jag sälja den hade jag bestämt vilket det blev också wink

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

82 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#10
Sakta, sakta rullar det på... Nåväl, bakänden står på pallbockar nu och snart åker bakvagnen ner.

Råkade köpa på mej en KKK K26 i dåligt skick och hittade dock ett renoveringskit på ebay så...

Hur svårt kan det va?!

German Engineering
9 083 Inlägg
31 januari 2013
#11
Hur går det, grabben? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

82 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#12
Jodå... har inte hänt så mycket tyvärr. Det är liksom bara tiden som fattas. Har dock köpt ett par camberstag till bakaxeln då befintliga har gjort sitt.

...åsså råkade jag köpa på mej en C36 AMG som också vill ha min tid. Jo, jag vet att jag beter mej otroget mot Audi, den var dock för billig för att låta bli :-)

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#13
Jomen just ja... Ska jag va ärlig har det faktiskt inte hänt så mycket med 200'an. Den åkte ner från pallbockarna igen för att ge plats för AMG'n. Dock börjar Mercan bli klar och ska snart avyttras. Ska bara köra den liiiite till...

Planerna för 200'an är "back to new in the time it takes". Inget evighetsprojekt och heller inget snabbfix. Hade ut den på luftning härom dan och den går för jäkla fint. Köpte ett chip via ebay på vinst och förlust för 300 spänn inkl frakt och jäklar vad prisvärt det var. 280 hk/430 Nm enligt säljaren. Om det stämmer vet jag inte och det är inte långt ifrån.

Det jag vet är att AMG'n inte hänger på 200'an upp till 100, och sen får 200'an se C36'an bakifrån. Måste säga att dessa gamla europeiska gubbracers har en otrolig charm. Du hittar inte samma känsla i en ny sportbil. Jag tror det är enkelheten i hop med kraften som ger känslan.

Audin har en femcylindrig motor med en underbar karaktär. Fyrhjulsdriften gör att bilen "sitter fast" på vägen. Mercan är beroende av antisladd för att inte fara av vägen eller tappa fästet vid rödljusrace. Den ena har turbo, den andra har bara kraften från en stor jäkla motor. Båda övergår från att vara gubbil till sleeper nånstans runt 3500-4000 varv. Charm, inget annat.

Låt vara att ingen av dem gör 0-100 på 4-5 sekunder, det spelar liksom ingen roll. Körglädjen sitter i kombinationen av kraft och anonymitet!

Mycket av charmen sitter nog i att de inte ser ut att vara de bilar de är. Jag menar, vem i en BMW 535 eller vad det nu kan vara tror att de ska få pisk av en gammal gubbil?

Hursomhelst, MB'n är snart ute ur garaget och Audin åker in igen. Har köpt på mej en del nya bakvagnsgrejor till Audin och letar efter flera. Snart så...

Hur svårt kan det va?!

363 Inlägg
12 oktober 2013
#14
Halloj! smile

Hur går det? smile

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

82 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#15
Jomen nudå. Bilen uppallad i garaget och nedmontering av bakvagn påbörjad. Passade på att besiktiga bilen innan och det gick både bra och lite mysko. Åkte på anmärkning på ett främre hjullager, avgasvärden och avsaknad av dragkrok!! Bilen är registrerad med dragkrok men hade ingen sådan monterad.

Hittade även en SRS-lampa bland varningslamporna nyligen och blev lite fundersam. Kollade Carfax och förmodligen har bilen fått nytt instrumenthus en gång för länge sedan. Då hade den gått 26700 mil, idag 21000. Trist och man lär så länge man lever.

Hjullager är en enkel match. Om man har en press som fixar runt en 40 ton! Så mycket kan dessa sitta. Avgasvärdena var ej mycket över max så det bör inte vara nått allvarligt.

Hursomhelst, bilen är fortfarande i gott skick och väl värd att bevara så bakvagnsprojektet är på gång nu.

Ner med hjulupphängning och diff. Slipa, blästra, lacka, byta bussningar.
Därefter åker tanken ner då den behöver en del rostlagning.
Sedan åker lådan ner eftersom det finns ett missljud i kopplingspaketet.
På sikt kommer motorn att få sej en helrenovering.
Eventuellt får den också en ny lack om nått år. Så jäkla dyrt bara...

Hur svårt kan det va?!

363 Inlägg
27 december 2013
#16
nordsluttning skrev:
Jomen nudå. Bilen uppallad i garaget och nedmontering av bakvagn påbörjad. Passade på att besiktiga bilen innan och det gick både bra och lite mysko. Åkte på anmärkning på ett främre hjullager, avgasvärden och avsaknad av dragkrok!! Bilen är registrerad med dragkrok men hade ingen sådan monterad.

Hittade även en SRS-lampa bland varningslamporna nyligen och blev lite fundersam. Kollade Carfax och förmodligen har bilen fått nytt instrumenthus en gång för länge sedan. Då hade den gått 26700 mil, idag 21000. Trist och man lär så länge man lever.

Hjullager är en enkel match. Om man har en press som fixar runt en 40 ton! Så mycket kan dessa sitta. Avgasvärdena var ej mycket över max så det bör inte vara nått allvarligt.

Hursomhelst, bilen är fortfarande i gott skick och väl värd att bevara så bakvagnsprojektet är på gång nu.

Ner med hjulupphängning och diff. Slipa, blästra, lacka, byta bussningar.
Därefter åker tanken ner då den behöver en del rostlagning.
Sedan åker lådan ner eftersom det finns ett missljud i kopplingspaketet.
På sikt kommer motorn att få sej en helrenovering.
Eventuellt får den också en ny lack om nått år. Så jäkla dyrt bara...

Va i helvete!?

Dragkorken visste jag om, vet själv att jag var lite fundersam när jag kollade på vägverket att det skulle vara en dragkrok, till och med demonterbar!? Det var inga problem när vi besiktiga bilen (Dekra).

Men det som gör mig mest förbannad är instrumenthuset! Skall ta ett snack med han som hade bilen innan mig!

Jag vet att jag googlade på den gula klisterlappen wegstreckenzähler geeicht = kalibrerad distans-disk (översatt rakt uppochner), då trodde jag att dem hade bara fixat något.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146558/146558-5344253833639101fc6274575242794b.jpg
Bilden är tagen första gången jag öppnade bilen 2010-09-01


Mycket tråkigt att höra...

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

82 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#17
Lite trist är det... Jag tror dock inte att du Jesper försökt lura mej, det verkar du alldeles för seriös för. Antar att du liksom jag kör en Carfax i fortsättningen. Enligt Carfax ser det ut så här:

2002-05-27    181 464    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Göteborg-Tagene, Sverige.
                                        Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2001-06-19    267 810    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Göteborg-Aröd, Sverige.
                                        Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.


Tyvärr är det inte olagligt att mygla med mätarställningar. Och som köpare har man undersökningsplikt på samma sätt som säljaren är skyldig att upplysa om eventuella fel och brister. Tyvärr har det varit lite bökigt att kolla mätarställningar innan Carfax. Men, det vore intressant att ta sej ett samtal med tidigare ägare och se vem som gett 17 i att upplysa om mätarställningen.

Dragkroken är bara att avregistrera vid nästa besök på besiktningen. Blev mest lite paff.

Hur svårt kan det va?!

363 Inlägg
28 december 2013
#18
nordsluttning skrev:
Lite trist är det... Jag tror dock inte att du Jesper försökt lura mej, det verkar du alldeles för seriös för. Antar att du liksom jag kör en Carfax i fortsättningen. Enligt Carfax ser det ut så här:

2002-05-27    181 464    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Göteborg-Tagene, Sverige.
                                        Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktad med anmärkning, efterkontroll krävs.
2001-06-19    267 810    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Göteborg-Aröd, Sverige.
                                        Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.


Tyvärr är det inte olagligt att mygla med mätarställningar. Och som köpare har man undersökningsplikt på samma sätt som säljaren är skyldig att upplysa om eventuella fel och brister. Tyvärr har det varit lite bökigt att kolla mätarställningar innan Carfax. Men, det vore intressant att ta sej ett samtal med tidigare ägare och se vem som gett 17 i att upplysa om mätarställningen.

Dragkroken är bara att avregistrera vid nästa besök på besiktningen. Blev mest lite paff.

Kan du se om det var vart något ägarbyte mellan dom två besiktningarna? Du ser säkert när jag hade bilen också, besiktigad på Dekra Tagene.

Vet inte om jag var bekant med Carfax när jag köpte den dock....men när jag köpte M3an i Maj så kollade jag upp varenda M3a på Blocket och där hittade man en del skumma bilar t.ex. en som bara ägt en bil i en vecka!

För jag vet att 200an har bytt ägare lite mellan han som hade bilen och den som gjorde service på bilen.

Kanske skall ta detta samtalsämne via PM istället.

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

82 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#19
Jomenudå. Äntligen fått tummen ur och snäppt ner bakaxeln. Och visst har man tänkt till på Audi när det gäller fastsättningen av den. I princip snäppfästen :-) Upp med bil, av med hjul, ner med avgas, lossa kardan, lossa några slangar och givare till abs och diff, lossa ett par bromsledningar, på med hjul, lossa fjäderbenen, släppa ner bilen på marken, lossa fyra muttrar och två bultar, lyfta upp bilen högt och bakaxeln ligger snällt (hyfsat i alla fall) kvar på marken, rulla ut och in i värmen.

Utifall någon Falubo läser detta och har en garageplats över så är jag spekulant. Mek i -10 funkar visserligen, en stund...

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-89e0f66973c57d58e5869cc0f94c9b77_tn.jpg

Kan väl meddela att de flesta bussningar övergått från gummi till svampkonsistens.

Fortsättning följer wink

Hur svårt kan det va?!

German Engineering
9 083 Inlägg
19 januari 2014
#20
Kommer bli bra detta smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)


Sök