2937
Sök

Golf 4 v6 -01 värmeproblem

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Har en golf 4 v6 4-motion -01
När bilen står på tomgång går tempmätaren upp till normal temp, men så fort man börjar köra så går den ner.
Tempgivare är bytt idag, men felet kvarstår. Kan det vara termostaten?
Och är det någon som vet och kan förklara vart den sitter? Helst en bild eller sprängskiss vore tacksamt.

Tacksam för svar
Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

1 Inlägg
17 november 2012
Termostarten hittar du i termostarthuset som du finner om du följer den övre kylarslangen från kylaren till motorn.

5 127 Inlägg
17 november 2012
Den kan även sitta i ändan på den nedre kylarslangen. Sitter säkerligen monterad i blokket på motorn. Så följ slangarna mot motorn så bör en av slangarna gå direkt mot blocket och avslutas i ett plasthus. Bör kunna vara kupålformat skulle jag tro.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 519 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Tänkte om någon visste specifikt. För jag kan säga att det är sjukt trångt att komma åt. Vill inte behöva riva en massa onödigt som inte ens behövs tas bort för att komma åt termostaten.

Tempgivaren var svår som fan att komma åt, men som tur är har man ju smidiga händer..

3 519 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Problemet är löst.
Vi tog bort gamla termostaten och jag fick se där att något satt fast emellan/ i termostaten som gjorde att den var halvt öppen hela tiden. pillade bort det och såg sedan att det var en plast "hatt" som sitter till tex inredningsdetaljer bakom inredningen.. Hur som så är termostaten bytt nu och allt fungerar som det ska big_smile

Frågan är ju hur den hamnade där bara...

Sök