2531
Sök

Volvo 744 16v sugis projekt

740ins väg från en slö gammal 16v till en piggare och och rolig bil med karaktär

80 074 Visningar
Uppdaterades senast 11 december 2013
78 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!
tänkte att det var dags att lägga upp ett projekt så man kan skriva av sig lite om vad som händer och kanske få lite tips om saker och ting big_smile

målet är i alla fall att få en rolig bil med karaktär med 200 sug hästar så får väl ligga i lite då roll

Bilen som jag kommer att använda mig av är en volvo 744 16v från :89
Bilen från utgångsläget: http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/Facebook/740/302181_257017684336972_471770598_n.jpg Ja den vita då ^^

Setup vinter vår 2012-2013

Helrenoverad original motor (alla slitage delar bytta)
micke grön 2,5" folkrace grenrör
3"lmm
och ställt soppatryck

Setup Sommar-(   ) 2013- (    )
har inte börjat med detta än men det är såhär jag vill ha det vissa saker är redan klara/fixade wink

Block: B230
Topp: 16v Portad och starkare fjädrar
Kolvar: Smidda
Stakar: H-profil 
Kamrem: kevlar förstärkt med special gjord kamremsspännare från usa, ställbara kamdrev och ett ståldrev på det.
Insug: hemmabyggt plenum med 3" spjäll
Avgassystem: Micke Grön´s extraktor rör sen 100 cells race katt och 2,5" hela vägen men 3" slutdämpare
Koppling:
Kammar: GLT-org kammar
Ventiltryckare: Fasta
Styrsystem: MSII v3 lödat och moddat av mig
tändsystem: Ngk Iridium 7 skalit med VAG spolar
Spridare: Gröna v70-R spridare 460cc

har säkert glömt något men det uppdateras senare wink

Här kommer lite bilder på vad som hänt:

extraktor röret från micke
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/Facebook/740/300494_257015351003872_224379761_n.jpg

Dubbla krängare och ambulansstag gjort av ett gammalt dubbellagers moppe styre yikes
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/Facebook/Mobile%20Uploads/576625_386924328012973_1119132588_n.jpg

Hjärnan Bakom det hela wink
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/Facebook/Mobile%20Uploads/546005_390085651030174_1878348471_n.jpg

alla Original bussningar byttes ut mot poly bussningar
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-09-16_17-00-24_546.jpg

Bränslepumpen och filtret fick sig ett nytt hem i skuffen tongue
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-09-19_18-55-42_506.jpg
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-10-01_16-16-30_434.jpg

Och till sist så mitt lilla test för att inte fjädrarna ska rosta så har jag lindat dom med vulktejp så det är helt tätt och spricker inte får se hur det funkar tongue och så sitter det 240 dämpare i rören med distanser finns fler bilder på allt detta som gjorts om någon vill se! smile
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-09-16_17-00-41_838.jpg

Kommentera nu gubbar! big_smile


1 677 Inlägg
18 november 2012
#2
Gött, ska följas! smile

78 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#3
tackar! smile ska försöka fixa lite uppdateringar på löpande band wink


Bilentusiast
268 Inlägg
19 november 2012
#4
Lighetning skrev:
tackar! smile ska försöka fixa lite uppdateringar på löpande band wink

Kul! Ska följas! big_smile

Mvh


78 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#5
UPDATE!

Är lite halv krasslig men har lyckats att få något gjort idag iaf tongue
har tagit bort alu balken i kofångaren och fixat lite med fästen så lite bilder åt folket på det!

ursäkta för dåliga mobil bilder ska ladda kameran nästa gång hmm

hemmagjorda fästen cool :
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-11-19_00-21-52_201.jpg

Stelfrusen bil sad men 2 fästen fram och en på varje sida sitter bra iaf
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-11-19_15-48-14_555.jpg

och till sist en närbild på hur den sitter roll
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-11-19_15-48-48_781.jpg

2 bonus bilder på fälgarna som ska på och lite instrumentpanel smile

http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/470123_408734179165321_1569532288_o.jpg

http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/220891_438228506215888_854020836_o.jpg

det var nog allt för idag så ni får kommentera gubbar! big_smile
mvh


37 Inlägg
19 november 2012
#6
grymt ! kommer att följa smile

5 Inlägg
19 november 2012
#7
snygg instrumentpanelen har blivit! tongue


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 november 2012
#8
hur mer exakt hade du tänkt lösa det med fasta tryckare om du ska ha org kammar?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

78 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#9
Wikstromm skrev:
hur mer exakt hade du tänkt lösa det med fasta tryckare om du ska ha org kammar?

tack för frågan smile
tanken är ju att motorn ska varva över 7000rpm då hänger ju inte hydral lyftarna med men har läst att man ska kunna köra med glt hydral kammar med mekaniska lyftare men tydligen inte helt optimalt har hört att några kört såhär utan problem på en turbo laddad motor på 600hk, men det är mycket möjligt att jag behöver slipa om dom till mekaniska kammar. smile


78 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#10
Liten Update!

fick hem en beställning så jag kan sätta ihop fronten och lyssna på radio lol


Grill fäste, antenn, dörr kontakter
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-11-20_08-56-48_56.jpg

fick kapa och gänga antenn fästet då det satt en hel gjuten antenn innan
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-11-20_15-43-48_405.jpg

och det otroligt spännande resultatet tongue
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-11-20_15-49-16_423.jpg

mvh!


796 Inlägg
20 november 2012
#11
prem lagt ska följas smile lite kul och se någon som trimmar utan snurbo !


270 Inlägg
20 november 2012
#12
kul projekt! smile pram lagd!


78 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#13
Liten Update tongue

lite gottis till styrsystemet har man fått hem big_smile
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-11-21_21-23-08_33.jpg

och en liten söt fläkt kontroller så jag kan ställa in exakt viken temperatur på oljan/vattnet som mishimoto fläkten ska gå igång på cool
http://i1323.photobucket.com/albums/u588/Joel_Swan/2012-10-17_21-51-41_468.jpg

det var allt för denna gången mvh! wink motor bygget kommer igång så fort TitoFF här på forumet får i gång sin t5:a så han kan fixa en 30 mils hemleverans på en b230 till mig roll
Senast redigerat av Lighetning (21 november 2012)


34 Inlägg
24 november 2012
#14
Intressant projekt. Detta kommer att följas!


Non stop driving
402 Inlägg
25 november 2012
#15
Växelspaken du har där. Är det bara en förlängning eller funkar den som snabbväxling? Föressten var köper man så man får det där gula du har på framlyserna?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

78 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#16
Link_696 skrev:
Växelspaken du har där. Är det bara en förlängning eller funkar den som snabbväxling? Föressten var köper man så man får det där gula du har på framlyserna?

det är ett gammalt moppe styre i aluminium som passade perfekt där, den är förlängd under kulan så den funkar som snabbväxling annars hade man slått sig själv i ansiktet tongue

finns nog en del ställen som säljer strålkastar toning men just den jag har är en gul plast film som jag har köpt på biltema kostar ca 60kr smile


Non stop driving
402 Inlägg
25 november 2012
#17
haha moppe styre. jag gillade hur det ser ut. men hur gör man så man får kortare växel lägen då? så kanske man skulle göra på den gamle bilen.
hittade det på biltema ja. gult blir rätt nice faktiskt. sen gula dimljus på det.
föressten hur är din sänking? fram bak?
Senast redigerat av Link_696 (25 november 2012)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

147 Inlägg
78 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#19
Link_696 skrev:
haha moppe styre. jag gillade hur det ser ut. men hur gör man så man får kortare växel lägen då? så kanske man skulle göra på den gamle bilen.
hittade det på biltema ja. gult blir rätt nice faktiskt. sen gula dimljus på det.
föressten hur är din sänking? fram bak?

Tackar :p om du plockar av växelspaken så ser du att det är en kula i mitten av "pinnen" spaken sen ett fäste längst ner som går till spakstället in i lådan mellan fästet och kulan ska du kapa sen svetsa dit en förlängning jag har 2,5cm förlängt vilket är helt okej smile kan fixa bilder annars om det önskas smile
Ja det ser lite råare ut i fronten tongue
Jag har 40/40 sänkningsfjädrar sen har jag kapat 3varv bak och 4 varv fram och så har jag 240is fjäderben fram dom är ca 4,5cm kortare än 740 original smile


78 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#20
rp_92 skrev:
Gött projekt! Ska följas smile

Tackar big_smile tycker jag att du gör rätt i roll



Sök