Såja en liten update igen
för det första så kan jag meddela att det kommer att ske en liten ändring i setup listan
kommer att byggas 16v förgasare kommer att bli dubbla weber 45:or
men det återkommer jag till vid ett senare tillfälle när jag kollat upp allt! hoppas detta uppskattas kommer även sälja av lite tuning delar till insprutnings systemet senare
Så då kommer en liten fråga till någon som vet med tillhörande bilder
det är så att jag har 2 b234f motorer liggandes och eftersom oljepumpen börjat ge med sig på brukisen så plockade jag av oljepumparna på dessa motorer för att se om någon var i bättre skick, men fick mig en liten överaskning när jag började mäta lite på pumparna
de understa "impellrarna" kommer från en 944 16v och dom övre kommer från en 744 16v
som ni ser är det en del mer volym på 940ins pump då 740ins drev mått är 19,3mm så är 940ins 21,2
det är altså inte slitet olika för båda har typ samma axiellmått i pumphusen
ser lite skilnad på höjden på själva husen med där impellrarna är
metallen på 740ins drev verkar vara i lite sämre kvalitet än vad 940ins är, finns det någon som vet om volvo gjorde en högflödes pump till 940 modellerna eller om det bara är en så kallad "bugfix" som vi kallade det när vi jobbade på volvo bättre kvalitet och kanske lite bättre tryck till lyftarna ? tacksam för svar. i övrigt är allt samma på 940ins och 740ins b234f motorer vad jag har sett
mvh joel