3624
Sök

B230FB Samma delar som i B230 86-89?

85 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#1
Jag har hittat en B230FB som jag tänkte sätta i min 940 men jag undrar om det är samma "klena delar" i FB som det var i B230 motorerna mellan 1986-1989.

Citat från Wiki:

1. B230FB - Fanns i 940 årsmodell 1991 och 1992. Detta är i princip samma motor som B230F från 1988-1989 efter att den utrustats med Volvos egna trimpaket. 136 hk.

2. 1986 bytte motorn namn till B230 och introducerades då som lågfriktionsmotorn. Lågfriktionsmotorn utmärkte sig främst med att de rörliga delarna i motorn var konstruerade för att ge så lite friktion som möjligt; detta visade sig senare inte vara så bra vid större påfrestningar då bland annat de förminskade ramlagren gjorde att motorns hållbarhet försämrades. 1989 konstruerades motorn om igen och alla delar som förminskats på bekostnad av hållbarheten fick tillbaka sin ursprungliga storlek.

Är det någon som har koll på de? För jag tänkte trimma FB motorn med det känns ju värdelöst om den är klenare än dom "vanliga" Volvo motorerna. Mvh


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 november 2012
#2
det enda som skiljer sig i dessa motor är lagrena till ram och vevstakar, dvs alla andra grejjer såsom vevaxel, vevstakar kolvar är desamma ja

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 450 Inlägg
19 november 2012
#3
Va ja har läst så ska de sitta en vx Kamaxel i fb motorn

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

85 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#4
Det är alltså en lågfriktionsmotor med lite klenare delar? Jag tänkte turbokonvertera FB motorn och trimma med 531 topp med vx3 <-(org i FB) 352cc spridare, chippade boxar, och tre tums rör, lite värre tändning och kompsänka med en riktig packning inte två. jag tänkte mig 200 hk, det är alltså ingen bra motor att trimma?


85 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#5
xVolvo240x skrev:
Va ja har läst så ska de sitta en vx Kamaxel i fb motorn

Vx3 och 531 top har jag läst smile


Thedriftking
19 november 2012
#6
Kör bah.. De finns alltid nån bättre motor.
Kör tills det rasar eller byt till H-profil stakar m.m smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 november 2012
#7
om du bara ska göra en sådan MILD sugtriming så behöver du inte oroa dig för nå grejjer i bottendelen ska gå sönder, för att få lite Bang for the Buck så tar du och hyvlar av din 531a ca 1.5mm kör en org packning inte två du tappar bara effekt på det, och en riktigt kamaxel så du får ett fint register som inte dör ut som vx3an gör..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

85 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#8
Wikstromm skrev:
om du bara ska göra en sådan MILD sugtriming så behöver du inte oroa dig för nå grejjer i bottendelen ska gå sönder, för att få lite Bang for the Buck så tar du och hyvlar av din 531a ca 1.5mm kör en org packning inte två du tappar bara effekt på det, och en riktigt kamaxel så du får ett fint register som inte dör ut som vx3an gör..

Tror du missa att det ska i en turbo under huven också, alltså ingen sugtrimning, Har du nått förslag på bra kamaxel? K kanske?


1 450 Inlägg
19 november 2012
#9
ja köpte en omslipad kamaxel och slängde i min bil från kyrkmotorsport. de gjorde verkligen skillnad

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

85 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#10
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.


486 Inlägg
28 november 2012
#11
Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.


278 Inlägg
28 november 2012
#12
http://www.garaget.org/?car=290308

Kolla den bilen, Helt oöppnad fb som gått 17 tror jag de va. Inge dåliga siffror på den! smile

Den bilden rullade från nov 2011 till juni eller juli 2012. Då den såldes vidare. Och den plågades mycket på isen den vintern!
Senast redigerat av Thorseeeen (28 november 2012)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
28 november 2012
#13
Thorseeeen skrev:
http://www.garaget.org/?car=290308

Kolla den bilen, Helt oöppnad fb som gått 17 tror jag de va. Inge dåliga siffror på den! smile

Den bilden rullade från nov 2011 till juni eller juli 2012. Då den såldes vidare. Och den plågades mycket på isen den vintern!

Aa den bilen skottar på rätt fint tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

85 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#14
KJensen skrev:
Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Roligare och i detta fall faktist billigare att bygga själv wink

Har redan allt som behövs för ett konvertering och det har kostat mig 2000 och lite slit smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
29 november 2012
#15
KJensen skrev:
Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Ska han över 300hk måste han ändå öppna det blocket. så varför inte köra med FB?????+

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Thedriftking
29 november 2012
#16
_Performance_ skrev:
KJensen skrev:
Hebbe95 skrev:
Okej, men motorn klarar?

Turbo och ladd runt 1 bar.
2,5 från turbon,
352cc spridare,
531,
K kam,
Värre tändning,
Chippade boxar,
2,35mm Toppackning.

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Ska han över 300hk måste han ändå öppna det blocket. så varför inte köra med FB?????+

De måste han ju inte smile
Roger bänkade nyss sin med standard stakar m.m till 502hk @2bar (E85)
Nu bygger han med H-profil ist dock smile

Kan tillägga att de va med en standard 531 och K-kam.
Senast redigerat av Thedriftking (29 november 2012)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
29 november 2012
#17
Thedriftking skrev:
_Performance_ skrev:
KJensen skrev:

va inte dum, köp en b230ft/fk. Fan billigare att köpa färdig motor än att bygga själv.

Ska han över 300hk måste han ändå öppna det blocket. så varför inte köra med FB?????+

De måste han ju inte smile
Roger bänkade nyss sin med standard stakar m.m till 502hk @2bar (E85)
Nu bygger han med H-profil ist dock smile

Kan tillägga att de va med en standard 531 och K-kam.

Klart det går att köra, vet polaren gör med det. men motorn lever ju på lånad tid då..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

85 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#18
Nu har jag bestämt mig, det blir FB motorn, den har ju lite lägre komp än F motorn redan så jag fräser bara ur toppen lite och jag tänkte bara ha runt 200 hk kanske lite mer smile Och det ska inte bli en lekbil heller så den ska inte tuktas så hårt i vilket fall som hellst smile


278 Inlägg
29 november 2012
#19
Hebbe95 skrev:
Nu har jag bestämt mig, det blir FB motorn, den har ju lite lägre komp än F motorn redan så jag fräser bara ur toppen lite och jag tänkte bara ha runt 200 hk kanske lite mer smile Och det ska inte bli en lekbil heller så den ska inte tuktas så hårt i vilket fall som hellst smile

Den har högre komp än f wink Därför den är bra för e85 smile

85 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
#20
Thorseeeen skrev:
Hebbe95 skrev:
Nu har jag bestämt mig, det blir FB motorn, den har ju lite lägre komp än F motorn redan så jag fräser bara ur toppen lite och jag tänkte bara ha runt 200 hk kanske lite mer smile Och det ska inte bli en lekbil heller så den ska inte tuktas så hårt i vilket fall som hellst smile

Den har högre komp än f wink Därför den är bra för e85 smile

Har inte F 9,8 i komp och FB 9,3, kanske har fel :S



Sök