2756
Sök

Problem med start efter motor byte i bmw

Lowlife
809 Inlägg
29 november 2012
#21
Growe skrev:
skulle du få bilen till Örebro på något sätt så kan det lösas men svårt på avstånd.

det är så klart inte bara att tro att man kan koppla om lite kablar och den starta.

Det enda jag ser som kan ställa till det är att inte grejerna hör ihop från början men en ews som lägger av är inga problem att lösa

Men det är nog inget för vanliga dödliga och inget en tjuv gör på plats hur som helst.

dom nyare är betydligt mycket enklare framför allt dom nyckelösa det tar 30sec att programera om dom

Jodå klart det går att lösa, inget vi orkade eller ville lägga pengar på dock så bilen skrotades :p,
Man måste ju programera om nycklar o skit, inte det enklaste utan verktygen :p

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
29 november 2012
#22
MarcusGronberg skrev:
Growe skrev:
MarcusGronberg skrev:
Har du ewsII så kan du i stortsätt glömma programera om då det systemet är "bomb" säkert, du får beställa ny databox o nycklar osv från en 540 och montera in, bmw kan koda om dem men det kostar en förmögenhet. Runt 20 lappar för ny box.

hehe bombsäker..det tror jag vad jag vill på smile

Haha men istort sätt är den ju det, ska du sno en sådan så bytar du ju boxen för det är enklast en blank box liksom :p
Hade detta problemet på en e34:a inlämnad på verkstad dem kunde inget göra -.- går inte att koppla bort startspärr på ewsII då det är inbyggt i hela bilens elsystem :p

¨
Läser man ur isn koden ur styrboxen så löser det sig ews är bara en lös box men så klart är den ihop programerad med resten

men det är inte bara men det går att lösa men inget en verkstad klarar av om det inte är en bmw verkstad som har tillgång till bmw egna program.

Eventuellt kan det gå att programera ur startspärren ur styrboxen men oftast sitter själva låsningen av styrboxen inte i själva programvaran i ecu utan sitter i ett separat del av styrboxen.

Många bilar som sägs att dom inte ska gå att lösa men det finns lösningar till dom flesta bilarna när dom börjar strula med startspärrar.

ska även tilläggas att det är inget någon gör på plats utomhus hur som helst.
utan det är en jäkla massa i och urlödningar och ändringar för att lösa det

jag gissar på att få igång en e39 kostar mer än dom är värda.
inte någon bmw freak men allt ska gå att lösa så är det bara.

är det bara en nyckel som fattas så är det betydligt mycket enklare
för en nyckel går alltid att lägga in men när man blandar blir det lätt stora problem.

Många bilar som går till skrot pga startspärrs problem

franska skitbilar strular mer än ofta. men dom är inte värda en krona så dom går direkt till skrot

Kör fort så hinner inget hända...

888 Inlägg
30 november 2012
#23

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
30 november 2012
#24
har setat en stund i går kväll och läst på lite och det finns som sagt lösningar.

lättast och säkert biligast är att köpa en komplett sats här i sverige med nycklar ecu och ews.
och tändningslås

då är det bara att starta bilen

eftersom dom säljer upplåsta ecu boxar så är det möjligt att kringå allt
iallfall på vissa modeller.

man kan montera en emulator som spelar ews men det kräver fortfarande att man har koden som gör att boxarna kan prata med varandra

derför bör man ha bilen oxå.

ska kolla i morgon om man klarar sig enbart med ecu boxen för att låsa upp den

hade det varit en vag hade jag kunnat förmedla en lösning som fungerat direkt.

man ska även kunna gifta ihop ecu med ews boxen och efter det lägga in den gamla nyckeln

du kan väll lägga ut boxnummret och årgången på ecun
så ska jag kolla lite
Senast redigerat av Growe (30 november 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

228 Inlägg
30 november 2012
#25
Ngronvold skrev:
Kamberg skrev:
Du måste ha nyckel, EWS box/ring runt tändningslåset från en o samma bil, DME boxen går att programeta om vad jag läst mig till.
Det du kan är att fixa allt från en annan skrotad 540 för att det ska bli smidigast då du inte har nyckel. kolla med http://www.fiddesgarage.se/ om dom kan sälja ett "kit" med ews mm till dig.

Mvh

Så det går inte att koda om så
min nyckel från 528 motorn passar?
Eller blir det enklare att köpa från en 540?

Nej det går inte.

Enklare att köpa ett komplett system från en annan E39 och koppla in.


40 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#26
Growe skrev:
har setat en stund i går kväll och läst på lite och det finns som sagt lösningar.

lättast och säkert biligast är att köpa en komplett sats här i sverige med nycklar ecu och ews.
och tändningslås

då är det bara att starta bilen

eftersom dom säljer upplåsta ecu boxar så är det möjligt att kringå allt
iallfall på vissa modeller.

man kan montera en emulator som spelar ews men det kräver fortfarande att man har koden som gör att boxarna kan prata med varandra

derför bör man ha bilen oxå.

ska kolla i morgon om man klarar sig enbart med ecu boxen för att låsa upp den

hade det varit en vag hade jag kunnat förmedla en lösning som fungerat direkt.

man ska även kunna gifta ihop ecu med ews boxen och efter det lägga in den gamla nyckeln

du kan väll lägga ut boxnummret och årgången på ecun
så ska jag kolla lite

tackar för att du kollat upp lite saker osv. vad är ews för något och vart sitter den? äre den som sitter åvanför pedalerna?

ska kolla upp boxnumrena på dom imorgon


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 december 2012
#27
Ngronvold skrev:
Growe skrev:
har setat en stund i går kväll och läst på lite och det finns som sagt lösningar.

lättast och säkert biligast är att köpa en komplett sats här i sverige med nycklar ecu och ews.
och tändningslås

då är det bara att starta bilen

eftersom dom säljer upplåsta ecu boxar så är det möjligt att kringå allt
iallfall på vissa modeller.

man kan montera en emulator som spelar ews men det kräver fortfarande att man har koden som gör att boxarna kan prata med varandra

derför bör man ha bilen oxå.

ska kolla i morgon om man klarar sig enbart med ecu boxen för att låsa upp den

hade det varit en vag hade jag kunnat förmedla en lösning som fungerat direkt.

man ska även kunna gifta ihop ecu med ews boxen och efter det lägga in den gamla nyckeln

du kan väll lägga ut boxnummret och årgången på ecun
så ska jag kolla lite

tackar för att du kollat upp lite saker osv. vad är ews för något och vart sitter den? äre den som sitter åvanför pedalerna?

ska kolla upp boxnumrena på dom imorgon

Ews är den boxen som förmedlar informationen mellan nyckeln och styrboxen en sorts styrbox som läser nyckelns signal och skickar en kod vidare till styrboxen och säger att det är okej.

Pratat lite med folk som hålls med styrboxar i allmänhet och det bör inte vara några som helst problem men utan boxnummer är det svårt att avgöra om det är 100% att det går eller ej

Men fick till svar att ge mig boxen så löser jag det på ett eller annat sätt.

sen är jhu inte det 100% men en styrbox är inget mer än vad det är och bilen är relativt gammal det är värre med bilar efter 2000 men även där finns det lösningar till dom mesta modellerna

allt från modulatorer som spelar box osv
Problemet är att koden måste läsas ur din orginal box för att en sån ska fungera.
så inget man kan fixa själv hur som helst

Kör fort så hinner inget hända...

40 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#28
Growe skrev:
Ngronvold skrev:
Growe skrev:
har setat en stund i går kväll och läst på lite och det finns som sagt lösningar.

lättast och säkert biligast är att köpa en komplett sats här i sverige med nycklar ecu och ews.
och tändningslås

då är det bara att starta bilen

eftersom dom säljer upplåsta ecu boxar så är det möjligt att kringå allt
iallfall på vissa modeller.

man kan montera en emulator som spelar ews men det kräver fortfarande att man har koden som gör att boxarna kan prata med varandra

derför bör man ha bilen oxå.

ska kolla i morgon om man klarar sig enbart med ecu boxen för att låsa upp den

hade det varit en vag hade jag kunnat förmedla en lösning som fungerat direkt.

man ska även kunna gifta ihop ecu med ews boxen och efter det lägga in den gamla nyckeln

du kan väll lägga ut boxnummret och årgången på ecun
så ska jag kolla lite

tackar för att du kollat upp lite saker osv. vad är ews för något och vart sitter den? äre den som sitter åvanför pedalerna?

ska kolla upp boxnumrena på dom imorgon

Ews är den boxen som förmedlar informationen mellan nyckeln och styrboxen en sorts styrbox som läser nyckelns signal och skickar en kod vidare till styrboxen och säger att det är okej.

Pratat lite med folk som hålls med styrboxar i allmänhet och det bör inte vara några som helst problem men utan boxnummer är det svårt att avgöra om det är 100% att det går eller ej

Men fick till svar att ge mig boxen så löser jag det på ett eller annat sätt.

sen är jhu inte det 100% men en styrbox är inget mer än vad det är och bilen är relativt gammal det är värre med bilar efter 2000 men även där finns det lösningar till dom mesta modellerna

allt från modulatorer som spelar box osv
Problemet är att koden måste läsas ur din orginal box för att en sån ska fungera.
så inget man kan fixa själv hur som helst

okej, jag ska ta och kolla upp vad det är för nummer på boxarna smile



Sök