UhrJr skrev:
Självklart vill jag att dom jagar bovar, även om det kan bli farligt för mig och mina nära och kära. Utan polisens jagande blir det ännu farligare!
Såna här händelser händer inte ofta. så när dom väl händer så tycker jag att man får ta risken tyvärr att andra kan skada sig.
Och vart går gränsen då? När ska dom sluta att jaga? När jakten överstiger 40km/h över hastighetsbegränsningen? När husen står tätt? När jakten leder in på områden där det står en skylt som säger "lösgående katt, kör försiktigt"?
reglerna är rätt tydliga. så det finns inget som säger att vid en viss hastighet ska dom sluta jaga utan det är en kalkyl hur farlig jakten kan bli.
jag personligen bryr mig inte det minsta om den dom jagar jag tänker enbart på oskydliga som riskerar att dras in.
att dom går över gränsen kan en blind se.
när trafiken ökar och när dessutom en mängd med gångtrafikanter riskerar sina liv då är det läge att backa ur.
sen är det så klart lätt att vara efterklok men är 100% att en sådan här jakt ska avbrytas när dom åker in bland all trafik och bilar får nita både för polisen och den dom jagar.
många gånger var polisen betydligt närmare en krock än den dom jagade.
Så det handlar inte om dom ska släppa den jagade eller ej utan hur långt det är värt att riskera oskyldiga.
klart att han ska ställas till svars men frågan är om det får kosta vad det riskerar att kosta.
var jhu inte länge sen en gubbe på cykel dog pga en biljakt som gick snett.
polisen påstår att dom inte jagade honom men inte något vittnena stöjder.
det är när dom kommer in bland bilar och oskyddade trafikanter dom måste släppa direkt.
Sen föreligger det en chans att någon oskyldig drabbas av idiotens framfart endå.
men när en polis ligger bakom så ökar farten automatiskt och då går folk över gränsen.
För vem är beredd att offra sin fru eller sina barn för att ett rattfyllo ska gripas till vilken kostnad som helst?
För den risken är rätt stor när det blir biljakter på detta sättet.
Denna gång dog ingen men nästa gång? eller gången efter det?
Skulle räcka med att jag blev påkörd av en polisbil i en jakt så skulle jag bli helt tokig. För jag som oskyldig ska aldrig riskeras att dras in i en jakt som bara slutar i en krock innan någon ger sig