2616
Sök

Bygga coilovers

235 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#1
Hej har funderingar på att bygga coilovers och undrar då vad jag ska ha för hårdet på fjädrarna så de inte blir för gungigt eller för stumt :d ska ha 7" långa fjädrar smile

Volvo 4 Life

1 758 Inlägg
24 november 2012
#3
Finns inget "rätt" svar på den frågan.
Ska bilen vara komfortabel på kullerstensvägar, funka i rallyskogen, eller ska den ligga som ett strykjärn på en helt slät tävlingsbana?
Vad är det för bil? Vad väger den? Utväxling mellan hjul och fjäder? Övrig upphängningsgeometri? Dämparkurvor?

En variant är ju förstås att prova sig fram. Mät upp eller räkna ut vad det är för värden på originalfjädrarna, sen tar du något som verkar "lagom" mycket styvare eller mjukare.

235 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#4
schnauz skrev:
Finns inget "rätt" svar på den frågan.
Ska bilen vara komfortabel på kullerstensvägar, funka i rallyskogen, eller ska den ligga som ett strykjärn på en helt slät tävlingsbana?
Vad är det för bil? Vad väger den? Utväxling mellan hjul och fjäder? Övrig upphängningsgeometri? Dämparkurvor?

En variant är ju förstås att prova sig fram. Mät upp eller räkna ut vad det är för värden på originalfjädrarna, sen tar du något som verkar "lagom" mycket styvare eller mjukare.

e en 740 och ska vara hårdare än original men inte så stumt att hålor känns mycket smile

Volvo 4 Life

1 532 Inlägg
25 november 2012
#5
Sambilmode.se


Bonntrimmare
620 Inlägg
25 november 2012
#6
Bygg om till s/v 90 framvagn å montera 850 coilovers det är det snabbaste billigaste och lättaste alternativet!

Mvh Daniel Carlsson

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

235 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#7
D_Carlsson skrev:
Bygg om till s/v 90 framvagn å montera 850 coilovers det är det snabbaste billigaste och lättaste alternativet!

Mvh Daniel Carlsson

Kostar 2000 att bygga egna :d

Volvo 4 Life

235 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#9

Där jag tittat bara undrar vad jag ska ha för hårdhet :d

Volvo 4 Life

Bonntrimmare
620 Inlägg
25 november 2012
#10
Någon som fått problem i besiktningen med det? Jag menar folk har ju fått regga om bilen för liknande grejor

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

235 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#11
D_Carlsson skrev:
Någon som fått problem i besiktningen med det? Jag menar folk har ju fått regga om bilen för liknande grejor

Stod i bilsport att dom kollat upp att besiktia med coilovers och så länge du inte ändrade fästpunkter eller däcket tog i vid fjädring eller rattning smile

Volvo 4 Life

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2012
#12
jäkligt grymt det där med egna coils! men en gammel 740 är ingen komfortabel bil i sig så ja bara nåt mellanting på fjädrarna ?

Dog food lid. Backwards

235 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#13
DusanMandick skrev:
jäkligt grymt det där med egna coils! men en gammel 740 är ingen komfortabel bil i sig så ja bara nåt mellanting på fjädrarna ?

Allt är komfortablare än inga fjädrar :d

Volvo 4 Life

Bonntrimmare
620 Inlägg
26 november 2012
#14
Daahornbo skrev:
D_Carlsson skrev:
Någon som fått problem i besiktningen med det? Jag menar folk har ju fått regga om bilen för liknande grejor

Stod i bilsport att dom kollat upp att besiktia med coilovers och så länge du inte ändrade fästpunkter eller däcket tog i vid fjädring eller rattning smile

Gör du inte det om du byter ut det fjädern vilar mot i nere kant ?

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 532 Inlägg
26 november 2012
#15
Jag köpte coils till en gammal 740 på Sam bilmode.
Stegade bärarmarna bak o byggde om där fjädrarna satt så coilisarna kunde sitta där.
Fungerade o besikta med 2006 vet inte nu då bilen är såld sen länge.



Sök