3063
Sök

Problem med kylarvätska som försvinner? Volvo V70 T5

29 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#1
Har vid 2 olika tillfällen fått varning om låg kylarvätska. Har då varit ungefär 5 DL mer eller mindre som försvunnit.
Men har inte sätt något läckage av något slag. Googlat runt och fått fram att det kan vara locket? till expansionskärlet som ärr kasst? Och att det då inte håller det trycket som behövs, när det blir mer tryck i motorn än vanligt så dunstar vätskan bara bort. Kollade locket, såg ingen spricka eller dylikt.. tog även bort tätningsringen i locket, som såg hel och fin ut. Kan även vara topplockspackningen?
har provat att trycka på övre kylarslangen vid arbetskomp, det känns inte som det borde och det pyser ifrån locket.

Mina funderingar är:
Kan det vara så att locket är helt ihjäl även fast det ser helt ut?
Vad kan man märka mer på ifall trycket i kylarsystemet inte hålls?

Tacksam för alla råd och svar som jag kan få

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

298 Inlägg
30 november 2012
#2
På min förra bil (v70 -98 2.5)hade jag problem att kylarvätskan försvann efter en längre tid, ungefär en gång i månaden fick jag fylla på. Det visade sig att det var ett minimalt läckage i kylaren, men inga fläckar bildades på marken. Det sitter ett plast skydd under kylaren där det samlades och sedan blåste av under färden.
Har du provat kolla på skyddet efter att bilen vart still ex. över natten?
Annars om topplockspackningen är dålig skall det synas på motoroljan, den blir gråfärgad.

Hoppas det löser sig.


29 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#3
Stortag skrev:
På min förra bil (v70 -98 2.5)hade jag problem att kylarvätskan försvann efter en längre tid, ungefär en gång i månaden fick jag fylla på. Det visade sig att det var ett minimalt läckage i kylaren, men inga fläckar bildades på marken. Det sitter ett plast skydd under kylaren där det samlades och sedan blåste av under färden.
Har du provat kolla på skyddet efter att bilen vart still ex. över natten?
Annars om topplockspackningen är dålig skall det synas på motoroljan, den blir gråfärgad.

Hoppas det löser sig.

Det har jag faktiskt inte tänkt på att kolla, men såg att en del skrev om just kylaren. Att det kan vara någon spricka i ett hörn eller dylikt som gör så att det sakta förångas eller sipprar ut.
Men känns som locket är boven (kan ha totalt fel) men ska köpa ett nytt lock ifrån mekonomen hade jag tänkt.
Nej motoroljan ser ut som den ska, förutom att den är av lite brunare slag (dags för oljebyte).

Grymt tacksam för svar! big_smile cool

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

29 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#4
Edit: Köpt nytt lock, det var det som var boven. Håller nivån som den ska nu! cool big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"


Sök