2517
Sök

Felsökning och Ev byte Servopump e39

5 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
Hej

Har en BMW e39 525 01, som har ett ganska kraftigt missljud från motorutrymmet, han jag köpte den av påstod att en verkstad sagt att det var servopumpen som lät. Jag funderade ett tag på om det kunde vara något i motorn typ vanoset, kamkedjan, eller något med ventilerna eller liknande. Motorn går bra i övrigt, inga lampor som lyser och varnar för något.
Servon känns bra, aningen tungstyrd, men inte speciellt mycket om jag jämför med andra liknande BMW utan snarare jämfört med nyare bilar osv. Men den fungerar alltid och oljenivån är bra. Så jag fick en idé idag och öppnade motorhuven och ställde mig utanför bilen och svängde genom förardörren på ratten fram och tillbaka, och missljudet ändrades och lät både mer och mindre när jag svängde till fullt rattutslag på båda hållen.
Ljudet är ett ganska kraftigt tickande, låter lite som om man slår på en plåtburk. Det är helt oberoende av motortempen.

Så min fråga är om det finns någon här med erfarenhet som kan yttra sig?
Och isåfall, om det är servopumpen som behöver bytas, är det något speciellt som man behöver tänka på eller kunna? Har skruvat mycket med diverse volvo 7/940s och bytat koppling både på en golf trea och en v40 så mina mekkunskaper är relativt goda.

Blev en halv roman här men ni får ursäkta mig!

Sök