2992
Sök

Hur länge håller motorolja i en motor som körs väldigt lite?

20 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
Att motorolja slits med milen är vi ju alla medvetna om. Men hur viktigt är det att byta motoroljan med vissa tidsintervall i en bil som körs väldigt lite? Det sägs ju att den ska bytas varje år. Haynes rekommenderar till och med var sjätte månad oberoende av körsträcka vilket jag tycker låter i överkant.

Tidigare har jag bytt var 1000:e mil och kört så pass mycket att det blivit ett byte vår och ett byte höst.

Nu har bilen mest stått avställd. Motoroljan byttes för 14 månader sedan, sen dess har bilen körts 300 mil, mest långkörningar, annars varit avställd inomhus. Jag ska ställa av den nu i december, bör jag byta motoroljan innan eller kan jag vänta till nästa sommar då jag ska ställa på bilen igen?

Det är helsyntetisk motorolja, om det nu har någon påverkan på hur den åldras med tiden.

2 763 Inlägg
29 november 2012
Byt olja i den, ju fräschare olja desto bättre! smile

Volvo - For Life

20 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
Ja det förstår jag men är det ekonomiskt värt fördelarna? smile Oljan jag har nu ser inte dålig ut (bara 300 mil gammal) men det tar emot lite att ha samma olja i motorn i nästan två år då jag hört att den bör bytas oftare.
Senast redigerat av Kugghjulet (29 november 2012)

151 Inlägg
29 november 2012
Oljan har ju legat under jordskorpan i några miljoner år innan och är rätt gammal nu så det vete fasen om den klarar sig till sommaren...

4 637 Inlägg
29 november 2012
Har på flera ställen läst att oljan ska bytas oftare (två gånger om året) om man kör under 500 mil om året än om man använder bilen "normalmycket". Åldras tydligen mer om den inte används. Så länge den ligger i dunken är det dock lungt...

Osäker dock om det gäller alla moderna oljetyper.
Senast redigerat av Navkapsel (29 november 2012)

20 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
msjoholm: Den har jag inte hört förut nej...

Någon med en bättre uppfattning? Vi bilägare skriver som följer här nedan, men jag är kritisk till allt jag läser och vill få mer information om ämnet. De talar bara om en försämring, men inte hur stor försämringen är. Kanske blir den inte så mycket sämre att ett oljebyte varje år är motiverat?

Motorolja åldras inte så länge den är oanvänd i förpackningen. Så snart du börjar använda den i motorn påbörjas en gradvis försämring av oljan (oxidation, viskositetsförändring, slambildning, bränsleutspädning med mera) vilket motiverar regelbundna oljebyten.

Det kan till och med vara så att vissa oönskade restprodukter bildas i större utsträckning om du kör lite än om du kör flera tusen mil per år. Ta därför för vana att byta oljan en gång om året, oavsett körsträcka.

Vissa motoroljor är mer resistenta mot exempelvis "black sludge" och viskositetsförändringar men om oljan kallas syntetisk eller ej har för det mesta ingen betydelse.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564
Senast redigerat av Kugghjulet (29 november 2012)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 november 2012
Oljan drar åt sig fukt och försämras med tiden.

Egentligen ska man inte ens ta olja som stått i en bruten förpackning under längre tid.

14 månader är väldigt länge. Byt oljan och kör vidare.

På bruksbilarna kör jag oftast 1000mil/1år Men slutar oftast med att det byts vår/höst.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

151 Inlägg
30 november 2012
Jaså, hade du hört den förut?? Skämt åsido, jag kunde inte låta bli! smile
Om det vore min bil så skulle jag se hur oljan ser ut. Ren och fin (genomskinlig och inte simmig) = jag byter inte, svart/mörk/beige = jag byter nu så är det gjort. Och filter såklart. Jag tror din huvudfråga är omöjlig att svara på. Det beror på vilken typ av motor det är (std. motor, trimmad motor, turbo etc.), hur sliten den är osv. Annars är bränsleutspädningen som nämns ovan en faktor att bedöma, t.ex. om dina 300 mil bestått av många korta körningar och kanske med många kallstarter. Men generellt så tycker jag att det är överkurs att byta för dig.

20 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
msjoholm: jadå jag har googlat mig tokig på detta och den kommentaren har jag läst tidigare, annars har jag bara hittat subjektiva uppfattningar och allmänna rekommendationer (byt en gång per år etc) men jag söker efter nåt mer "vetenskapligt" om vad som gäller, men kanske svårt att säga som du säger, beror från fall till fall..

151 Inlägg
30 november 2012
Man behöver väl fråga någon opartisk med expertkunskaper. Statens Provningsanstalt eller liknande. Många övriga aktörer är ju partiska. Jag tänker på Svenska Petroleum, bensinstationer, återförsäljare... man vill ju sälja. Biltidningar kanske men var har dom kollat nånstans? Det är svårt.

Sök