3302
Sök

Ang fortkörning och böter.

1 256 Inlägg
20 oktober 2006
HyPeRiOn skrev:
Nån som har koll på vad som gäller och krävs om man blir förföljd av civilare som mäter hastigheten efter en?

Han ska mäta en medelhastighet på en sträcka som är minst 0.5km (500 meter)

Så upptäcker du att du har en civilare i röven och har kört för fort smile se då till att stanna fort eller sänk farten vääääldigt mycket, då elimineras hans bevis..

305 Inlägg
20 oktober 2006
Okok, vad krävs det för nån bevisning då? Film? minst två poliser i bilen? osv..

305 Inlägg
20 oktober 2006
Bruno_S skrev:
kör lagligt.. stoppar han inte dig så e de bara att köra vidare

lol, då måste man ju veta att det är en polis, inte alla gånger man kan lista ut det. Så därför undrar jag vad som krävs för att åka dit om man blir stoppad och dom säger att man kört för fort.

10 Inlägg
20 oktober 2006
ett tips skriv ALDRIG på bötes lappen gör man det har man erkänt

847 Inlägg
20 oktober 2006
hulken76 skrev:

Ja det gör man bara om man VET att man inte har gjort fel. Jag blev av med lappen för 4 veckor sen o visste att jag kört för fort. Finner ingen anledning till att neka då faktiskt.

1 256 Inlägg
20 oktober 2006
HyPeRiOn skrev:
Okok, vad krävs det för nån bevisning då? Film? minst två poliser i bilen? osv..

Han filmar, samt mäter medelhastigheten..

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
"Det framförs ofta kritik mot att det inte sker någon automatisk dokumentation av hastigheten, genom t.ex. en utskrift på en pappersremsa eller rent av videodokumentation av siktesbilden. Någon sådan dokumentation har av polisen inte ansetts nödvändig eftersom domstolarna inte kräver det för fällande dom. Domstolarna å sin sida kräver inte teknisk bevisning för fällande dom eftersom teknisk registrering av mätresultatet inte är föreskrivet av Rikspolisstyrelsen..."

"Polispilot är den vardagliga benämningen på det som också kallas genomsnittshastighetsmätare. Den togs i bruk i början av 1980-talet och ersatte den så kallade traffipaxen. Polispiloten är, enkelt uttryckt, en liten dator med tidtagarur och distansmätare som sitter monterad i vissa polisbilar och på en del polismotorcyklar. Med polispiloten kan man fastställa ett fordons genomsnittliga hastighet på en viss sträcka."

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ … _fakta.htm

EFTERFÖLJANDE
"Den används normalt inte som mätmetod vid vanlig trafikövervakning utan oftare som en nödlösning då man upptäcker en fortkörare vid rutinpatrullering. En vanlig situation är att en civil polisbil påbörjar ett efterföljande efter att ha blivit omkörd. Lika vanligt, framförallt under mörker, är det att fortköraren försent upptäcker att det fordon som kört ifatt honom, och nu följer efter, är en polisbil."

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ … _start.htm

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
hulken76 skrev:

Att köra på den frasen kan bli dyrt.

Finns bevisningen mot dig blir du åtalad för trotts mot tjänsteman, de låter ju jätte trevligt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

406 Inlägg
21 oktober 2006
Det där med att vara trevlig kommer man väldigt långt med, fast är dom otrevliga så är jag otrevlig tillbaka.
Ex Jag och en motorcykel raceade i stan på 50 väg mitt på ljusa dagen och ut går en polis och stoppar oss, jag höll väl ca 130 när jag såg han. Stannade snällt och motorcyklen likaså. Han lät mig köra vidare utan något. Dagen efter så stannar samma polis mig och går igenom bilen. 2 poliser och en kontrollant gick igenom bilen och jag fick bara ombesiktning och 800 i böter. Det för att jag hade blanka bakdäck. Det dom såg mellan fingraran på var spräckt skiva bak, och inget 3 punktsbälte i bilen. Sen missade dom att jag var bakis (slapp blåsa) sen att jag hade en läcka i avgassystemet, bara positionsljus hehe.

har blivit stannad några ggr och varit trevlig och sluppit böter mest troligt pga det.
Bara ett tips.
Men är snuten otrevlig då är det pargrafrytteri som gäller

My way or the highway? I take both sideways

Wankel
1 080 Inlägg
21 oktober 2006
håller med pillevinken....är dom otrevliga mot mig så käftar jag tillbaka...
tänker inte sitta som nån jävla toffel och bara ta en massa skit från nån som inte ens känner mig

MDS Västerås

88 Inlägg
29 november 2006
Pillevinken skrev:
Det där med att vara trevlig kommer man väldigt långt med, fast är dom otrevliga så är jag otrevlig tillbaka.
Ex Jag och en motorcykel raceade i stan på 50 väg mitt på ljusa dagen och ut går en polis och stoppar oss, jag höll väl ca 130 när jag såg han. Stannade snällt och motorcyklen likaså. Han lät mig köra vidare utan något. Dagen efter så stannar samma polis mig och går igenom bilen. 2 poliser och en kontrollant gick igenom bilen och jag fick bara ombesiktning och 800 i böter. Det för att jag hade blanka bakdäck. Det dom såg mellan fingraran på var spräckt skiva bak, och inget 3 punktsbälte i bilen. Sen missade dom att jag var bakis (slapp blåsa) sen att jag hade en läcka i avgassystemet, bara positionsljus hehe.

har blivit stannad några ggr och varit trevlig och sluppit böter mest troligt pga det.
Bara ett tips.
Men är snuten otrevlig då är det pargrafrytteri som gäller

hmm.... poliserna får bara be dig blåsa om dom har misstankar om ev en rattfyllerist! som du verkade vara "Sen missade dom att jag var bakis (slapp blåsa)"

jag har också blivigt stannad ett par gånger men grejen är att idag är det så dyrt att köra för fort så jag håller mig åt sidan när man ser nån galen bmw kommer i bakspegeln! sen så kan man köra fort på banorna istället som finns smile

Supraman
2 300 Inlägg
30 november 2006
Jonni skrev:
Alltså, Vill bara ge er ett litet råd.. som jag fick av min granne som är trafikpolis
Plugga inte på en massa Paragrafer och Regler, Och var ALLTID trevlig! spelar ingen roll om polisen i fråga är otrevlig och uppkäftig, håll minen och försök o vara trevlig endå..

Det finns poliser som mer än hatar så kallade "bror duktig" som har pluggat på paragrafer och regler .. Du blir stoppad och säger va polisen gjorde för fel enligt paragraf bla bla bla.. Då blir han grinig och då blir det inget annat än jobbigare för dig..

Sen är det så att polisen måste inte ordagrant skylta med att det är kontroll, utan enligt reglerna så är det så att dom måste synas med antingen de "gröna" västarna, eller med en "målad" polisbil.. Och en sådan ser man ju rätt lätt om han sitter i bilen o skjuter (om man är vaksam)

Poliser har sååååå mycket rättigheter, Vi har inte en chans mot "storebror". Det man kan göra det är att köpa Laservarnare o hoppas på att dom skjuter på nån bil framför.. Då hinner man iaf sänka farten.

Vi har oxå förvisserligen väldigt mycket rättigheter, Men använd dem på rätt sätt..

Det är ren skrämsel som alla poliser kör med.
Vem vill egentligen bli tillsagt hur man ska köta sitt jobb.
Man kan vara trevlig och ändå stå på sig om man anser att det är något fel som är begånget.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

lundwall
30 november 2006
Jooko skrev:
hmm.... poliserna får bara be dig blåsa om dom har misstankar om ev en rattfyllerist! som du verkade vara "Sen missade dom att jag var bakis (slapp blåsa)"

Nejdå, de får be dig blåsa precis närsomhelst, de har "LA" i ryggen, lagen om alkoholutandningsprov. Dessutom BÖR de be samtliga förare som de stannat av någon anledning att blåsa, för att minimera riskerna för påverkade förare. Jag lyckades faktiskt blåsa rött en gång, jag hade precis borstat tänderna (2 min innan) och sen sköljt med Listerine, man får ju massa alkohol i utandningen då. Jag förklarade situationen för dem, att jag faktiskt knappt dricker alkohol, och sen bad jag helt enkelt att få dricka en cola jag hade med mig och vänta 10 min och sen blåsa igen. Inga probbs alls.

17 Inlägg
16 maj 2009
KD-Larra skrev:
På boten skall det framgå:
1. Hastighet på vägen.
2. Din hastighet.
3. Avstånd mätt hastighet.
4. Vem som skjutit.

Vart på boten skall avstånde mätt hastighet stå? Hittar ingen på min:/

Stämmer de ovanför än idag eller har det blivit andra regler??

17 Inlägg
20 maj 2009
fick svar på min egen fråga av polisen

Så här är det:

Den som sköter laserintrumentet (mätkontrollanten) behöver inte skriva någonting alls utöver signatur på platsprotokollet om intyg av daglig kontroll etc. Men är han ensam, så måste han/hon göra det förstås.

På ordningsföreläggandet (böteslappen) står uppmätt hastighet....samt tillåten hastighet.

Avståndet anges endast på platsprotokollet som förvaras hos polisen.

Hälsningar
Trafikpolisen
Mats Nauwelaertz de Agé
Polisinspektör

>>> <polismyndigheten.gavleborg@polisen.se> 05/18/09 1:39 >>>

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 maj 2009
så det ni menar är - om herr Polis 1 står på en bro och skjuter ... så kan inte bilen / Mc som står på påfarten ge er böter? Utan måste ta med er till Polis 1? big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

17 Inlägg
3 juni 2009
emijl skrev:
så det ni menar är - om herr Polis 1 står på en bro och skjuter ... så kan inte bilen / Mc som står på påfarten ge er böter? Utan måste ta med er till Polis 1? big_smile

nja polis 1 me lasern måste visa dig hur fort du körde å på vilket avstånd han sköt dig på   så ja polis 1 måste ta sig till dig

Sök