2504
Sök

Köpråd : Pålitlig och bra pendlarbil!

60 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#1
Jag är på jakt efter en ny bil och undrar om ni skulle kunna ge mig mig pålitliga modeller som är värda att kolla på.


* En bil som håller
* Bensinsnål
* En bil med billiga reservdelar
* Lätt mekad
* Vettig försäkring och skatt för en 18-åring
* Krockkuddar, ABS, en SÄKER bil.
* Ser okej ut
* Startar i alla väder
* Kan dra släp med en last på ~300 kilo
* Bra komfort både fram och bak
* Stabil på vägen
* 20.000 kronor, inte mer.

Körglädje är väl inget jag prioterar, snarare pålitlig bil som är billig i drift och att äga, samt säker.
Så några 200 hästar är inget jag måste, men att ha 50 hästar är väl inte heller så lockande, något lagom för mig skulle sitta fint!

Uppskattar alla förslag grymt mycket, ni får gärna bifoga lite information om bilen, typ bensinförbrukningen och hur komforten är! smile
Senast redigerat av Jeesper (2 december 2012)

2 337 Inlägg
2 december 2012
#2
Prisklass?

60 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#3
Sarge skrev:
Prisklass?

20.000 kronor, glömde bort att skriva med det hehe.
Dock så kanske man ska hitta något för 15.000 kronor och ha pengar över till något som måste bytas inom kort tex?

4 261 Inlägg
2 december 2012
#4
väldigt lite pengar för det du letar efter. Kanske Polo? s40? finns bmw e36 316-318 typ vad jag skulle kolla med dom pengarna. kolla in det faktiskt, e36 bmw 316

eller varför inte en e39? väldigt billiga nu för tiden. kan hitta en i bra skick för 20.000
Senast redigerat av panda666 (2 december 2012)

60 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
väldigt lite pengar för det du letar efter. Kanske Polo? s40? finns bmw e36 316-318 typ vad jag skulle kolla med dom pengarna. kolla in det faktiskt, e36 bmw 316

eller varför inte en e39? väldigt billiga nu för tiden. kan hitta en i bra skick för 20.000

Ja jo, har ett stort intresse för motorcyklar så vill inte lägga ut allt för mycket pengar på en bil då jag prioterar en bra MC utöver en bra bil, handlar om mitt intresse.

Polo känns så himla liten, har dock varit inne på S40, verkar vara bra bilar grundat på det jag hittat.
Hur är det egentligen med BMW? Mina fördomar skriker slutkörd och man ska akta sig för något som gått över 25.000 mil ifall man inte känner ägaren/är någon gamling som ägt den..

Men hur är säkerheten med dessa BMWs?

Edit : Hur är försäkringen på bilarna? Alla säger princip att BMW är det dyraste du kan äga som ungdom..
Senast redigerat av Jeesper (2 december 2012)

4 261 Inlägg
2 december 2012
#6
Jeesper skrev:
panda666 skrev:
väldigt lite pengar för det du letar efter. Kanske Polo? s40? finns bmw e36 316-318 typ vad jag skulle kolla med dom pengarna. kolla in det faktiskt, e36 bmw 316

eller varför inte en e39? väldigt billiga nu för tiden. kan hitta en i bra skick för 20.000

Ja jo, har ett stort intresse för motorcyklar så vill inte lägga ut allt för mycket pengar på en bil då jag prioterar en bra MC utöver en bra bil, handlar om mitt intresse.

Polo känns så himla liten, har dock varit inne på S40, verkar vara bra bilar grundat på det jag hittat.
Hur är det egentligen med BMW? Mina fördomar skriker slutkörd och man ska akta sig för något som gått över 25.000 mil ifall man inte känner ägaren/är någon gamling som ägt den..

Men hur är säkerheten med dessa BMWs?

Edit : Hur är försäkringen på bilarna? Alla säger princip att BMW är det dyraste du kan äga som ungdom..

du behöver inte köpa en med största motor, plus att du behöver inte ha hel försäkring på en gammal bil.
Men tänkte mig kanske bmw 520 eller nått till dig eftersom du tänker på kostnader. Dom med mindre motorer är inte så slutkörda och är väldigt pålitliga bilar som är säkra samt är väldigt bekvämma..

har själv en 1999 528 som har gått 27.500 mil som går fortfarande skitbra. om du inte tänker på försäkringen så köp en 528. du hittar lätt för runt 20-25 tusen. dom flesta kommer rekomendera dig en sån modell.

betalar bara för trafikförsäkring, behöver inte bättre.

Enligt min åsikt är det många som kastar pengarna nån annanstans, tex alkohol,cigaretter , snus etc..
Jag har fattat en beslut att jag vill åka bekvämt och bryr mig inte så mycke om lite bensin kostnader samt försäkring..röker inte/dricker inte/snusar inte..wink

inget illa menat mot nån ;smile
Senast redigerat av panda666 (2 december 2012)

60 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#7
panda666 skrev:
du behöver inte köpa en med största motor, plus att du behöver inte ha hel försäkring på en gammal bil.
Men tänkte mig kanske bmw 520 eller nått till dig eftersom du tänker på kostnader. Dom med mindre motorer är inte så slutkörda och är väldigt pålitliga bilar som är säkra samt är väldigt bekvämma..

har själv en 1999 528 som har gått 27.500 mil som går fortfarande skitbra. om du inte tänker på försäkringen så köp en 528. du hittar lätt för runt 20-25 tusen. dom flesta kommer rekomendera dig en sån modell.

betalar bara för trafikförsäkring, behöver inte bättre.

Enligt min åsikt är det många som kastar pengarna nån annanstans, tex alkohol,cigaretter , snus etc..
Jag har fattat en beslut att jag vill åka bekvämt och bryr mig inte så mycke om lite bensin kostnader samt försäkring..röker inte/dricker inte/snusar inte..wink

inget illa menat mot nån ;smile

Ärligt talat så är min kunskap om fordon helt värdelös men jag lär mig sakta men säkert.
Har i alla fall en kompis som hjälpt mig att fixa felen på min nuvarande bil, ytterst tacksam för det.

Kollade nyss på en BMW BMW 318 I (1997) med 116 hk, ett försäkringsbolag lämnade ett pris på 66.000 kronor trafikförsäkring då, resten lämnade inget på internet så måste ringa dom antagligen, gått 31.000 mil och är avställd.

Får kanske spara till mig större summor för att få något ännu bättre istället för att byta upp mig, sälja och byta upp mig igen, blir oftast minusaffärer på sådant.


Förstår vad du menar, jag varken röker, snusar eller festar, då och då blir det fiesta men inte så ofta, så pengarna läggs oftast på bensinen till min nuvarande Vento, kläder eller för att käka ute när jag har skola.
Senast redigerat av Jeesper (2 december 2012)

5 111 Inlägg
2 december 2012
#8
66 000 för en 318? yikes Säker att du inte hörde fel där?
Senast redigerat av Volvo544special65 (2 december 2012)


Evildan
2 december 2012
#9
Köp dig en Toyota Corolla eller Avensis om Corolla är för liten, bägge är driftsäkrare
(antagligen inte slutkörda lekbilar av någon ungdom med kepsen bakochfram med racingambitioner)
samt har lägre ägandekostnader såsom försäkring, bränsle, service osv än en BMW för 15-20k.

Motortok
37 Inlägg
2 december 2012
#10
Jeesper skrev:
Jag är på jakt efter en ny bil och undrar om ni skulle kunna ge mig mig pålitliga modeller som är värda att kolla på.


* En bil som håller
* Bensinsnål
* En bil med billiga reservdelar
* Lätt mekad
* Vettig försäkring och skatt för en 18-åring
* Krockkuddar, ABS, en SÄKER bil.
* Ser okej ut
* Startar i alla väder
* Kan dra släp med en last på ~300 kilo
* Bra komfort både fram och bak
* Stabil på vägen
* 20.000 kronor, inte mer.

Körglädje är väl inget jag prioterar, snarare pålitlig bil som är billig i drift och att äga, samt säker.
Så några 200 hästar är inget jag måste, men att ha 50 hästar är väl inte heller så lockande, något lagom för mig skulle sitta fint!

Uppskattar alla förslag grymt mycket, ni får gärna bifoga lite information om bilen, typ bensinförbrukningen och hur komforten är! smile

Jag gav under 15k för min saab 9-3 nybes och nyskattad som hade rullat strax över 15k mil. Jämnför jag med andra bilar i samma prisklass så har jag hittills inte hittat något i närheten av samma skick och komfort. Driftsäkerhet kan jag inte utala mig om då jag bara hunnit med ~500mil hittills. Inga problem än iallafall, flertalet jag känner som kör saab är mycket nöjda med dom, vissa har rullat över 30k mil. Det är en vanlig bil så reservdelar är inget svårt att hitta.

Används som pendlar bil och drar hojen fram och tillbaka till bana. Relativt bensinsnål med för sin prisklass.. runt 0,9 blandad körning om man kör normalt, Går köra snålare.... 1,1-1,3 med släpet.. Som förövrigt är ganska stort. (Lasta lätt och smidigt 3 fullstora crossmaskiner med gott om plats över och ståhöjd).

Rekommendera att du kolla på en iallafall. Väldigt mycket bil för pengarna.
Senast redigerat av Jumbofisken (2 december 2012)


577 Inlägg
2 december 2012
#11
Volvo 850 drar dock bensin
Volkswagen passat
Saab av nått slag kan inga modeller

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

149 Inlägg
2 december 2012
#12
Passat 1,9 TDI. köpte min för ett år sen för 16 tusen. det är en 00:a
Syncro dessutom. 30k mil fullutrustad. drar 0,52 är hur nöjd som helst smile och den är ganska säker smile

#SwedenRing

4 149 Inlägg
2 december 2012
#13
volvo 7/940 stämmer ju in på allt utom bensinsnål. Går ju att köra på 0.8 om man vill dock så jag hade skaffat en 940 för dom pengarna utan tvekan.

Annars så är ju saab sjukt prisvärda. Saab 900 taladega kanske?

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 15&w=3

Själv så är rwd ett måste och då blir det volvo rwd.

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_9 … 15&w=3


Of World
3 369 Inlägg
2 december 2012
#14
Sån Opel jag har nu!! Saab 9-5 är byggd på den (Ganska bekväm) driftsäker och grymt billig i inköp med ganska ok utrustning!

Går på 0.6 billig i försäkring ochså!

finns många fina exemplar under 20k

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 december 2012
#15
hade letat efter en e39 523 smile men köp inte första bästa utan ta dig tid och försök hitta en rostfri ( inte lätt ) och sen tvättar du ofta så håller den sig

i denna bil åker du bekvämt säkert och hyffsat snålt, grym komfort jämnfört med många andra i klassen


60 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#16
Volvo544special65 skrev:
66 000 för en 318? yikes Säker att du inte hörde fel där?

Haha jadu.. Kollade på dessa sidor man kan jämföra och de som lämnade ett pris för trafik/hel var på 66.000 kronor, men stämmer det att BMW är det dyraste att försäkra på sig själv som ungdom?
Verkar ju ligga sanning i det då det oftast sitter en ungdom som tror att han är mästare på att drifta för att han har kört lite Need For Speed och ska racea.. roll

Evildan skrev:
Köp dig en Toyota Corolla eller Avensis om Corolla är för liten, bägge är driftsäkrare
(antagligen inte slutkörda lekbilar av någon ungdom med kepsen bakochfram med racingambitioner)
samt har lägre ägandekostnader såsom försäkring, bränsle, service osv än en BMW för 15-20k.

Har faktiskt kollat lite smått på Toyota men har hört på ryktesvägar att kvalitén inte är den bästa på dessa bilar..
Avensis var även okej den med efter lite googlande på bilder, helt klart ett alternativ att kolla mer på.
Vad drar en sådan landsväg, motorväg(110 km/h) och stadstrafik?

Jumbofisken skrev:
Jag gav under 15k för min saab 9-3 nybes och nyskattad som hade rullat strax över 15k mil. Jämnför jag med andra bilar i samma prisklass så har jag hittills inte hittat något i närheten av samma skick och komfort. Driftsäkerhet kan jag inte utala mig om då jag bara hunnit med ~500mil hittills. Inga problem än iallafall, flertalet jag känner som kör saab är mycket nöjda med dom, vissa har rullat över 30k mil. Det är en vanlig bil så reservdelar är inget svårt att hitta.

Används som pendlar bil och drar hojen fram och tillbaka till bana. Relativt bensinsnål med för sin prisklass.. runt 0,9 blandad körning om man kör normalt, Går köra snålare.... 1,1-1,3 med släpet.. Som förövrigt är ganska stort. (Lasta lätt och smidigt 3 fullstora crossmaskiner med gott om plats över och ståhöjd).

Rekommendera att du kolla på en iallafall. Väldigt mycket bil för pengarna.

SAAB är mycket bil för pengarna, vi har haft ett par inom familjen och alltid varit nöjda med dom, går helt okej med steg-1 chippning, har kollat in mycket på 9-3 och 9-5, kombi som sedan.
Men det som får mig att banga lite på SAAB är ju att folk säger att turbon rasar efter 15-20.000 mil beroende på årsmodell, har läst lite att turbon är underdimensionerad eller något sådant som skapar raset, och efter en snabbsökning på turbo till SAAB hamnade jag hos Biltema som har en för 3999 kronor, känns aning saftigt ifall det skulle rasa och blir lite fundersam nu om alternativet för SAAB.

Tar studenten nästa år och kommer få jobb direkt efter, men samtidigt så vill jag ha en bil med låg bensinförbrukning redan nu, men hittar man en bil som är ett riktigt kap så får den dra lite mer än andra.

Bjacke skrev:
Passat 1,9 TDI. köpte min för ett år sen för 16 tusen. det är en 00:a
Syncro dessutom. 30k mil fullutrustad. drar 0,52 är hur nöjd som helst smile och den är ganska säker smile

0,52? Låter nästan för bra för att vara sant haha big_smile
Hur går den? Hur är komforten i den?

zemet skrev:
volvo 7/940 stämmer ju in på allt utom bensinsnål. Går ju att köra på 0.8 om man vill dock så jag hade skaffat en 940 för dom pengarna utan tvekan.

Annars så är ju saab sjukt prisvärda. Saab 900 taladega kanske?

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 15&w=3

Själv så är rwd ett måste och då blir det volvo rwd.

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_9 … 15&w=3

900 har klart varit ett tittvärt alternativ för mig, om man tar den du länkade på 260 hästar eller vad det nu var, hur mycket skulle den där besten dra? Skulle den fungera som pendlarbil eller trivas bäst med att köras hårt?

opel_vectra_gts skrev:
Sån Opel jag har nu!! Saab 9-5 är byggd på den (Ganska bekväm) driftsäker och grymt billig i inköp med ganska ok utrustning!

Går på 0.6 billig i försäkring ochså!

finns många fina exemplar under 20k

Lite tittning på Blocket så verkar många bilar vara fina för en peng under 15.000 kronor, dock lite äldre från 90-talet, hur är komforten på de äldre jämfört med de nya? Antar att du har en nyare..

CHEEVA skrev:
hade letat efter en e39 523 smile men köp inte första bästa utan ta dig tid och försök hitta en rostfri ( inte lätt ) och sen tvättar du ofta så håller den sig

i denna bil åker du bekvämt säkert och hyffsat snålt, grym komfort jämnfört med många andra i klassen

Mjo det kommer jag allt göra och inte vara hypad för att jag får min första bil som jag var då:lol:

Vad är hyfsat snålt? Alla har olika uppfattningar om det baserat på sin ekonomi och tidigare bilar.


Edit : Vill för övrigt tacka er alla för dessa svar, glad jag blev när jag såg alla dessa svar big_smile
Senast redigerat av Jeesper (2 december 2012)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 december 2012
#17
du kan köra en fräsch 523 på 0,8 blandat smile det är enligt mig snålt med tanke på att det är en 2,5liters sexa under huven. Att det är sexcylindrigt borgar för en väldigt mjuk och fin gång i maskinen !

ett annat + är väl att den kommer kännas som en raket jämnfört med din vento smile förutsatt att du inte har en vr6a då

vill du åka riktigt billigt är rju passat tdi ett alternativ som någon nämde ovan, dock försvinner väldigt mycket komfort då samt att tråkigare bil blir svårt att hitta. Men de går billigt som fan smile har kört fassans på 0,42 långkörning. Dock ska man passa sig för motorväg då den dricker ganska mycket då (0,7-0,8) den trivs som bäst i 70-80km/h
Senast redigerat av CHEEVA (2 december 2012)


Of World
3 369 Inlägg
2 december 2012
#18
Jeesper skrev:
Volvo544special65 skrev:
66 000 för en 318? yikes Säker att du inte hörde fel där?

Haha jadu.. Kollade på dessa sidor man kan jämföra och de som lämnade ett pris för trafik/hel var på 66.000 kronor, men stämmer det att BMW är det dyraste att försäkra på sig själv som ungdom?
Verkar ju ligga sanning i det då det oftast sitter en ungdom som tror att han är mästare på att drifta för att han har kört lite Need For Speed och ska racea.. roll

Evildan skrev:
Köp dig en Toyota Corolla eller Avensis om Corolla är för liten, bägge är driftsäkrare
(antagligen inte slutkörda lekbilar av någon ungdom med kepsen bakochfram med racingambitioner)
samt har lägre ägandekostnader såsom försäkring, bränsle, service osv än en BMW för 15-20k.

Har faktiskt kollat lite smått på Toyota men har hört på ryktesvägar att kvalitén inte är den bästa på dessa bilar..
Avensis var även okej den med efter lite googlande på bilder, helt klart ett alternativ att kolla mer på.
Vad drar en sådan landsväg, motorväg(110 km/h) och stadstrafik?

Jumbofisken skrev:
Jag gav under 15k för min saab 9-3 nybes och nyskattad som hade rullat strax över 15k mil. Jämnför jag med andra bilar i samma prisklass så har jag hittills inte hittat något i närheten av samma skick och komfort. Driftsäkerhet kan jag inte utala mig om då jag bara hunnit med ~500mil hittills. Inga problem än iallafall, flertalet jag känner som kör saab är mycket nöjda med dom, vissa har rullat över 30k mil. Det är en vanlig bil så reservdelar är inget svårt att hitta.

Används som pendlar bil och drar hojen fram och tillbaka till bana. Relativt bensinsnål med för sin prisklass.. runt 0,9 blandad körning om man kör normalt, Går köra snålare.... 1,1-1,3 med släpet.. Som förövrigt är ganska stort. (Lasta lätt och smidigt 3 fullstora crossmaskiner med gott om plats över och ståhöjd).

Rekommendera att du kolla på en iallafall. Väldigt mycket bil för pengarna.

SAAB är mycket bil för pengarna, vi har haft ett par inom familjen och alltid varit nöjda med dom, går helt okej med steg-1 chippning, har kollat in mycket på 9-3 och 9-5, kombi som sedan.
Men det som får mig att banga lite på SAAB är ju att folk säger att turbon rasar efter 15-20.000 mil beroende på årsmodell, har läst lite att turbon är underdimensionerad eller något sådant som skapar raset, och efter en snabbsökning på turbo till SAAB hamnade jag hos Biltema som har en för 3999 kronor, känns aning saftigt ifall det skulle rasa och blir lite fundersam nu om alternativet för SAAB.

Tar studenten nästa år och kommer få jobb direkt efter, men samtidigt så vill jag ha en bil med låg bensinförbrukning redan nu, men hittar man en bil som är ett riktigt kap så får den dra lite mer än andra.

Bjacke skrev:
Passat 1,9 TDI. köpte min för ett år sen för 16 tusen. det är en 00:a
Syncro dessutom. 30k mil fullutrustad. drar 0,52 är hur nöjd som helst smile och den är ganska säker smile

0,52? Låter nästan för bra för att vara sant haha big_smile
Hur går den? Hur är komforten i den?

zemet skrev:
volvo 7/940 stämmer ju in på allt utom bensinsnål. Går ju att köra på 0.8 om man vill dock så jag hade skaffat en 940 för dom pengarna utan tvekan.

Annars så är ju saab sjukt prisvärda. Saab 900 taladega kanske?

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 15&w=3

Själv så är rwd ett måste och då blir det volvo rwd.

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_9 … 15&w=3

900 har klart varit ett tittvärt alternativ för mig, om man tar den du länkade på 260 hästar eller vad det nu var, hur mycket skulle den där besten dra? Skulle den fungera som pendlarbil eller trivas bäst med att köras hårt?

opel_vectra_gts skrev:
Sån Opel jag har nu!! Saab 9-5 är byggd på den (Ganska bekväm) driftsäker och grymt billig i inköp med ganska ok utrustning!

Går på 0.6 billig i försäkring ochså!

finns många fina exemplar under 20k

Lite tittning på Blocket så verkar många bilar vara fina för en peng under 15.000 kronor, dock lite äldre från 90-talet, hur är komforten på de äldre jämfört med de nya? Antar att du har en nyare..

CHEEVA skrev:
hade letat efter en e39 523 smile men köp inte första bästa utan ta dig tid och försök hitta en rostfri ( inte lätt ) och sen tvättar du ofta så håller den sig

i denna bil åker du bekvämt säkert och hyffsat snålt, grym komfort jämnfört med många andra i klassen

Mjo det kommer jag allt göra och inte vara hypad för att jag får min första bil som jag var då:lol:

Vad är hyfsat snålt? Alla har olika uppfattningar om det baserat på sin ekonomi och tidigare bilar.


Edit : Vill för övrigt tacka er alla för dessa svar, glad jag blev när jag såg alla dessa svar big_smile

Min är en -01

https://www1.garaget.org/archive/140/139292/310377/310377-2937172.jpg

dessa finns från -96 till -02 som sagt du får relativt fina och helt ok bilar för dessa pengar!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

60 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#19
CHEEVA skrev:
du kan köra en fräsch 523 på 0,8 blandat smile det är enligt mig snålt med tanke på att det är en 2,5liters sexa under huven. Att det är sexcylindrigt borgar för en väldigt mjuk och fin gång i maskinen !

ett annat + är väl att den kommer kännas som en raket jämnfört med din vento smile förutsatt att du inte har en vr6a då

vill du åka riktigt billigt är rju passat tdi ett alternativ som någon nämde ovan, dock försvinner väldigt mycket komfort då samt att tråkigare bil blir svårt att hitta. Men de går billigt som fan smile har kört fassans på 0,42 långkörning. Dock ska man passa sig för motorväg då den dricker ganska mycket då (0,7-0,8) den trivs som bäst i 70-80km/h

Enligt mig är det ej okej förbrukning, går ju säkert att få ner den mer om man kör eco-driving?
Allt är som en raket jämfört med Venton lol Nej men nackdelen med en större motor är nog att den bjuder på att gasa satan och varva ut den för att något kommer hända med bilen då haha.
Och nackdel med en effektsvag bil är väl då att man ger fullgas för att komma upp i fart snabbare.

Ska nog kolla in Passat lite mer, har en granne med en Passat, om det är TDI vet jag inte men en gammal gubbe som haft den säkert i fem-sex år skulle jag gissa på, båda två är rätt så nära gränsen att hamna på ålderdomshem eller att döden ska knacka på döden.

Motorväg brukar få bilar att dricka mer, vår nya CS5a börjar dra satan så fort man kommer över 120 km/h jämfört med Saaben som låg på 1,0 i 100 till 140 km/h utan att ändras men samtidigt skiljer motor och effekten sig något :p

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 december 2012
#20
Jeesper skrev:
CHEEVA skrev:
du kan köra en fräsch 523 på 0,8 blandat smile det är enligt mig snålt med tanke på att det är en 2,5liters sexa under huven. Att det är sexcylindrigt borgar för en väldigt mjuk och fin gång i maskinen !

ett annat + är väl att den kommer kännas som en raket jämnfört med din vento smile förutsatt att du inte har en vr6a då

vill du åka riktigt billigt är rju passat tdi ett alternativ som någon nämde ovan, dock försvinner väldigt mycket komfort då samt att tråkigare bil blir svårt att hitta. Men de går billigt som fan smile har kört fassans på 0,42 långkörning. Dock ska man passa sig för motorväg då den dricker ganska mycket då (0,7-0,8) den trivs som bäst i 70-80km/h

Enligt mig är det ej okej förbrukning, går ju säkert att få ner den mer om man kör eco-driving?
Allt är som en raket jämfört med Venton lol Nej men nackdelen med en större motor är nog att den bjuder på att gasa satan och varva ut den för att något kommer hända med bilen då haha.
Och nackdel med en effektsvag bil är väl då att man ger fullgas för att komma upp i fart snabbare.

Ska nog kolla in Passat lite mer, har en granne med en Passat, om det är TDI vet jag inte men en gammal gubbe som haft den säkert i fem-sex år skulle jag gissa på, båda två är rätt så nära gränsen att hamna på ålderdomshem eller att döden ska knacka på döden.

Motorväg brukar få bilar att dricka mer, vår nya CS5a börjar dra satan så fort man kommer över 120 km/h jämfört med Saaben som låg på 1,0 i 100 till 140 km/h utan att ändras men samtidigt skiljer motor och effekten sig något :p

att få ner till lägre än 0,8 tvivlar jag på att går .... är väl om man kör väldigt mycket landsväg

med större motor behöver du som du själv säger inte pressa lika mycket som med en liten smile går mycket jämnare mjukare och finare smile  på motorväg går  den billigaren än en med liten maskin smile



Sök