2447
Sök

Köpråd : Pålitlig och bra pendlarbil!

4 637 Inlägg
9 december 2012
#101
Rquired skrev:
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:

Att 3-serie är billigare att reparera och står mindre på verkstaden än Corolla sved ordentligt antar jag? wink smile

Nej, faktiskt inte alls. Jag vet att dedär siffrorna inte stämmer, allt talar emot att det skulle göra det.
Inte heller sved det för några veckor sedan när en 330 kom före min 240 vid ett rödljus, BMWn kan ha varit trimmad... wink

Hepp, Warranty Direct är säkert betalda av BMW för att fuska med siffrorna och smutskasta Toyota. Nu var det visserligen inte jag som nämnde dem utan jag pekade bara mot lite intressanta siffror, och jag noterade även att vi har ännu en undersökning bland flera som pekar på att BMW, Mercedes med flera är vettiga val. Istället för dyrt skräp som vissa användare påstår att dem är, utan fakta för att backa upp sina påståenden.
(Nu var inte det sista menat mot dig Navkapsel) smile

Japp, så ligger det till.
Förstår att det inte var menat mig! smile

Evildan
9 december 2012
#102
http://www.expressen.se/motor/har-ar-bi … t-att-aga/
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/19 … lmodeller/
http://www.svd.se/naringsliv/motor/myck … 013871.svd

Nåväl, det var några snabbt framgooglade artiklar som även dom ljuger om Toyotas ägandekostnader big_smile
Finns även några rader om ägandekostnader (värdeminskning är en stor del av ägandekostnaden) ang BMW och andra premiummärken kontra de ofta påstådda i detta forum värdelösa Koreanerna/Japanerna i länk2.

(inte heller detta inlägg är riktat mot ngn)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 december 2012
#103
Evildan skrev:
http://www.expressen.se/motor/har-ar-bilarna-som-ar-billigast-att-aga/
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/19 … lmodeller/
http://www.svd.se/naringsliv/motor/myck … 013871.svd

Nåväl, det var några snabbt framgooglade artiklar som även dom ljuger om Toyotas ägandekostnader big_smile
Finns även några rader om ägandekostnader (värdeminskning är en stor del av ägandekostnaden) ang BMW och andra premiummärken kontra de ofta påstådda i detta forum värdelösa Koreanerna/Japanerna i länk2.

(inte heller detta inlägg är riktat mot ngn)

Ja skall man köpa en ny bil blir det förstås en skillnad mellan att köpa en Avensis för 300.000:- eller en 528i som även med ett minimum av extrautrustning landar över en halv miljon. Men varför det är intressant när man diskuterar tio-femton år gamla bilar för 15-50.000:- som oftast är aktuellt på Garaget vet jag inte.

Jag kan inte komma ihåg en enda tråd där någon stått inför ett nybilsköp och valt mellan modeller för 300 respektive 600.000:-, köper man en ny bil vänder man sällan på varje krona och köper man en ny bil för runt en halv miljon kronor är det viktigare att man får exakt vad man vill ha än om man får mer eller mindre över i plånboken.

Och det är just det som är fördelen, för efter några år när den första eller eventuellt andra ägaren tagit smällen kan man köra en BMW, Mercedes, Audi eller Lexus lika billigt som en Toyota, KIA, Honda, Volvo, VW eller Citroen. Och då lockar den första kategorin bilar mig personligen mer.

Sedan vem påstår att japanska eller koreanska bilar är värdelösa? Tråkiga, enkelt utförda och mindre bil för pengarna begagnade kan man höra ibland från en del, men ingen påstår att det är dåliga bilar? Jämfört med tyska, brittiska, italienska eller franska bilar där det dagligen helt felaktigt påstås att man behöver en rejäl buffert för oförutsedda reparationer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
9 december 2012
#104
Ajjabajja, inte japanska och koreanska (låtsasjapaner) i samma mening tack! wink
Senast redigerat av Navkapsel (9 december 2012)

Evildan
9 december 2012
#105
Rquired skrev:
Evildan skrev:
http://www.expressen.se/motor/har-ar-bilarna-som-ar-billigast-att-aga/
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/19 … lmodeller/
http://www.svd.se/naringsliv/motor/myck … 013871.svd

Nåväl, det var några snabbt framgooglade artiklar som även dom ljuger om Toyotas ägandekostnader big_smile
Finns även några rader om ägandekostnader (värdeminskning är en stor del av ägandekostnaden) ang BMW och andra premiummärken kontra de ofta påstådda i detta forum värdelösa Koreanerna/Japanerna i länk2.

(inte heller detta inlägg är riktat mot ngn)

Ja skall man köpa en ny bil blir det förstås en skillnad mellan att köpa en Avensis för 300.000:- eller en 528i som även med ett minimum av extrautrustning landar över en halv miljon. Men varför det är intressant när man diskuterar tio-femton år gamla bilar för 15-50.000:- som oftast är aktuellt på Garaget vet jag inte.

Jag kan inte komma ihåg en enda tråd där någon stått inför ett nybilsköp och valt mellan modeller för 300 respektive 600.000:-, köper man en ny bil vänder man sällan på varje krona och köper man en ny bil för runt en halv miljon kronor är det viktigare att man får exakt vad man vill ha än om man får mer eller mindre över i plånboken.

Och det är just det som är fördelen, för efter några år när den första eller eventuellt andra ägaren tagit smällen kan man köra en BMW, Mercedes, Audi eller Lexus lika billigt som en Toyota, KIA, Honda, Volvo, VW eller Citroen. Och då lockar den första kategorin bilar mig personligen mer.

Sedan vem påstår att japanska eller koreanska bilar är värdelösa? Tråkiga, enkelt utförda och mindre bil för pengarna begagnade kan man höra ibland från en del, men ingen påstår att det är dåliga bilar? Jämfört med tyska, brittiska, italienska eller franska bilar där det dagligen helt felaktigt påstås att man behöver en rejäl buffert för oförutsedda reparationer.

Sant, den övre delen av ditt inlägg, är ofta inte det mest förekommande köprådet här, det har du helt rätt i.
Dock vill jag ändå baserat på mina egna erfarenheter över 20år av ett spritt bilägande både märken och årsmodeller att en Toyrolla är en billigare bil att äga rent generellt jämfört med en 3serie.

Däremot i ditt sista stycke, det är en mängd användare som felaktigt påstår att dessa utmärkta Asiater
(förlåt mig Navkapsel att jag slog ihop de tu)
för problemfri persontransport skulle vara dåliga bilar, men det är kanske mest av hävd för att försvara ett gammalt bränsletörstande lik på parkeringen utan någon gedignare kunskap eller erfarenhet av andra märken.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 december 2012
#106
Evildan skrev:
Rquired skrev:
Evildan skrev:
http://www.expressen.se/motor/har-ar-bilarna-som-ar-billigast-att-aga/
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/19 … lmodeller/
http://www.svd.se/naringsliv/motor/myck … 013871.svd

Nåväl, det var några snabbt framgooglade artiklar som även dom ljuger om Toyotas ägandekostnader big_smile
Finns även några rader om ägandekostnader (värdeminskning är en stor del av ägandekostnaden) ang BMW och andra premiummärken kontra de ofta påstådda i detta forum värdelösa Koreanerna/Japanerna i länk2.

(inte heller detta inlägg är riktat mot ngn)

Ja skall man köpa en ny bil blir det förstås en skillnad mellan att köpa en Avensis för 300.000:- eller en 528i som även med ett minimum av extrautrustning landar över en halv miljon. Men varför det är intressant när man diskuterar tio-femton år gamla bilar för 15-50.000:- som oftast är aktuellt på Garaget vet jag inte.

Jag kan inte komma ihåg en enda tråd där någon stått inför ett nybilsköp och valt mellan modeller för 300 respektive 600.000:-, köper man en ny bil vänder man sällan på varje krona och köper man en ny bil för runt en halv miljon kronor är det viktigare att man får exakt vad man vill ha än om man får mer eller mindre över i plånboken.

Och det är just det som är fördelen, för efter några år när den första eller eventuellt andra ägaren tagit smällen kan man köra en BMW, Mercedes, Audi eller Lexus lika billigt som en Toyota, KIA, Honda, Volvo, VW eller Citroen. Och då lockar den första kategorin bilar mig personligen mer.

Sedan vem påstår att japanska eller koreanska bilar är värdelösa? Tråkiga, enkelt utförda och mindre bil för pengarna begagnade kan man höra ibland från en del, men ingen påstår att det är dåliga bilar? Jämfört med tyska, brittiska, italienska eller franska bilar där det dagligen helt felaktigt påstås att man behöver en rejäl buffert för oförutsedda reparationer.

Sant, den övre delen av ditt inlägg, är ofta inte det mest förekommande köprådet här, det har du helt rätt i.
Dock vill jag ändå baserat på mina egna erfarenheter över 20år av ett spritt bilägande både märken och årsmodeller att en Toyrolla är en billigare bil att äga rent generellt jämfört med en 3serie.

Däremot i ditt sista stycke, det är en mängd användare som felaktigt påstår att dessa utmärkta Asiater
(förlåt mig Navkapsel att jag slog ihop de tu)
för problemfri persontransport skulle vara dåliga bilar, men det är kanske mest av hävd för att försvara ett gammalt bränsletörstande lik på parkeringen utan någon gedignare kunskap eller erfarenhet av andra märken.

Jo men på Garaget läser man också att det inte går att byta till vinterdäck på moderna bilar utan att låta märkesverkstaden radera felkoder, att en Volvo 745 dricker 0.6L/mil blandad körning, att det är säkrare att strunta i säkerhetsbältet och den genomsnittliga användaren garanterat klarar av att häva en sladd i 120km/h. Jodå alla fyra fallen har användare envist argumenterat för på detta forum.

Jag får erkänna att kommentarer i stil med "Öh sneögda kan inte bygga annat än dåliga kopior, jag pratar om en BIL byggd av äkta svenska vikingar" och liknande ignorerade jag i mitt tidigare inlägg.

Men hur ofta för någon ett seriöst resonemang mot att asiater är en vettig bruksbil?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
9 december 2012
#107
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Rquired skrev:

Ja skall man köpa en ny bil blir det förstås en skillnad mellan att köpa en Avensis för 300.000:- eller en 528i som även med ett minimum av extrautrustning landar över en halv miljon. Men varför det är intressant när man diskuterar tio-femton år gamla bilar för 15-50.000:- som oftast är aktuellt på Garaget vet jag inte.

Jag kan inte komma ihåg en enda tråd där någon stått inför ett nybilsköp och valt mellan modeller för 300 respektive 600.000:-, köper man en ny bil vänder man sällan på varje krona och köper man en ny bil för runt en halv miljon kronor är det viktigare att man får exakt vad man vill ha än om man får mer eller mindre över i plånboken.

Och det är just det som är fördelen, för efter några år när den första eller eventuellt andra ägaren tagit smällen kan man köra en BMW, Mercedes, Audi eller Lexus lika billigt som en Toyota, KIA, Honda, Volvo, VW eller Citroen. Och då lockar den första kategorin bilar mig personligen mer.

Sedan vem påstår att japanska eller koreanska bilar är värdelösa? Tråkiga, enkelt utförda och mindre bil för pengarna begagnade kan man höra ibland från en del, men ingen påstår att det är dåliga bilar? Jämfört med tyska, brittiska, italienska eller franska bilar där det dagligen helt felaktigt påstås att man behöver en rejäl buffert för oförutsedda reparationer.

Sant, den övre delen av ditt inlägg, är ofta inte det mest förekommande köprådet här, det har du helt rätt i.
Dock vill jag ändå baserat på mina egna erfarenheter över 20år av ett spritt bilägande både märken och årsmodeller att en Toyrolla är en billigare bil att äga rent generellt jämfört med en 3serie.

Däremot i ditt sista stycke, det är en mängd användare som felaktigt påstår att dessa utmärkta Asiater
(förlåt mig Navkapsel att jag slog ihop de tu)
för problemfri persontransport skulle vara dåliga bilar, men det är kanske mest av hävd för att försvara ett gammalt bränsletörstande lik på parkeringen utan någon gedignare kunskap eller erfarenhet av andra märken.

Jo men på Garaget läser man också att det inte går att byta till vinterdäck på moderna bilar utan att låta märkesverkstaden radera felkoder, att en Volvo 745 dricker 0.6L/mil blandad körning, att det är säkrare att strunta i säkerhetsbältet och den genomsnittliga användaren garanterat klarar av att häva en sladd i 120km/h. Jodå alla fyra fallen har användare envist argumenterat för på detta forum.

Jag får erkänna att kommentarer i stil med "Öh sneögda kan inte bygga annat än dåliga kopior, jag pratar om en BIL byggd av äkta svenska vikingar" och liknande ignorerade jag i mitt tidigare inlägg.

Men hur ofta för någon ett seriöst resonemang mot att asiater är en vettig bruksbil?

Jag köper detta ovan rakt av utan knorr då samtliga av dessa exempel är noterade ur diverse trådar.

Rekordnoteringen torde vara en Explorer som med bortmonterad främre kardan och drivaxlar påstods slicka i sig moderata 0.62L/mil på motorväg i cirka 110km/h.
(min vill ha minst 1.58L/mil blandad snäll körning, säkerligen betydligt mera nu i minusgrader.)




Här är dessutom en bil som stämmer in på trådskaparens önskelista till fullo:
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … 12&w=1

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 december 2012
#108
Evildan skrev:
Rquired skrev:
Evildan skrev:

Sant, den övre delen av ditt inlägg, är ofta inte det mest förekommande köprådet här, det har du helt rätt i.
Dock vill jag ändå baserat på mina egna erfarenheter över 20år av ett spritt bilägande både märken och årsmodeller att en Toyrolla är en billigare bil att äga rent generellt jämfört med en 3serie.

Däremot i ditt sista stycke, det är en mängd användare som felaktigt påstår att dessa utmärkta Asiater
(förlåt mig Navkapsel att jag slog ihop de tu)
för problemfri persontransport skulle vara dåliga bilar, men det är kanske mest av hävd för att försvara ett gammalt bränsletörstande lik på parkeringen utan någon gedignare kunskap eller erfarenhet av andra märken.

Jo men på Garaget läser man också att det inte går att byta till vinterdäck på moderna bilar utan att låta märkesverkstaden radera felkoder, att en Volvo 745 dricker 0.6L/mil blandad körning, att det är säkrare att strunta i säkerhetsbältet och den genomsnittliga användaren garanterat klarar av att häva en sladd i 120km/h. Jodå alla fyra fallen har användare envist argumenterat för på detta forum.

Jag får erkänna att kommentarer i stil med "Öh sneögda kan inte bygga annat än dåliga kopior, jag pratar om en BIL byggd av äkta svenska vikingar" och liknande ignorerade jag i mitt tidigare inlägg.

Men hur ofta för någon ett seriöst resonemang mot att asiater är en vettig bruksbil?

Jag köper detta ovan rakt av utan knorr då samtliga av dessa exempel är noterade ur diverse trådar.

Rekordnoteringen torde vara en Explorer som med bortmonterad främre kardan och drivaxlar påstods slicka i sig moderata 0.62L/mil på motorväg i cirka 110km/h.
(min vill ha minst 1.58L/mil blandad snäll körning, säkerligen betydligt mera nu i minusgrader.)




Här är dessutom en bil som stämmer in på trådskaparens önskelista till fullo:
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … 12&w=1

Haha, just det exemplet hade jag tyvärr glömt bort. lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 149 Inlägg
9 december 2012
#109
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Rquired skrev:

Ja skall man köpa en ny bil blir det förstås en skillnad mellan att köpa en Avensis för 300.000:- eller en 528i som även med ett minimum av extrautrustning landar över en halv miljon. Men varför det är intressant när man diskuterar tio-femton år gamla bilar för 15-50.000:- som oftast är aktuellt på Garaget vet jag inte.

Jag kan inte komma ihåg en enda tråd där någon stått inför ett nybilsköp och valt mellan modeller för 300 respektive 600.000:-, köper man en ny bil vänder man sällan på varje krona och köper man en ny bil för runt en halv miljon kronor är det viktigare att man får exakt vad man vill ha än om man får mer eller mindre över i plånboken.

Och det är just det som är fördelen, för efter några år när den första eller eventuellt andra ägaren tagit smällen kan man köra en BMW, Mercedes, Audi eller Lexus lika billigt som en Toyota, KIA, Honda, Volvo, VW eller Citroen. Och då lockar den första kategorin bilar mig personligen mer.

Sedan vem påstår att japanska eller koreanska bilar är värdelösa? Tråkiga, enkelt utförda och mindre bil för pengarna begagnade kan man höra ibland från en del, men ingen påstår att det är dåliga bilar? Jämfört med tyska, brittiska, italienska eller franska bilar där det dagligen helt felaktigt påstås att man behöver en rejäl buffert för oförutsedda reparationer.

Sant, den övre delen av ditt inlägg, är ofta inte det mest förekommande köprådet här, det har du helt rätt i.
Dock vill jag ändå baserat på mina egna erfarenheter över 20år av ett spritt bilägande både märken och årsmodeller att en Toyrolla är en billigare bil att äga rent generellt jämfört med en 3serie.

Däremot i ditt sista stycke, det är en mängd användare som felaktigt påstår att dessa utmärkta Asiater
(förlåt mig Navkapsel att jag slog ihop de tu)
för problemfri persontransport skulle vara dåliga bilar, men det är kanske mest av hävd för att försvara ett gammalt bränsletörstande lik på parkeringen utan någon gedignare kunskap eller erfarenhet av andra märken.

Jo men på Garaget läser man också att det inte går att byta till vinterdäck på moderna bilar utan att låta märkesverkstaden radera felkoder, att en Volvo 745 dricker 0.6L/mil blandad körning, att det är säkrare att strunta i säkerhetsbältet och den genomsnittliga användaren garanterat klarar av att häva en sladd i 120km/h. Jodå alla fyra fallen har användare envist argumenterat för på detta forum.

Jag får erkänna att kommentarer i stil med "Öh sneögda kan inte bygga annat än dåliga kopior, jag pratar om en BIL byggd av äkta svenska vikingar" och liknande ignorerade jag i mitt tidigare inlägg.

Men hur ofta för någon ett seriöst resonemang mot att asiater är en vettig bruksbil?

Haha jag får känna mig ordentligt träffad av det med att man måste till verkstad för att radera felkoder vid däckbyte. Har fortfarande inte pratat med min morbror om detta men har inte hört något liknande av någon annan och då jag ogillar nya bilar så antar jag att jag hörde vad jag ville:)

745a som drar 0.6/blandad körning är dock helt fullt möjligt! Jag körde själv min 744 på 0.65 till bergen i norge fram och tillbaka. Och då var det aggresivkörning och väldigt mycket backar, körde trollstigen dit.

Detta var möjligt med hjälp av en mycket smart uppfinning som heter vortexljuddämpare.

Den sänker förbrukningen med upp till 30%. Ännu mer för mig då jag endast hade den som ljuddämpare och ingen kat. Det var en 744 gl från 88 jag hade denna på. 

Gå in på denna länken om ni inte tror mig, något jag inte tror ni kommer göra och se själva. Dessa finns även till lastbilar och bussar. En bekant som har det monterat på sin lastbil sparar 4dl diesel/mil efter att han monterat en sån här.

http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html


Evildan
9 december 2012
#110
http://www.fuelbuster.se/vad%20ar%20det … %20det.htm
den här produkten är annars utmärkt big_smile

4 149 Inlägg
9 december 2012
#111
Evildan skrev:
http://www.fuelbuster.se/vad%20ar%20det%20och%20hur%20fungerar%20det.htm
den här produkten är annars utmärkt big_smile

Jag förstår att du är skeptisk, det var jag också innan jag provade en på min egen bil:) Det låter ju för bra för att vara sant...

Men rakarör är ju en ganska respektabel firma som många hört talas om och dessutom svensk. Dom hade ju bänksiffror också. Klart att det är enkelt att förfalska men rakarör är ju ett serriöst företag.

Jag säljer ju inte skiten så tror ni mig inte så spelar det ju inte mig någon roll:)

Om ni undrar varför jag inte har den på min nuvarande bil om det är så fantastiskt så beror det på att jag har 3" system på min nuvarande bil och då passade inte dämparen. Monterade den på mammas bil istället med goda resultat:)

Planen är att skaffa en ny till min bil men eftersom jag är student och kör väldigt lite med bilen och har den avställd 9 månader om året så har jag inte känt att det varit nödvändigt.


Evildan
9 december 2012
#112
Jag har sett avgasmätningar före och efter montering av ett avgassystem med vortexdämpare, det blev skillnad på värdena, så den biten säger jag ingenting om, förbrukningen sänks den oxå, det jag är skeptisk till är dessa 0.6 med en 740, det är fysiskt omöjligt, men en humla flyger ju så vem vet.
Du har bra erfarenhet av det, och fått toklåga siffror, det är kanonbra.

Många påstår ju att magnet runt bränsleslangen är ypperligt, undrar då hur en kombination av dessa plus slick50 skulle bli?
Bilen skulle antagligen producera bränsle då big_smile

4 637 Inlägg
10 december 2012
#113
Evildan skrev:
Jag har sett avgasmätningar före och efter montering av ett avgassystem med vortexdämpare, det blev skillnad på värdena, så den biten säger jag ingenting om, förbrukningen sänks den oxå, det jag är skeptisk till är dessa 0.6 med en 740, det är fysiskt omöjligt, men en humla flyger ju så vem vet.
Du har bra erfarenhet av det, och fått toklåga siffror, det är kanonbra.

Många påstår ju att magnet runt bränsleslangen är ypperligt, undrar då hur en kombination av dessa plus slick50 skulle bli?
Bilen skulle antagligen producera bränsle då big_smile

Sedan diverse bränsletillsatser mm till det...

Humlor kan förövrigt flyga numera, har visst med vingrörelsen att göra.

Saabfantast
22 Inlägg
9 januari 2013
#114
Vet inte om det har nämnts innan men saab 9-3/9-5 är riktigt trevliga bilar som är bekväma, driftsäkra, snygga.


Sök