2457
Sök

Volvos LH 2.4 till Saabmotor ?

43 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#1
Funderat länge över detta!
Rakställning av Saab motor i Volvo.

Volvo 240 elpiska, LH 2.4
Volvo turbons boxar
Saab 9000 långmotor, LH 2.4.2 DI/APC

Dessa har ju liknande styrsystem. Det borde ju rimligtvis gå att flytta över.
Bäst av allt vore om det gick att få detta att funka ihop med kortmotorn!!

Volvons tändning går väl enbart efter svänghjulstriggern?
Har Saabmotorn samma typ av triggergivare ?
Äldre kamdriven Saabfördelare kanske?
Passar denna till kortmotor?

MVH Berka


Pedal To The Metal
750 Inlägg
2 december 2012
#2
M_Broberg skrev:
Bara en fråga, Varför?

Och varför ska du ha det på kortmotorn!? där sitter ju redan Trionic. Googla T5suite..

Agree.. Trionic 5 är är ju dessutom betydligt bättre och lättare att jobba med.. Varför skulle du vilja ha volvoboxar och piskor i SAABen när det är (typ) likadant system? Det är ju bara åka med org SAAB grejor isåfall

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

43 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#3
Anledningen är att Trionic kräver hastighetsignal.
9000 från lådan och 900 från bakre ABSen.
Nej, Amazon har inte abs.
Ja, det går att limma magneter m.m på kardan.

MEN då 90% av alla dessa byggen stannar där så vill jag i ett första skede slippa det.
Därav frågan om dessa system är kompatibla med varandra.

Omformulerar frågan;
Kan jag använda 240piska till långmotorn med saabs boxar?
Senast redigerat av Bergqvistt (2 december 2012)


Legitimerad klåpare
212 Inlägg
2 december 2012
#4
Du får ursäkta mig om jag hänger kvar på trionic ett tag men borde det inte gå att använda sig att en 240 axel och modifiera signalen från den så det stämmer med saab systemet?


43 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#5
Intressant, simulera = bara han får nått värde men det behöver inte stämma?

Alltså borde det gå att köra på 240ins bakaxel trigger som Stoorn föreslog ?!


43 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#6
Ja då är det väl bara inhandla en 900 som donatorbil. Hade resterande delar å hyllan därav frågan smile


36 Inlägg
3 december 2012
#7
Här har du lite att läsa

http://www.trionictuning.com/forum/view … p;start=20

Ska kunna gå att i programmet programmera utväxlingsförhållandet till den signalen som kommer från Volvon så att du kan utnyttja laddstrycksbegränsningarna för 1:an, 2:an och backen. Något med tomgången var det också har jag fått för mig.

Tack och hej!


51 Inlägg
6 december 2012
#8
Jag kör trionic i min 740 och den fungerar bra, har byglat över varvräknar signalen in på hastighetssignal sen ändrat en inställning i T5suite och den funkar kanon, men går även att koppla till tex en nyare 240 axel, bara att ställa in antal mätpunkter och utväxling i T5suite så funkar det med.



Sök