3345
Sök

Värt att tvätta bilen när det är minusgrader ute?

398 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Hejsan, ja jag undrar är det värt det att tvätta bilen när det är minusgrader ute? fryser det inte fast? Kan man använda typ en förnsterskrapa så fall för att torka av bilen?

5 119 Inlägg
2 december 2012
föredara att tvätta mina biilar vid minusgrader vintertid då dom håller sig rena. brukar torka dom "torra" med skrapa å skinn. se till att ha väl smorda lister i dörrar osv bara.
Senast redigerat av mb_pucken (2 december 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 december 2012
brukar tvätta 1 gång i veckan vintertid för att få bort salt mm smile då slipper man rosten !

2 624 Inlägg
2 december 2012
Om man torkar bilen torr innan man åker ut är det inga problem och tvätta när det minus smile gjorde det själv igår!

sometimes i drive for no reason at all.
74 Inlägg
2 december 2012
Om man siktar på att göra en is-skorpa på bilen så blir den ännu lättare att hålla ren ;D

398 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:
föredara att tvätta mina biilar vid minusgrader vintertid då dom håller sig rena. brukar torka dom "torra" med skrapa å skinn. se till att ha väl smorda lister i dörrar osv bara.

Tack fär svar:) Vad menar du med "smorda"?
Får tvättan idag eller i morgon smile alltså en vanlig fönsterskrapa räcker alltså? smile har skinn oxå

5 119 Inlägg
2 december 2012
Silicone stift:-) finns på varie mack:-) kan vara ide å smörja låsen om du har sånna man öppnar med nyckel:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Muttley
2 december 2012
Kommer tvätta min väldigt ofta.  Men sen har jag min i garage med så de blir inte riktigt så kallt.   Men med arbetsbilen tvättar jag även om de är -15.  Inga problem alls faktiskt.  Och de är i sån såkallad miljötvätt smile  De som driver tvätten verkar dock inte tycka de är lika kul att underhålla.

118 Inlägg
2 december 2012
Funkar även att ha dörrarna öppna så vatten som inte går att torka fryser och trillar av då man stänger dörrarna några ggr!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

Thorssa
2 december 2012
Använd för guds skull inte en fönsterskrapa för att torka bilen. Köp ett sämskskinn eller en mikrofiberduk!

398 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Thorssa skrev:
Använd för guds skull inte en fönsterskrapa för att torka bilen. Köp ett sämskskinn eller en mikrofiberduk!

Men jag vet att vissa använder en fönsterskrapa eller något liknade för bilar, går sååå mkt fortare tar såå jävla långa tid med sämskinn...

26 Inlägg
2 december 2012
Andreas1645 skrev:
Thorssa skrev:

Men jag vet att vissa använder en fönsterskrapa eller något liknade för bilar, går sååå mkt fortare tar såå jävla långa tid med sämskinn...

Våtskrapa på biltema, 49,90:-
Ovärderlig så här års när man ska tvätta och säkert lite mer skonsam än fönsterskrapa wink
Senast redigerat av Deleterious (2 december 2012)

12 086 Inlägg
2 december 2012
Jag anser det värdelöst att skinna bilen vintertid, bilen ser ju ut som skit dagen efter ändå. Tvätta bör man göra för att få bort salt och skit i hjulhusen, men att skinna bilen känns overkill. Tycker jag då.

Tvättar man bilen med bara högtryck och utan att torka så spar man lacken dessutom så bilen kan skina desto mer på sommaren.

398 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Germax skrev:
Jag anser det värdelöst att skinna bilen vintertid, bilen ser ju ut som skit dagen efter ändå. Tvätta bör man göra för att få bort salt och skit i hjulhusen, men att skinna bilen känns overkill. Tycker jag då.

Tvättar man bilen med bara högtryck och utan att torka så spar man lacken dessutom så bilen kan skina desto mer på sommaren.

Oh smart där du:) så du säger att jag inte ska använda sämskinnet? bara ut o köra så de torkar på den vägen typ? smile inte använda bilshamppoo heller?

671 Inlägg
2 december 2012
Gnuet skrev:
Om man siktar på att göra en is-skorpa på bilen så blir den ännu lättare att hålla ren ;D

De var ju smart klart man ska satsa på den varianten !

45 Inlägg
2 december 2012
stressad efter att ha tvättat bilen på jobbet gjorde att stoppet vid statoil för bensin resulterade i jävligt svåröppnade dörrar sad löste sig dock när jag kom hem wink så tummen upp gå till att torka av och smörja upp tätningslister osv smile

plankan
2 december 2012
Deleterious skrev:
Ovärderlig så här års när man ska tvätta och säkert lite mer skonsam än fönsterskrapa wink

Ett helt vanligt torkarblad (nytt) gör jobbet mkt bättre -
följer karossen och alla dess veck som en dröm tongue

398 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
plankan skrev:
Deleterious skrev:

Ett helt vanligt torkarblad (nytt) gör jobbet mkt bättre -
följer karossen och alla dess veck som en dröm tongue

hehe ok smile
Men jag tvättar bilen i morgon smile
Så det räcker bara med att tvätta bilen 1 gång i veckan? har inte tillgång till garage, bara carport smile

8 883 Inlägg
2 december 2012
Jag torkar aldrig min bil efter tvätt vare sig på sommaren eller vintern.
Vattnet blåser av på vägen hem sommartid och vintertid så fryser den lilla mängd vatten som är till is men inget som stör direkt.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Random Hero
4 047 Inlägg
3 december 2012
Sålänge det håller sig fryst och under 0an så tvättar jag inte bilen. Det är när det börjar bli milt och slaskigt salten verkligen sätter sig i lacken. Att hålla på och tina upp o frysa bilen gör saken bara värre enligt mina erfarenheter

Dog food lid. Backwards

Sök