3174
Sök

Angående traderaköp, Har jag blivit blåst?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Tjena!

köpte xenonkit via tradera för ca en månad sedan och jag börjar ana ugglor i mossen då jag inte fått mina varor än. Jag drar bakgruden lite kvickt för att ni ska få en överblick!

köpte två olika kit av två olika säljare. Båda med sin verksamhet/lager i kina.

säljare 1 (företag):

Omdömen
Positiva                                  Negativa
Senaste månaden
549                                        9
Senaste 6 månaderna
2385                                      32
Senaste 12 månaderna
4326                                      81
Sedan registrering
4598                                      84
Unika omdömen
3428                                      71

genomsnitt 4.7/5
96% positiva omdömen

säljare 2 (privatperson):

Omdömen
Positiva                             Negativa
Senaste månaden
79                                     2
Senaste 6 månaderna
483                                   5
Senaste 12 månaderna
940                                   16
Sedan registrering
1679                                 23
Unika omdömen
1510                                 22

genomsnitt 4.7/5
99% positiva omdömen

leveransen ifrån båda säljarna har överskridit tiden för lovad leverans. Har påpekat detta till båda två och fått samma svar; "har inte varan kommit denna veckan så kan jag skicka en ny". Ingen av säljarna har någon möjlighet att spåra paketen då dom använt "alternativt fraktsätt". Vilket jag har fattat är att man skickar varorna i ett vadderat kuvert utan kolliID.
Har nu mailat båda två och krävt nya varor och att jag ville ha det skickat med expressfrakt som kompensation för min långa väntetid.

Min adress på tradera är dubbelkollad flera gånger och den stämmer. Kan varorna hamnat hos posten för att brevbäraren inte fått plats med dem i mitt postfack? (bor i lägenhet). Borde inte posten kontaktat mig på något vis då?

Så vad tror ni? Är det maximal otur att båda försändelserna försvunnit i frakten eller har jag blivit totalblåst? kan man som säljare lura till sig massa goda omdömmen för att blåsa folk eller är säljarnas goda referenser trovärdiga?

tack på förhand.

MVH Fredrik

Cadillac_The_King
2 december 2012
användersj tradera det har funkat kanon varje gång dock inte provat med flrsäljare bara privat försäljare mitt råd är att du kräver pengarna tillbaka sen ger du dom negatift omdömme eller kontakta traderas kundservis

12 086 Inlägg
2 december 2012
Sällan det tar mer än 1 månad att få grejor från Kina, men det har hänt mig. På ebay är säljarna mycket intresserade av att dra ut på det hela till 45 dagar har gått, för efter det kan man nämligen inte "open a case" mot säljaren.

96% positivt omdömme är alldeles för lågt, skulle aldrig köpt av den säljaren.

1 903 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Tack för svar!

Att kräva pengarna tillbaka i detta läget känns oklokt då jag redan mailat och godtagit förslaget om nya varor, dessvärre.

Den ena bekräftades skickad den 3 nov och den andra den 6 nov.
Dessa 45 dagar du nämner, de är från avslutad auktion antar jag?

Så 96% anses lågt? hmm att 4 kunder på 100 har något att klaga på känns rätt lite tycker jag, men du har säkert rätt.

Återkommer när jag har fått mailsvar från någon av säljarna.

MVH

12 086 Inlägg
2 december 2012
Säljarna, framför allt i Kina är livrädda för dessa "case" och dåluga betyg, hela deras försäljning bygger ju på förtroende och pris. På ebay finns det flera hundra säljare som säljer samma sak.

Jag personligen köper aldrig av någon mer under 98%, och även då brukar jag kolla vad folk gnällt på. Ibland läser man att kvaliten varit dålig, sådana åsikter kan jag ha överseende med. Men läser man svårigheter med service, prylar som inte kommit fram mm så avstår jag.

Hoppas det trots väntetiden löser sig för dig tillslut.

218 Inlägg
2 december 2012
Precis som ovan, Detta är deras försörjningssätt. så klart alla som ha ex antal hundra postitiva är seriösa säljare.

Sen ska du ALLTID i mitt tycke begära Tracking number, brukar kosta $3 extra men fan så mycket värt för att posten OFTA hanmar emllan 2 bord om den är som du säger budget skickat. Har fått saker 3 månader senare från när jag köpte. vissa kom inte alls etc.

Dock vad du ska göra är om det är lite dyrare grejor att öppna ett "case" efter ca 40 dagar om inget kommit, du behöver inte blanda in ebay utan detta är att om nåt går snett kan ebay hjälpa dig. många vill itne att man gör detta men efter 45 dagar så kan man inte blanda in ebay, har fått lära mig det den sura vägen.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

1 903 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Hej igen!

Nu har jag fått svar från båda säljarna och båda skulle skicka varorna igen och de godtog kravet om expressfrakt (vad nu det innebär i praktiken).

När ni säger "case", vad exakt menar ni då? hur går jag tillväga för att "öppna ett case"? Jag är ingen van tradera/ebay-shoppare så förklara gärna smile

en sak jag reagerat på är att säljarna är MYCKET kortfattade i sina mail. Har nog aldrig fått mer än en eller två meningar till svar i någon av mailkonversationerna med dem. Är detta märkligt eller är det jag som är paranoid? tongue

MVH

218 Inlägg
3 december 2012
ett case är om allting går är att du öppnar ett ärende på finsvenska, har inte köpt så mycket på tradera men ebay är det "resolution centre" samma på paypal.

Fick du nåt tracking ID/kolli ID på dem nya? det tycker du ska få om det är express.

1 903 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Tommty skrev:
ett case är om allting går är att du öppnar ett ärende på finsvenska, har inte köpt så mycket på tradera men ebay är det "resolution centre" samma på paypal.

Fick du nåt tracking ID/kolli ID på dem nya? det tycker du ska få om det är express.

Öppna ett ärende? Du får ursäkta men jag fattar inte alls vad du menar hmm är det något jag gör via Traderas hemsida eller?

Jag har efterfrågat kolliID från säljarna denna gången men inte fått svar än.

MVH

12 086 Inlägg
4 december 2012
Jag vet inte hur tradera fungerar, men på ebay (som äger tradera) så har man möjligheten att öppna ett ärende, ett "case". När man gör det blir man uppmanad att försöka lösa problemet med säljaren först. Jag är inte helt säker på vad som händer när man öppnar ett ärende, jag vet iaf att säljarna är livrädda för det. Jag antar att när de fått för många ärenden så ifrågasätts dom av ebay-"ledningen"

Jag har öppnat ett ärende en gång, men stängt det nästan lika fort då jag fick pengarna tillbaka vips efter att anmälan gjordes.

218 Inlägg
5 december 2012
läste nu på tradera att man inte kan blanda in dem i själva affären. så detta går visst inte.

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2096

så enda du kan göra är att kontakta säljaren.

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 december 2012
Problemet i denna tråd är att folk blandar tradera med ebay, visst ebay äger tradera och båda är auktionssidor men det är inte samma sida och de fungerar inte på samma sätt!

Att inte handla från en säljare med 96% positiva omdömen kan man gå efter om man handlar på ebay från en säljare med säte i USA eller Asien men på tradera där säljaren är i Sverige är det i regel inga bekymmer! Har en säljare däremot 10 omdömen och 1 negativt där motiveringen är att personen inte skickat/lagt ut samma vara igen och säljaren svarat något i stil med: "Jävla CP, ja lurar ingen, stick!" så ska man klart se upp.

Alternativt fraktsätt behöver inte bara vara det du nämner, alternativt fraktsätt kan vara vad som helst, brukar själv använda det när jag är osäker på det billigaste sättet, detta kan man göra då tradera börjat kräva att man ska uppge fraktsättet.

Om varorna kommit till ditt postkontor och inte får plats i din brevlåda tar posten kontakt med dig, oftast får man hämta ut det på det närmaste utlämningsstället. Antingen tar de kontakt med dig via mobil (om du uppgett ditt mobilnummer tidigare) eller via en lapp i brevlådan.

Jag tror du haft maximal otur och det kan vara så att båda säljarna använder samma leverantör. Det kan också vara så att samma säljare använder två konton av en eller annan anledning men jag tror inte syftet varit att luras då det är rätt många positiva omdömen ändå. Men vad handlar de negativa omdömena om som säljarna fått och hur bemöter säljarna dem? har säljarna gett köparna negativt också??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

53 Inlägg
5 december 2012
Har du kollat med posten då? Paketen kan ju ligga där.
Har hänt mig flera gånger att jag inte fått en avi eller sms, fast jag uppgett allt.

12 086 Inlägg
5 december 2012
Jag får be om ursäkt att jag rört till dig ang ebay, jag har som jag även skrev inga erfarenheter av tradera, jag trodde givetvis det fanns en motsvarighet hos dem.

1 903 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Tack för alla svar och bra information!

Har fortfarande inte fått svar från någon av säljarna då jag efterfrågat kolliID, Vilket gör mig lite nervös.

Jag har frågat på posten hur det fungerar med brev som är för stora för brevinkastet och fick svar att de ALLTID tar kontakt med mig då. Kanske skulle gå dit igen och legitimera mig utifall att brevbäraren missat avin/smset.

Angående de negativa omdömena så var dessa ganska spridda.
Det var 50/50 mellan bristande kvalitet och långa leveranstider/uteblivna leveranser (märkligt då i princip hälften av de positiva omdömena berömmer den snabba frakten).

Är det okej att länka till säljarna här måntro? Vill inte i onödan förknippa dem med en tråd om eventuell blåsning ifall det i slutändan visar sig vara problem med fraktbolaget.
Tänkte mest så att de nyfikna i denna tråd kunde bilda sig en egen uppfattning och jag slipper återge information om omdömen, svar på omdömen, osv smile

MVH

* Voff voff *
10 583 Inlägg
7 december 2012
Jag brukar kika på den här sidan innan jag handlar:

http://www.vemsäljer.se/

Vet dock inte om det finns nå´t motsvarande för Ebay?

För övrigt brukar jag man kunna gå ganska bra på magkänslan. Tror man att man blivit lurad så har man oftast det tyvärr! Men visst ibland blir man positivt överraskad... smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 december 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

218 Inlägg
7 december 2012
FreddeLi skrev:

Har fortfarande inte fått svar från någon av säljarna då jag efterfrågat kolliID, Vilket gör mig lite nervös.

Jag har frågat på posten hur det fungerar med brev som är för stora för brevinkastet och fick svar att de ALLTID tar kontakt med mig då. Kanske skulle gå dit igen och legitimera mig utifall att brevbäraren missat avin/smset.

Det var 50/50 mellan bristande kvalitet och långa leveranstider/uteblivna leveranser (märkligt då i princip hälften av de positiva omdömena berömmer den snabba frakten).

Är det okej att länka till säljarna här måntro? Vill inte i onödan förknippa dem med en tråd om eventuell blåsning ifall det i slutändan visar sig vara problem med fraktbolaget.
Tänkte mest så att de nyfikna i denna tråd kunde bilda sig en egen uppfattning och jag slipper återge information om omdömen, svar på omdömen, osv smile

MVH

köpte du direkt eller budgivning?

oftast om du köper direkt så är stor del seriösa säljare, MÅNGA skummisar säljer på auktion.

Har varit med om många som försökt lura på pengar, även någon som lyckats.
Har man blivit lurad så har man, så surt är det faktiskt

1 903 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
Tommty skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

oftast om du köper direkt så är stor del seriösa säljare, MÅNGA skummisar säljer på auktion.

Jag köpte faktiskt direkt! så det bådar ju gott om ditt resonemang stämmer tongue
får hoppas på det bästa att det dyker upp i början av nästa vecka!

MVH

1 903 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Kan med glädje meddela att det ena xenonkittet dök upp i postfacket igår! big_smile Det var de som jag köpt från företaget på tradera. Om det var den första försändelsen som tog tid på sig eller om det var den andra med expressfrakt kan jag inte svara på. Vore ju dock trevligt om det dyker upp två stycken kit eftersom säljarna skickat två gånger! big_smile

MVH

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 december 2012
Tommty skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

Det där beror helt på vad man köper och vad säljaren har för omdömen (många negativa, ett par negativa eller inga omdömen alls alternativt att säljaren köpt småsaker för att få köparomdömen).
Sedan beror det också på hur man själv reagerar när säljaren inte svarar/inte skickat. Det verkar som att många ilsknar till väldigt fort och skriver aggressiva mejl etc. vilket i det långa loppet oftast inte leder till något gott.

Har i praktiken köpt allt på auktion, har enbart stött på 1 underlig säljare.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök