3106
Sök

Kan man förstöra något direkt vid kallstart?

1 319 Inlägg
4 december 2012
#21
Vi bor i ett land som har låga minusgrader på vintrarna, där en majoritet av bilförarna inte har motorvärmare och säkerligen inte ens har en aning om hur en motor fungerar. Alla deras bilar håller vid vanlig vardaglig användning. Att man överhuvudtaget är orolig för att sin bil ska gå sönder när det är kallt förstår jag inte, starta och kör lite lugnare än vanligt så är det biff. Fan motorn är väll det som testas mest på fabrikerna, dom flesta bilar som skickas till skroten har nog en OK motor men annat som rasat på.

Starta o kör bara..

_----------'

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 december 2012
#22
Bergkuist skrev:
1.För bästa ur både miljö och motorshälsa synpunkt använd motorvärmare!
Det sämsta du kan göra är att starta motorn, gå ut och skrapa rutorna! Då katalysatorn inte är varm spyr du ut
miljöfarliga ämen samt du påfestrar motorn onödigt mycket!

2. Om du inte har motorvärmare, skrapa rutorna först sen starta bilen och åk i väg ( kör inte som rallykalle första kilometerna).

jo jättebra -15 grader du har lagt ner 5minuter på att skrapa rutorna och sen upptäcker du att jävlar bilen startar inte..

derför startar man ALLTID bilen först och miljön kan fara åt helvete om man endå inte ser ett enda skit så lär man inte leva så länge att miljön är ett problem smile

alltid lika skoj att se någon dum granne som är miljömedveten och stå och skarpa sina rutor skotta fram hela bilen och går in och sätter sig och upptäcker att bilen är stendöd. då är man nära att lägga sig på backen och gråta av glädje smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 630 Inlägg
4 december 2012
#23
Motorn går upp i drift temperatur snabbare när du kör iväg, när man gasar så belastas motorn och tändningen vrids fram lite gran.

Tidig tändning = Mera värme.
Senast redigerat av Malheus (4 december 2012)

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 december 2012
#24
optimalast är faktist att starta bilen och köra iväg med lagom last för att motorn ska nå lagom tempratur sen stannar man skrapar rutorna och borstar bort snön..

fast det är jhu praktiskt omöjligt.

motorn mår garanterat bäst av att jobba direkt under lagom last för att nå arbetstempratur ganska fort.

motorvärmen kommer inte påverka utsläppen så pass mycket att tempraturen går upp toksnabbt
katen behöver rejält med värme för att fungera bra.

skulle jag veta exakt hur vädret är skulle jag tongångsköra mer vissa dagar mindre andra dagar för ibland måste man ha bra tempratur för att rutorna inte ska bli istäckta direkt

Kör fort så hinner inget hända...

5 685 Inlägg
4 december 2012
#25
Jag kör nästan alltid motor och kupévärmare när det är kallare än +5°C då jag vill ha varmt och gosigt i bilen när jag kommer ut (synd bara att det blir kallt igen nästan direkt man startat bilen och dragit igång kupéfläkten för kylarvätskan är inte varm ännu).
Det jag gör när jag går ut till bilen är:
Startar bilen
Skrapar rutorna (om det behövs vilket inte är ofta eftersom jag kör kupévärmare)
Kör iväg lungt
Efter jag kört några kilometer så börjar jag köra som vanligt.

Än så länge har då min bil inte visat tecken på att den ogillar det, men det är väl inget man märker förrän motorn är totalslut.
Men med tanke på hur en av mina polare gör med sin 740 (ingen motorvärmare, drar igång bilen, står på varvstopp tills det börjar komma lite värme, skrapar rutorna och kör sedan iväg och den har då inte visat tecken på att vara mer sliten än andra 740 med samma miltal) så tror jag då det inte är någon fara alls att göra som de flesta i den här tråden.
Senast redigerat av simlar (4 december 2012)


Smålänning
7 883 Inlägg
4 december 2012
#26
turboforssen skrev:
är ändå inte intygad smile
tror det har med fler faktorer än så.
som tex

om man tar en gammal 240 den har remdriven fläkt som går hela tiden, då lär det va mindre bra att stå på tomgång då fläkten kyler ner motorn hela tiden . på så sätt tar det längre tid att få upp värmen på tomgång = bättre att köra iväg direkt.

min caddy har en elfläkt som bara går när tempen är för hög. så vid körning kyler blåsten ner motorn och det tar lite längre tid att få den varm + att den jäveln är högvarvig pga sin låga effekt
så då borde det va bättre att låta den stå lite på tomgång då jag inte har nått som kyler motorn när den står stilla och jag har låga varvtal. och sen traska iväg lugnt tills den kommer upp i temp

förstår du vart jag vill komma:)

tro inte man generellt kan säga att man ska traska i väg direkt med alla bilar

Har inte med fläkten att göra, en 240 må ha fläkt, men sist jag kollade hade motorn inga kylflänsar, så kyleffekten på själva motorn från den är minimal, det är termostaten, en uppfinning från 1700-talet, som ser till att motorn kommer upp i temeratur som den ska, och motorn kommer fortast upp i temp under belastning, när sen motorn är uppe i temp, öppnar termostaten och släpper igenom vatten genom kylaren, men stänger igen om tempen blir för låg.

Grundkunskaper i fordonsteknik...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

156 Inlägg
4 december 2012
#27
Hej! hoppar in lite i tråden med en kommentar om vad jag lärt mig, inte för att de behöver vara rätt men sak samma.. OM vi bortser från miljön...

Angående kallstart: Det optimala är att starta, sen gå ut och skrapa...

Varför: Att snabbt komma upp i varm motortemp är inte det viktiga, tvärt om vill vi kommma dit långsamt.
En förbränningsmotor är ofta uppbyggd av en mängd olika metaller som påverkas olika mycket av värme när de gäller storleksändring osv.

Glidlager såsom vevlager, kamlager, ramlager m.m slits snabbare vid snabba temperaturändringar. Detta då lagret värms upp snabbare än det omgivande materialet, som i sin tur leder till missgynnande lagerspel.

Ett bra exempel på en oregelbunden värmeökning är vid kall motor och höga varvtal. Då kolven är gjuten/smidd i en aluminiumlegering, men cylinderväggen är stål/nikasil/gjutjärn så har de olika... glömt "det fysikaliska namnet" men typ volymändring beroende på temperatur. Detta kan i sin tur (vid kall motor + höga varvtal) resultera att aluminiumet dvs kolven, kommer att expandera snababre än cylinderväggarna, och på så sätt öka slitaget marginelt, eller i värsta fall nypa fast...


Angående olja och dess tryck vid kallstart:

Olja vid våra kalla klimat är trots va det står på burken ofta ganska så trögflytande(vid minus grader dvs).. denna trögflytande form bidrar till högt oljetryck, tjock oljefilm, och inga problem alls till att stå på tomgång så länge motorn är förhållandevis kall...

Egna erfarenheter...

Ja värmekör året runt, dvs jag låter motorn stå och puttra på tomgång tills att färdatorn går över från "cold" till "40" grader + på kylar vattnet.. Detta tar ungerfär 25 sekunder i Juni och 4 minuter i December..

Har detta gett mig något resultat?

Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan (lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja tongue


Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt... "de är väll ett diskutionsforum" smile
Senast redigerat av Fillefilmjolk (4 december 2012)


Evildan
4 december 2012
#28
Fillefilmjolk skrev:
Hej! hoppar in lite i tråden med en kommentar om vad jag lärt mig, inte för att de behöver vara rätt men sak samma.. OM vi bortser från miljön...

Angående kallstart: Det optimala är att starta, sen gå ut och skrapa...

Varför: Att snabbt komma upp i varm motortemp är inte det viktiga, tvärt om vill vi kommma dit långsamt.
En förbränningsmotor är ofta uppbyggd av en mängd olika metaller som påverkas olika mycket av värme när de gäller storleksändring osv.

Glidlager såsom vevlager, kamlager, ramlager m.m slits snabbare vid snabba temperaturändringar. Detta då lagret värms upp snabbare än det omgivande materialet, som i sin tur leder till missgynnande lagerspel.

Ett bra exempel på en oregelbunden värmeökning är vid kall motor och höga varvtal. Då kolven är gjuten/smidd i en aluminiumlegering, men cylinderväggen är stål/nikasil/gjutjärn så har de olika... glömt "det fysikaliska namnet" men typ volymändring beroende på temperatur. Detta kan i sin tur (vid kall motor + höga varvtal) resultera att aluminiumet dvs kolven, kommer att expandera snababre än cylinderväggarna, och på så sätt öka slitaget marginelt, eller i värsta fall nypa fast...


Angående olja och dess tryck vid kallstart:

Olja vid våra kalla klimat är trots va det står på burken ofta ganska så trögflytande.. denna trögflytande form bidrar till högt oljetryck, tjock oljefilm, och inga problem alls till att stå på tomgång så länge motorn är förhållandevis kall...

Egna erfarenheter...

Ja värmekör året runt, dvs jag låter motorn stå och puttra på tomgång tills att färdatorn går över från "cold" till "40" grader + på kylar vattnet.. Detta tar ungerfär 25 sekunder i Juni och 4 minuter i December..

Har detta gett mig något resultat?

Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan (lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja tongue


Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt... "de är väll ett diskutionsforum" smile

Jag vill påstå att du har helt rätt i det du skriver ang varmkörning av motorn.
Senast redigerat av Evildan (4 december 2012)

Muttley
4 december 2012
#29
De är ju rent löjligt om man inte startar först.   Varför?

Min procedur är, ut i med nyckel och blåsa i alkolås (ja krav från skånetrafiken)   Starta.
På med bakrutevärme, och full värme i kupen och fullt ös på rumpvärmen i båda framsätena.
Ut och putsa av snö eller is eller vad kan tänkas vara, kan väl ta 5-10 minuter beroende på hur kallt de är.

Sen när jag hoppar in har jag en varm röv.

Just därför, jag hatar att sätta röven på en kall sits.   

Hur många mil förlorar motorn?   De skiter jag fullständigt i för bilen håller så länge den ska användas big_smile
Aldrig haft problem när jag körde med diesel och kört denne procedur och den lämna jag vid miltal över 52 tusen. Den rullar ännu.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 december 2012
#30
nja även om oljan är riktigt bärande kall så är det inte säkert oljan tar sig in överallt som den gör kall.

fast full gas dödar garanterat motorn i längden.
lagom är nog det bästa.

på min buss tar från 0-50grader på tongång troligen till sommarn smile

idag noterade jag topp temp på 80grader efter att tagit lite extra tur för jag frös. normalt var under 60grader

Kör fort så hinner inget hända...

53 Inlägg
4 december 2012
#31
På lastbilen kör jag dieselvärmaren i 1,5 till 2 timmar innan jag ska iväg.
Står väl cirkus 2min på tomgång innan man börjar rulla iväg sedan.

Sen skiljer det en hel del mellan diesel och bensin också.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 december 2012
#32
AMAZON-68 skrev:
På lastbilen kör jag dieselvärmaren i 1,5 till 2 timmar innan jag ska iväg.
Står väl cirkus 2min på tomgång innan man börjar rulla iväg sedan.

Sen skiljer det en hel del mellan diesel och bensin också.

är den så dålig att nå arbetstemp?

normalt när värmarjäveln fungerar i bussarna så tar det 15-30min att nå arbetstempratur..
men i vanlig ordning går skiten sönder så fort det blir kallt... av 4 bussar är 3 ur funktion
så jävla skoj att behöva plåga skiten ur dom för att inte frysa smile

iof har jag en 40kw värmare i min buss smile
Senast redigerat av Growe (4 december 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 883 Inlägg
4 december 2012
#33
Fillefilmjolk skrev:
Hej! hoppar in lite i tråden med en kommentar om vad jag lärt mig, inte för att de behöver vara rätt men sak samma.. OM vi bortser från miljön...

Angående kallstart: Det optimala är att starta, sen gå ut och skrapa...

Varför: Att snabbt komma upp i varm motortemp är inte det viktiga, tvärt om vill vi kommma dit långsamt.
En förbränningsmotor är ofta uppbyggd av en mängd olika metaller som påverkas olika mycket av värme när de gäller storleksändring osv.

Glidlager såsom vevlager, kamlager, ramlager m.m slits snabbare vid snabba temperaturändringar. Detta då lagret värms upp snabbare än det omgivande materialet, som i sin tur leder till missgynnande lagerspel.

Ett bra exempel på en oregelbunden värmeökning är vid kall motor och höga varvtal. Då kolven är gjuten/smidd i en aluminiumlegering, men cylinderväggen är stål/nikasil/gjutjärn så har de olika... glömt "det fysikaliska namnet" men typ volymändring beroende på temperatur. Detta kan i sin tur (vid kall motor + höga varvtal) resultera att aluminiumet dvs kolven, kommer att expandera snababre än cylinderväggarna, och på så sätt öka slitaget marginelt, eller i värsta fall nypa fast...


Angående olja och dess tryck vid kallstart:

Olja vid våra kalla klimat är trots va det står på burken ofta ganska så trögflytande(vid minus grader dvs).. denna trögflytande form bidrar till högt oljetryck, tjock oljefilm, och inga problem alls till att stå på tomgång så länge motorn är förhållandevis kall...

Egna erfarenheter...

Ja värmekör året runt, dvs jag låter motorn stå och puttra på tomgång tills att färdatorn går över från "cold" till "40" grader + på kylar vattnet.. Detta tar ungerfär 25 sekunder i Juni och 4 minuter i December..

Har detta gett mig något resultat?

Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan (lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja tongue


Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt... "de är väll ett diskutionsforum" smile

Du har bra argument.
Skulle jag dock vänta till mätaren rör sig i mercan innan jag kör iväg, skulle jag få stå halva dagen...

MEN

Jag bytte olja vid mellan 1500 och 2000 mil i min gamla 740, och körde alltid fullt direkt efter kallstart, och oljan i den vid byte va brunfärgad men genomskinlig och luktade olja...
Och det är definitivt fel tillvägagångssätt att varmköra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

53 Inlägg
4 december 2012
#34
Growe skrev:
AMAZON-68 skrev:
På lastbilen kör jag dieselvärmaren i 1,5 till 2 timmar innan jag ska iväg.
Står väl cirkus 2min på tomgång innan man börjar rulla iväg sedan.

Sen skiljer det en hel del mellan diesel och bensin också.

är den så dålig att nå arbetstemp?

Nä inte det, vill bara tina fram rutorna och få go värmen i hytten, samt lite värme på vattnet.
Värmaren går ju till motorn har fått upp temperaturen så det brukar gå ganska fort.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 december 2012
#35
AMAZON-68 skrev:
Growe skrev:
AMAZON-68 skrev:
På lastbilen kör jag dieselvärmaren i 1,5 till 2 timmar innan jag ska iväg.
Står väl cirkus 2min på tomgång innan man börjar rulla iväg sedan.

Sen skiljer det en hel del mellan diesel och bensin också.

är den så dålig att nå arbetstemp?

Nä inte det, vill bara tina fram rutorna och få go värmen i hytten, samt lite värme på vattnet.
Värmaren går ju till motorn har fått upp temperaturen så det brukar gå ganska fort.

på bussarna räcker knappt värmen till att hålla isen borta från fönstrena
när man sen startar bussen tar deet en hundra del och motorn är kall igen eftersom pumparna till elementen startar och den har betydligt mer vätska i sig än vad motorn har riktigt störande grej

så man brukar gå från runt 60grader och sen ner till under 40grader och sen jobbar det sig upp

synd att man inte får cirkulation i elementen när värmaren går för då skulle man ha en bra tempratur i bussen när man ska iväg

Kör fort så hinner inget hända...

1 679 Inlägg
4 december 2012
#36
Fillefilmjolk skrev:
Hej! hoppar in lite i tråden med en kommentar om vad jag lärt mig, inte för att de behöver vara rätt men sak samma.. OM vi bortser från miljön...

Angående kallstart: Det optimala är att starta, sen gå ut och skrapa...

Varför: Att snabbt komma upp i varm motortemp är inte det viktiga, tvärt om vill vi kommma dit långsamt.
En förbränningsmotor är ofta uppbyggd av en mängd olika metaller som påverkas olika mycket av värme när de gäller storleksändring osv.

Glidlager såsom vevlager, kamlager, ramlager m.m slits snabbare vid snabba temperaturändringar. Detta då lagret värms upp snabbare än det omgivande materialet, som i sin tur leder till missgynnande lagerspel.

Ett bra exempel på en oregelbunden värmeökning är vid kall motor och höga varvtal. Då kolven är gjuten/smidd i en aluminiumlegering, men cylinderväggen är stål/nikasil/gjutjärn så har de olika... glömt "det fysikaliska namnet" men typ volymändring beroende på temperatur. Detta kan i sin tur (vid kall motor + höga varvtal) resultera att aluminiumet dvs kolven, kommer att expandera snababre än cylinderväggarna, och på så sätt öka slitaget marginelt, eller i värsta fall nypa fast...


Angående olja och dess tryck vid kallstart:

Olja vid våra kalla klimat är trots va det står på burken ofta ganska så trögflytande(vid minus grader dvs).. denna trögflytande form bidrar till högt oljetryck, tjock oljefilm, och inga problem alls till att stå på tomgång så länge motorn är förhållandevis kall...

Egna erfarenheter...

Ja värmekör året runt, dvs jag låter motorn stå och puttra på tomgång tills att färdatorn går över från "cold" till "40" grader + på kylar vattnet.. Detta tar ungerfär 25 sekunder i Juni och 4 minuter i December..

Har detta gett mig något resultat?

Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan (lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja tongue


Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt... "de är väll ett diskutionsforum" smile

Gör likadant själv smile
Känns psykologiskt bättre också, än så länge håller detta iaf för mig.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 december 2012
#37
Fillefilmjolk skrev:
Har detta gett mig något resultat?

Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan (lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja tongue


Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt... "de är väll ett diskutionsforum" smile

fast oljans färg säger inte så jättemycket om hur den gillar kallstarterna eller ej om du inte kollar hur mycket spån som är i oljan

men vi har kört 1500mil på våran seat arosa bytte olja härom dagen och oljan hade istort sätt samma färg som när den tippades i.
kör med en helsyntetisk 5w40 Helix olja
gissar på att det blir ungefär 4-5 oljebyten om året på den
pga den går så långt

Kör fort så hinner inget hända...

156 Inlägg
4 december 2012
#38
twin_cam skrev:
Du har bra argument.
Skulle jag dock vänta till mätaren rör sig i mercan innan jag kör iväg, skulle jag få stå halva dagen...

MEN

Jag bytte olja vid mellan 1500 och 2000 mil i min gamla 740, och körde alltid fullt direkt efter kallstart, och oljan i den vid byte va brunfärgad men genomskinlig och luktade olja...
Och det är definitivt fel tillvägagångssätt att varmköra.

Är de inte 740 som är kända för att kunna köras utan olja? roll Nä skämt åt sido, det stämmer nog bra att inte bara förlita sig på färg och lukt smile

Growe skrev:
Fillefilmjolk skrev:
Har detta gett mig något resultat?

Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan (lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja tongue


Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt... "de är väll ett diskutionsforum" smile

fast oljans färg säger inte så jättemycket om hur den gillar kallstarterna eller ej om du inte kollar hur mycket spån som är i oljan

men vi har kört 1500mil på våran seat arosa bytte olja härom dagen och oljan hade istort sätt samma färg som när den tippades i.
kör med en helsyntetisk 5w40 Helix olja
gissar på att det blir ungefär 4-5 oljebyten om året på den
pga den går så långt

Sant, att se efter spån i motoroljan är nog en bättre ledtråd smile


Fotograf
1 319 Inlägg
4 december 2012
#39
bilar med turbo motor låter jag stå en stund innan jag åker för att vara säker på att oljan finns till smörjningen av turbon. annars vrider jag igång och åker oftast

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 335 Inlägg
4 december 2012
#40
Har sett att en del låter motorn gå efter en kallstart, med lr utan värmare. Det e ju lite olika. Som med min bil, så ska man ej låta motorn gå på tomgång utan man ska köra iväg på en gång. Ifall jag skulle glömma värme på kvällen så finns det inte en chans att jag startar bilen på morgonen ifall de e -10, då går ja till jobbet!!

B5 #001


Sök