3059
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

264 Inlägg
5 december 2012
#261
MammDiin skrev:
granadadr skrev:
MammDiin skrev:
Jag inhandlade för någon dag sen två stycken original 35W ballaster för 126€ (utan frakt inräknat).
Så om du letar runt lite på de ballaster du vill ha så hittar du säkert något ställe som säljer ett par för runt 1500.

mm men jag har inga orginallampor,, utan alla mina lampor är H1 wink

Jag tänkte använda dem till H3C lampor wink
Så blir att kapa bort D2 kontakten från ballasten och lägga dit AMP kontakter istället...

Jag gillar din ide´! Kan bli en kanonlösning med en bra lampa.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

171 Inlägg
5 december 2012
#262
Mack skrev:
n1k391 skrev:
Har nu installerat mitt xenon kit men det funkar inte alls som det ska ! Är ett 75w kit från xenonkungen, när jag slår på ljuset så tänds det genast men slocknar på 3 sekunder igen, samma sak på båda lamporna och det händer precis samtidigt. Kopplat + på + och - på - på batteriet. Sedan så koppla jag start strömmen eller vad jag ska kalla det till + och - på kontakten där den gamla halogen lampan satt monterad. Sittrr ett relä monterat också . Sedan så är ju bara balasterna universal kablar på så där går ju inte göra fel. Får ju bara med sladdar till en av lamporna för startströmmen ( höger sida sittr den gamla kontakten bara löst zå det är kopplat på den vänstra. . Kan det vara relät som är trasigt eller finns det något annat ? Stänger jag av och sätter på det flera gånger så kan jag få igång det så att det lyser men då stängs det inte av direkt heller ( tvungen att klicka flera gånger på helljusspaken för att stänga av och sen är det lika svårstartat igen efter det . Märkte även att när jag satte på o h stängde av helljuset flera gånger tills det startar så kan det tändas när helljuset är av ( blåa symbolen på panelen lyser inte ) och ibland när den lyser. Kan det vara fel på relä eller vad tror ni ? Inte kollat säkringar mdn dom startar ju som dom ska efter några försök. När dom inte startar så tänds dom 3 sek som jag sa innan och slocknar igen så får man fortsätta så några gånger tills det startar. Och så fick mN efter det trycka 4-5 gånger på spaken innan det stängs av igen ( ursäktar fel skrivningar och stavfel) sitter på jobbet och skriver från min mobil.

är relät som följde med från xenonkungen ( sitter med inne i kabelmattan)
Kanske ett för klent relä du har monterat?


398 Inlägg
5 december 2012
#263
Mack: sluta mata trollen nu för fasen. Ignorera och fortsätt med vad du har startat!

Till tråden; funkar 55w bra till extraljusen om det är längd man vill ha, eller vad tycks?

Längd är upp till optiken eller reflektorn, sen får du självklart mer ljus med 75w än 55w smile
Jag har sett Lightforce med 55w halogen som kastar ljuset längre än reflektor för bredare ljusbild och 100w xenon.

Alla som köpt en LED ficklampa/pannlampa med zoom vet att med lite optik kan du få en 3 watts lysdiod att gå 200m men då endast som en tunn laserstråle.

Personligen förstår jag inte varför alla är ute efter maximal räckvidd på ljuset? Själv gillar jag när det smäller till och allt inom 500m framför bilen är vitt... inte två gula prickar 1000m bort tongue

Jag tycker Hellas 3003 med Ref 37.5 är mycket behagligare och bättre ur säkerhetsaspekt än  Ref. 50 båda ska så klart ha minst 55w xenon i hehe wink
Senast redigerat av HBass (5 december 2012)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

2 041 Inlägg
5 december 2012
#264
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
granadadr skrev:

mm men jag har inga orginallampor,, utan alla mina lampor är H1 wink

Jag tänkte använda dem till H3C lampor wink
Så blir att kapa bort D2 kontakten från ballasten och lägga dit AMP kontakter istället...

Jag gillar din ide´! Kan bli en kanonlösning med en bra lampa.

Tror det är CNLight budgetlampa som jag köpt.

Har redan original ballaster till allt förutom dimljusen...
Och de jag har till dimljusen är inget vidare. Speciellt uppstartstiden är allt annat än bra, för de tar 8-10 sekunder på sig innan de når full styrka.
De ger även störningar i radio, och en massa andra små saker som man stör sig på. Och ändå finns det flera (på andra forum) som påstår att de är bland de bästa eftermarknads ballaster man kan köpa. Så inte ska man tro så mycket på vad andra skriver, om man inte sett det med egna ögon.

Vill köra med original ballaster till dimljusen, men de vill inte tända de lampor jag har monterat där sad

Hellre betalar jag lite mera och får grejer som är bra, än att snåla och bli irriterad av bristen på kvalité!

512 Inlägg
5 december 2012
#265
Nån som har förklaring te Ref nr som e på extraljus? Har Ref 25 på ljusdals extraljusen tro ja.


Xenoholic
2 559 Inlägg
5 december 2012
#266
Varför stör alla eftermarknadsxenonballaster (vilket långt ord big_smile  ) på radion? sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

264 Inlägg
5 december 2012
#267
MammDiin skrev:
Hellre betalar jag lite mera och får grejer som är bra, än att snåla och bli irriterad av bristen på kvalité!

Amen!
Det skulle bli ett bra ordspråk som många skulle behöva repetera om och om igen, som ett mantra!

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

2 041 Inlägg
5 december 2012
#268
HBass skrev:
Mack: sluta mata trollen nu för fasen. Ignorera och fortsätt med vad du har startat!

Till tråden; funkar 55w bra till extraljusen om det är längd man vill ha, eller vad tycks?

Längd är upp till optiken eller reflektorn, sen får du självklart mer ljus med 75w än 55w smile
Jag har sett Lightforce med 55w halogen som kastar ljuset längre än reflektor för bredare ljusbild och 100w xenon.

Alla som köpt en LED ficklampa/pannlampa med zoom vet att med lite optik kan du få en 3 watts lysdiod att gå 200m men då endast som en tunn laserstråle.

Personligen förstår jag inte varför alla är ute efter maximal räckvidd på ljuset? Själv gillar jag när det smäller till och allt inom 500m framför bilen är vitt... inte två gula prickar 1000m bort tongue

Jag tycker Hellas 3003 med Ref 37.5 är mycket behagligare och bättre ur säkerhetsaspekt än  Ref. 50 båda ska så klart ha minst 55w xenon i hehe wink

Ja bredd är enligt mig också bättre än längd, men helst ska längden ändå vara minst 500m.
Saknar nästan lite längd i mina NBB Alpha 225 fjärr med 100W xenon fastän de lyser runt 1km. Saknar även lite bredd. Men har ju bara två extraljus så man kan inte förvänta sig alltför mycket. Kanske även bäst att inte ha alltför mycket när det jag har nu redan är rätt så olagligt (vore redan olagligt med 55W halogen) sad
Och vill helst inte göra så Polisen blir mera intresserad av att stoppa mig.

264 Inlägg
5 december 2012
#269
Specialraggarn skrev:
Nån som har förklaring te Ref nr som e på extraljus? Har Ref 25 på ljusdals extraljusen tro ja.

Ju högre referenstal, desto längre räckvidd. Tyvärr oftast på bekostnad av bredden.
Senast redigerat av JE71 (5 december 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

2 041 Inlägg
5 december 2012
#270
Specialraggarn skrev:
Nån som har förklaring te Ref nr som e på extraljus? Har Ref 25 på ljusdals extraljusen tro ja.

Högre ref betyder vanligtvis att extraljuset lyser längre. Och lägre tal att det lyser kortare men bredare.

2 041 Inlägg
5 december 2012
#271
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
Hellre betalar jag lite mera och får grejer som är bra, än att snåla och bli irriterad av bristen på kvalité!

Amen!
Det skulle bli ett bra ordspråk som många skulle behöva repetera om och om igen, som ett mantra!

Ja, speciellt om man har råd och verkligen har nytta av något så lönar det sig oftast att satsa lite mera pengar.

Exempelvis om du ska köpa en skruvdragare. Har du lite extra pengar att satsa och verkligen kommer att använda den, så lönar det sig att köpa en som kostar mera än den billigaste du kan hitta.
Senast redigerat av MammDiin (5 december 2012)

398 Inlägg
5 december 2012
#272
Specialraggarn skrev:
Nån som har förklaring te Ref nr som e på extraljus? Har Ref 25 på ljusdals extraljusen tro ja.

Kopierat från Hella:
Referenstal
På alla helljusstrålkastare, dit även fjärrstrålkastare räknas, skall det på strålkastaren finnas angivet ett referenstal. I många länder har man en begränsning på hur stor summan av referenstalen på en bil får vara, det har vi inte i Sverige. Enkelt beskrivet så talar referenstalet om hur en strålkastare lyser. Med två likadana strålkastare har den med högst referenstal längre räckvidd men något smalare ljusbild. Tidigare har referenstal 37,5 varit det vanligast förekommande på fjärrstrålkastare i Sverige. Tack vare ändringar i ECE-reglementet är det nu möjligt att få strålkastare med referenstal 50 E-godkända. Oavsett referenstal så gäller dock fortfarande att en stor strålkastare ger en större ljusbild än en liten.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

398 Inlägg
5 december 2012
#273
MammDiin skrev:
HBass skrev:
Mack: sluta mata trollen nu för fasen. Ignorera och fortsätt med vad du har startat!

Till tråden; funkar 55w bra till extraljusen om det är längd man vill ha, eller vad tycks?

Längd är upp till optiken eller reflektorn, sen får du självklart mer ljus med 75w än 55w smile
Jag har sett Lightforce med 55w halogen som kastar ljuset längre än reflektor för bredare ljusbild och 100w xenon.

Alla som köpt en LED ficklampa/pannlampa med zoom vet att med lite optik kan du få en 3 watts lysdiod att gå 200m men då endast som en tunn laserstråle.

Personligen förstår jag inte varför alla är ute efter maximal räckvidd på ljuset? Själv gillar jag när det smäller till och allt inom 500m framför bilen är vitt... inte två gula prickar 1000m bort tongue

Jag tycker Hellas 3003 med Ref 37.5 är mycket behagligare och bättre ur säkerhetsaspekt än  Ref. 50 båda ska så klart ha minst 55w xenon i hehe wink

Ja bredd är enligt mig också bättre än längd, men helst ska längden ändå vara minst 500m.
Saknar nästan lite längd i mina NBB Alpha 225 fjärr med 100W xenon fastän de lyser runt 1km. Saknar även lite bredd. Men har ju bara två extraljus så man kan inte förvänta sig alltför mycket. Kanske även bäst att inte ha alltför mycket när det jag har nu redan är rätt så olagligt (vore redan olagligt med 55W halogen) sad
Och vill helst inte göra så Polisen blir mera intresserad av att stoppa mig.

Du saknar längd trots att du har 1000m räckvidd?!

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

2 041 Inlägg
5 december 2012
#274
HBass skrev:
MammDiin skrev:
HBass skrev:

Längd är upp till optiken eller reflektorn, sen får du självklart mer ljus med 75w än 55w smile
Jag har sett Lightforce med 55w halogen som kastar ljuset längre än reflektor för bredare ljusbild och 100w xenon.

Alla som köpt en LED ficklampa/pannlampa med zoom vet att med lite optik kan du få en 3 watts lysdiod att gå 200m men då endast som en tunn laserstråle.

Personligen förstår jag inte varför alla är ute efter maximal räckvidd på ljuset? Själv gillar jag när det smäller till och allt inom 500m framför bilen är vitt... inte två gula prickar 1000m bort tongue

Jag tycker Hellas 3003 med Ref 37.5 är mycket behagligare och bättre ur säkerhetsaspekt än  Ref. 50 båda ska så klart ha minst 55w xenon i hehe wink

Ja bredd är enligt mig också bättre än längd, men helst ska längden ändå vara minst 500m.
Saknar nästan lite längd i mina NBB Alpha 225 fjärr med 100W xenon fastän de lyser runt 1km. Saknar även lite bredd. Men har ju bara två extraljus så man kan inte förvänta sig alltför mycket. Kanske även bäst att inte ha alltför mycket när det jag har nu redan är rätt så olagligt (vore redan olagligt med 55W halogen) sad
Och vill helst inte göra så Polisen blir mera intresserad av att stoppa mig.

Du saknar längd trots att du har 1000m räckvidd?!

Ja ibland så känns det som om det skulle kännas bra om det lyste lite längre.

Forummoderator
26 375 Inlägg
6 december 2012
#275
HBass skrev:
Mack: sluta mata trollen nu för fasen. Ignorera och fortsätt med vad du har startat!

Till tråden; funkar 55w bra till extraljusen om det är längd man vill ha, eller vad tycks?

Längd är upp till optiken eller reflektorn, sen får du självklart mer ljus med 75w än 55w smile
Jag har sett Lightforce med 55w halogen som kastar ljuset längre än reflektor för bredare ljusbild och 100w xenon.

Alla som köpt en LED ficklampa/pannlampa med zoom vet att med lite optik kan du få en 3 watts lysdiod att gå 200m men då endast som en tunn laserstråle.

Personligen förstår jag inte varför alla är ute efter maximal räckvidd på ljuset? Själv gillar jag när det smäller till och allt inom 500m framför bilen är vitt... inte två gula prickar 1000m bort tongue

Jag tycker Hellas 3003 med Ref 37.5 är mycket behagligare och bättre ur säkerhetsaspekt än  Ref. 50 båda ska så klart ha minst 55w xenon i hehe wink

Ah. Jo men har ju två extraljus med bredd, så bredden har jag ju redan. Är därför jag undrar.
Tack för svaret.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

171 Inlägg
6 december 2012
#276
hej ! jag har nu kopplat in + på batteriet till + på balasterna och samma med - och har även mätt upp så att dom får riktigt med ström och där funkar det. sen så kopplade jag ju matar + och - till + och - på lampans kontakt ( startström så att det ska lysa) men det funkar ändå inte, har provat att byta relä emot ett annat i säkrings boxen men ingen skillnad, prova även att koppla in det relät till motorn och den starta och gick som den skulle så relät kan man utesluta. när jag sätter på ljuset så lyser det i 3 sekunder innan det slocknar igen. provade då att koppla matar + och - på batteriet och då börja dom lysa direkt ! tänkte vad konstigt då kanske det är fel på matar sladdarna till lampan ? koppla då in mitt gamla 35w xenon kit och det börja lysa direkt utan att slockna, bytte sedan tillbaka till 75w kitet och det starta men dog efter 3 sek igen...... vad ska jag göra sad ? funderingen är just nu dra - på batteriet till - på matar kabeln och sedan koppla in + till en strömbrytare och även koppla matar + till den..... men vill ju att det ska funka på ljusspaken i bilen !!!

prova även att koppla + till matar sladden och - till batteriet och då lös det än en gång i 3 sek och dog igen.... vad kan vara felet ? provat allt jag kan komma på som felsökning nu. och xenon kitet är det inte fel på då det lyser konstant när matar är kopplad till batteriet....

Ansluts mellan batteri (+) och (-) samt strömingång på respektive ballast.
Signalström (+) tas från befintlig helljuskontakt/kabel (+) samt jordas (-) i chassi.

precis så jag koppla fast jag körde signalströmen på batteriets - istället ( mycket kortare väg att dra och samma som jord ) men det funkade som sagt inte . sen prova jag signaljorden till helljuskontaktens - men samma fenomen där ( dör efter 3 sek )

http://www.xenonkungen.com/se/art/extra … ablage.php
kör ju med det kabelkitet ( det som medföljde i kartongen )

stog i instruktionerna att det inte kan skada om man kopplar fel på helljuskontaktens poler så prova även att skifta dom och döma av min förvåning att det tändes ! fast dog ändå efter 3 sek ....


hade denna kunnat göra någon skillnad tro ? http://www.xenonkungen.com/se/art/false … celler.php
Senast redigerat av n1k391 (6 december 2012)


730 Inlägg
6 december 2012
#277
Aerocombi skrev:
Varför stör alla eftermarknadsxenonballaster (vilket långt ord big_smile  ) på radion? sad

Det kan ha med att göra att det inte är någon vidare avskärmning på kablarna. Det kan ibland hjälpa med ferritblock om kablarna som avskärmar.

398 Inlägg
6 december 2012
#278
n1k391 skrev:
hej ! jag har nu kopplat in + på batteriet till + på balasterna och samma med - och har även mätt upp så att dom får riktigt med ström och där funkar det. sen så kopplade jag ju matar + och - till + och - på lampans kontakt ( startström så att det ska lysa) men det funkar ändå inte, har provat att byta relä emot ett annat i säkrings boxen men ingen skillnad, prova även att koppla in det relät till motorn och den starta och gick som den skulle så relät kan man utesluta. när jag sätter på ljuset så lyser det i 3 sekunder innan det slocknar igen. provade då att koppla matar + och - på batteriet och då börja dom lysa direkt ! tänkte vad konstigt då kanske det är fel på matar sladdarna till lampan ? koppla då in mitt gamla 35w xenon kit och det börja lysa direkt utan att slockna, bytte sedan tillbaka till 75w kitet och det starta men dog efter 3 sek igen...... vad ska jag göra sad ? funderingen är just nu dra - på batteriet till - på matar kabeln och sedan koppla in + till en strömbrytare och även koppla matar + till den..... men vill ju att det ska funka på ljusspaken i bilen !!!

prova även att koppla + till matar sladden och - till batteriet och då lös det än en gång i 3 sek och dog igen.... vad kan vara felet ? provat allt jag kan komma på som felsökning nu. och xenon kitet är det inte fel på då det lyser konstant när matar är kopplad till batteriet....

Ansluts mellan batteri (+) och (-) samt strömingång på respektive ballast.
Signalström (+) tas från befintlig helljuskontakt/kabel (+) samt jordas (-) i chassi.

precis så jag koppla fast jag körde signalströmen på batteriets - istället ( mycket kortare väg att dra och samma som jord ) men det funkade som sagt inte . sen prova jag signaljorden till helljuskontaktens - men samma fenomen där ( dör efter 3 sek )

http://www.xenonkungen.com/se/art/extra … ablage.php
kör ju med det kabelkitet ( det som medföljde i kartongen )

stog i instruktionerna att det inte kan skada om man kopplar fel på helljuskontaktens poler så prova även att skifta dom och döma av min förvåning att det tändes ! fast dog ändå efter 3 sek ....


hade denna kunnat göra någon skillnad tro ? http://www.xenonkungen.com/se/art/false … celler.php

Köp ett Hella relä istället för deras no-name och pröva byta bara själva reläet. Finns lite här och var.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
6 december 2012
#279
V70Drive skrev:
Hejsan hoppsan och gå kväll!

Jag har en s70 -98 och har testat med 35w xenon i backljuset, men varje gång jag lägger i backen så blinkar båda lamporna ca 4-7 gånger och sedan slocknar en. Kan jag koppla ett relä på det? Har slutstegen så plus från batteriet finns ju, eller ska man satsa på ett nyare batteri?

Laddning ligger på ca 13,7v då bilen är igång.

Tacksam för svar smile

Jag skall göra så som du beskriver och jag hade satsat på ett relä helt klart wink

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

171 Inlägg
6 december 2012
#280
HBass skrev:
n1k391 skrev:
hej ! jag har nu kopplat in + på batteriet till + på balasterna och samma med - och har även mätt upp så att dom får riktigt med ström och där funkar det. sen så kopplade jag ju matar + och - till + och - på lampans kontakt ( startström så att det ska lysa) men det funkar ändå inte, har provat att byta relä emot ett annat i säkrings boxen men ingen skillnad, prova även att koppla in det relät till motorn och den starta och gick som den skulle så relät kan man utesluta. när jag sätter på ljuset så lyser det i 3 sekunder innan det slocknar igen. provade då att koppla matar + och - på batteriet och då börja dom lysa direkt ! tänkte vad konstigt då kanske det är fel på matar sladdarna till lampan ? koppla då in mitt gamla 35w xenon kit och det börja lysa direkt utan att slockna, bytte sedan tillbaka till 75w kitet och det starta men dog efter 3 sek igen...... vad ska jag göra sad ? funderingen är just nu dra - på batteriet till - på matar kabeln och sedan koppla in + till en strömbrytare och även koppla matar + till den..... men vill ju att det ska funka på ljusspaken i bilen !!!

prova även att koppla + till matar sladden och - till batteriet och då lös det än en gång i 3 sek och dog igen.... vad kan vara felet ? provat allt jag kan komma på som felsökning nu. och xenon kitet är det inte fel på då det lyser konstant när matar är kopplad till batteriet....

Ansluts mellan batteri (+) och (-) samt strömingång på respektive ballast.
Signalström (+) tas från befintlig helljuskontakt/kabel (+) samt jordas (-) i chassi.

precis så jag koppla fast jag körde signalströmen på batteriets - istället ( mycket kortare väg att dra och samma som jord ) men det funkade som sagt inte . sen prova jag signaljorden till helljuskontaktens - men samma fenomen där ( dör efter 3 sek )

http://www.xenonkungen.com/se/art/extra … ablage.php
kör ju med det kabelkitet ( det som medföljde i kartongen )

stog i instruktionerna att det inte kan skada om man kopplar fel på helljuskontaktens poler så prova även att skifta dom och döma av min förvåning att det tändes ! fast dog ändå efter 3 sek ....


hade denna kunnat göra någon skillnad tro ? http://www.xenonkungen.com/se/art/false … celler.php

Köp ett Hella relä istället för deras no-name och pröva byta bara själva reläet. Finns lite här och var.

det reläet jag tog ifrån motorn var ett hella relä, testa även att sätta det no name relät till motorn ( tror det var soppa pump eller något, bilen starta i alla fall inte utan det ) och det funka med båda två, blev dock  samma sak när jag koppla hella relä till xenonet, lös 3 sek och dog. man hör att reläet klickar och att det får signal.



Sök