3886
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 893 Inlägg
8 april 2013
#4001
Aerocombi skrev:
patrikke skrev:
Kristian_V skrev:

Skall bli intressant att se den lösningen! lol

1875w! Måste ju göra skillnad på bränsleförbrukningen när de slås på.

O vad kom 1875w ifrån? hmm

5x75W x5


Avstängd
10 388 Inlägg
8 april 2013
#4002
Kristian_V skrev:
Sedan gäller det att komma ihåg att även när Xenon ljusen lyser svagt, innan de har kommit upp i temp, så lyser de i regel minst lika bra som halogen lamporna man ersatt. Man är bara van med så mycket mer när man gått över till Xenon.
Så de börjar lysa som de gamla halogen lamporna, sedan bara ökar de...
Så det är ju inte som att man kör omkring blind, innan de nått full styrka.
Redan efter en halv sekund, lyser mina X-ljus så starkt att man inte längre kan se original helljusen (Halogen) på bilen.

Ja o trots allt så är det ju som så att inte halvljuset försvinner medan helljuset "startar upp", även om det skulle ta lite tid. Så det blir ju inte nattsvart

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Xenoholic
2 559 Inlägg
9 april 2013
#4003
Kristian_V skrev:
Aerocombi skrev:
patrikke skrev:

1875w! Måste ju göra skillnad på bränsleförbrukningen när de slås på.

O vad kom 1875w ifrån? hmm

5x75W x5

Haha, ok NUUU är jag med. Fem kit/lampa. lol
Ska man serie eller paralellkoppla kiten tro? tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

996 Inlägg
9 april 2013
#4004
-XENLED- skrev:
TBergsten skrev:
Någon som kan länka några schysta (starka!) dioder som lyser likt xenon 6000k till regskyltsbelysningen i min bil? smile (w5w)

Massor olika:
http://www.tradera.com/finding.mvc/item … search=w5w

Det finns många, men jag tycker dessa är bra:

http://www.tradera.com/led-diodlampa-w5 … _179472689

Tack ska du ha!


398 Inlägg
9 april 2013
#4005
Y
Kristian_V skrev:
it_mutt skrev:
Ah, ja nej, det ska gå som helljus hade jag tänkt.

Men rent hur snabbt du får "fullt ljus" gör det ingen skillnad på antar jag, under "samma förhållande" då givetvis



En annan fråga jag funderat på, men helt enkelt inte tagit mig tid att kolla;

Uppstatstid mellan 35w och 55w - är där någon skillnad? Jag skulle kunna -tänka mig- att 35w når "full styrka" fortare, men, det är kanske bara en tankevurpa såhär mitt i natten?

Skall det starta snabbare, kan jag tänka mej att det snabbar upp om man tex har 75W ballaster och 55W lampor.
Annars skiljer det ganska mycket internt från ballast till ballast, väldigt svårt att säga vilka som startar snabbast.
Förutsättningarna är väl bättre om man köper så kallade "Speedstarter" ballaster.

Det mesta kommer från Kina, och tar en komponent slut, sätter man i "nått motsvarande". För stoppa produktionen gör de inte.
Det kan vara både på gott och ont. Man kan ju få en grunka med bättre prylar i!tongue (Om man har tur)
Problemet, tycker jag, är att med kines prylar kan en batch vara superbra, nästa sådär och den tredje kan man kasta.
Och rätt vad det är, kommer det bra grejer igen...
Det gör att det är väldigt svårt att rekommendera nått. För bara för att jag råkade få super snabba ballaster från försäljare "ABC,", så har han sålt slut den batchen. Jag skriver i forumet och postar video bevis på att mina ljus kommer upp i full snurr på 3 sekunder. Ni slänger er över tangentborden och beställer likadana kit från "ABC".
Men nu har ABC fått in nästa batch... De tänder upp på 8 sekunder... De ser identiska ut på utsidan, klister lapparna säger exakt samma som på mina från batchen innan...

Tänk dock på att bör absolut inte koppla 55w lampor till 75w ballaster då dessa har lite olika teknik. 75w/100w ballaster brukar ha 95v kontinuerligt ut och har speciella 75w lampor som passar just dem.
Däremot använder 70w ballaster 55w lampor!

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Avstängd
10 388 Inlägg
9 april 2013
#4006
HBass skrev:
Y
Kristian_V skrev:
it_mutt skrev:
Ah, ja nej, det ska gå som helljus hade jag tänkt.

Men rent hur snabbt du får "fullt ljus" gör det ingen skillnad på antar jag, under "samma förhållande" då givetvis



En annan fråga jag funderat på, men helt enkelt inte tagit mig tid att kolla;

Uppstatstid mellan 35w och 55w - är där någon skillnad? Jag skulle kunna -tänka mig- att 35w når "full styrka" fortare, men, det är kanske bara en tankevurpa såhär mitt i natten?

Skall det starta snabbare, kan jag tänka mej att det snabbar upp om man tex har 75W ballaster och 55W lampor.
Annars skiljer det ganska mycket internt från ballast till ballast, väldigt svårt att säga vilka som startar snabbast.
Förutsättningarna är väl bättre om man köper så kallade "Speedstarter" ballaster.

Det mesta kommer från Kina, och tar en komponent slut, sätter man i "nått motsvarande". För stoppa produktionen gör de inte.
Det kan vara både på gott och ont. Man kan ju få en grunka med bättre prylar i!tongue (Om man har tur)
Problemet, tycker jag, är att med kines prylar kan en batch vara superbra, nästa sådär och den tredje kan man kasta.
Och rätt vad det är, kommer det bra grejer igen...
Det gör att det är väldigt svårt att rekommendera nått. För bara för att jag råkade få super snabba ballaster från försäljare "ABC,", så har han sålt slut den batchen. Jag skriver i forumet och postar video bevis på att mina ljus kommer upp i full snurr på 3 sekunder. Ni slänger er över tangentborden och beställer likadana kit från "ABC".
Men nu har ABC fått in nästa batch... De tänder upp på 8 sekunder... De ser identiska ut på utsidan, klister lapparna säger exakt samma som på mina från batchen innan...

Tänk dock på att bör absolut inte koppla 55w lampor till 75w ballaster då dessa har lite olika teknik. 75w/100w ballaster brukar ha 95v kontinuerligt ut och har speciella 75w lampor som passar just dem.
Däremot använder 70w ballaster 55w lampor!

Kan ju vara vettigt att ha i bakhuvudet, även om det antagligen även denna gång "bara" blir 55w

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

GL77
9 april 2013
#4007
Kristian_V skrev:
-XENLED- skrev:
...Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile

Skall bli intressant att se den lösningen! lol

Jag tror du nog fattade vad han menade när han visade bilder på min förra bil, eller hur?

5x75w xenon, inget annat!
Senast redigerat av G-POWER (9 april 2013)

Lastbilschaufför
176 Inlägg
9 april 2013
#4008
Sjodahl skrev:
patrikke skrev:
Kristian_V skrev:

Skall bli intressant att se den lösningen! lol

1875w! Måste ju göra skillnad på bränsleförbrukningen när de slås på.

Haha, kan bekräfta att det märks på bränsleförbrukningen med bara 5x75w plus 4x55w.

Tänk vad fel det kan bli när den första inte fattar. Jag ska alltså ha 5x75w xenon...


Xenoholic
2 559 Inlägg
9 april 2013
#4009
-XENLED- skrev:
Sjodahl skrev:
patrikke skrev:

1875w! Måste ju göra skillnad på bränsleförbrukningen när de slås på.

Haha, kan bekräfta att det märks på bränsleförbrukningen med bara 5x75w plus 4x55w.

Tänk vad fel det kan bli när den första inte fattar. Jag ska alltså ha 5x75w xenon...

Det upplägget får du allt bjussa på lol lol

Men skämt åsido, har faktiskt haft funderingar på om man inte kan köra två 55w ballaster till en 75w lampa. tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 893 Inlägg
9 april 2013
#4010
Aerocombi skrev:
...Men skämt åsido, har faktiskt haft funderingar på om man inte kan köra två 55w ballaster till en 75w lampa. tongue

Äldre DC ballaster är praktiskt inget problem, två likström källor som matar på.
Lampan håller nog inte så länge bara.tonguetonguetongue

Men nyare AC ballaster matar ju lampan med 420Hz. Iom att det är växelström, om du får dem att gå i takt, så går det. Men hamnar de i otakt, får du en ballast som skickar ut plus, medan andra ballasten skickar ut minus och effekten blir noll watt på lampan, ballasterna upplever det som kortis och i värsta fall blir det grillad ballast till middag!hmm
Rekomenderar EJ! lollollol


Xenoholic
2 559 Inlägg
9 april 2013
#4011
Kristian_V skrev:
Aerocombi skrev:
...Men skämt åsido, har faktiskt haft funderingar på om man inte kan köra två 55w ballaster till en 75w lampa. tongue

Äldre DC ballaster är praktiskt inget problem, två likström källor som matar på.
Lampan håller nog inte så länge bara.tonguetonguetongue

Men nyare AC ballaster matar ju lampan med 420Hz. Iom att det är växelström, om du får dem att gå i takt, så går det. Men hamnar de i otakt, får du en ballast som skickar ut plus, medan andra ballasten skickar ut minus och effekten blir noll watt på lampan, ballasterna upplever det som kortis och i värsta fall blir det grillad ballast till middag!hmm
Rekomenderar EJ! lollollol

Vore ju värt att testa hehe tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 749 Inlägg
9 april 2013
#4012
HBass skrev:
Y
Kristian_V skrev:
it_mutt skrev:
Ah, ja nej, det ska gå som helljus hade jag tänkt.

Men rent hur snabbt du får "fullt ljus" gör det ingen skillnad på antar jag, under "samma förhållande" då givetvis



En annan fråga jag funderat på, men helt enkelt inte tagit mig tid att kolla;

Uppstatstid mellan 35w och 55w - är där någon skillnad? Jag skulle kunna -tänka mig- att 35w når "full styrka" fortare, men, det är kanske bara en tankevurpa såhär mitt i natten?

Skall det starta snabbare, kan jag tänka mej att det snabbar upp om man tex har 75W ballaster och 55W lampor.
Annars skiljer det ganska mycket internt från ballast till ballast, väldigt svårt att säga vilka som startar snabbast.
Förutsättningarna är väl bättre om man köper så kallade "Speedstarter" ballaster.

Det mesta kommer från Kina, och tar en komponent slut, sätter man i "nått motsvarande". För stoppa produktionen gör de inte.
Det kan vara både på gott och ont. Man kan ju få en grunka med bättre prylar i!tongue (Om man har tur)
Problemet, tycker jag, är att med kines prylar kan en batch vara superbra, nästa sådär och den tredje kan man kasta.
Och rätt vad det är, kommer det bra grejer igen...
Det gör att det är väldigt svårt att rekommendera nått. För bara för att jag råkade få super snabba ballaster från försäljare "ABC,", så har han sålt slut den batchen. Jag skriver i forumet och postar video bevis på att mina ljus kommer upp i full snurr på 3 sekunder. Ni slänger er över tangentborden och beställer likadana kit från "ABC".
Men nu har ABC fått in nästa batch... De tänder upp på 8 sekunder... De ser identiska ut på utsidan, klister lapparna säger exakt samma som på mina från batchen innan...

Tänk dock på att bör absolut inte koppla 55w lampor till 75w ballaster då dessa har lite olika teknik. 75w/100w ballaster brukar ha 95v kontinuerligt ut och har speciella 75w lampor som passar just dem.
Däremot använder 70w ballaster 55w lampor!

Jag kör 55w lampor mot 100w ballaster, ger bra skillnad i sken och hållbarheten funkar än, haft så över 1 år.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

GL77
10 april 2013
#4013
Tänker att jag ändå ska ha 2x50w xenon i helljuset på saaben. Jag har 2x35w liggandes, men byter upp mig till 2x50w istället. Dimljusen blir nog 2x35w/3000k big_smile
Senast redigerat av G-POWER (10 april 2013)

76 Inlägg
10 april 2013
#4014
-XENLED- skrev:
Kristian_V skrev:
-XENLED- skrev:
Visst jag lyser tillräckligt långt, och har numera en riktigt fin bredd på mitt ljus.

Ska byta ut mina 5 st SIM mot Hella 3003 eller NBB ALPHA 225, för de har helt enkelt en bättre ljusbild och håller högre kvalitet än SIM. Och LED rampen gör sig väldigt bra med sin direkta påslags kraft, och att den lyser brett likaså. LED rampen tar hand om ljuset först på direkten medans xenon extraljusen tar några sekunder innan de har full styrka.

Men det jag vill säga är att med 3 st extraljus så ser man helt okej, men om man har 5 eller fler så får man ännu bättre bredd på ljuset eftersom man kan vinkla ut ljusen mer åt sidorna...

Precis det jag snackar om!
Om du har massor, med X-ljus så kan du ha alla "Pencilbeam". Har du tillräckligt många, så de ljusa fläckarna i centrum överlappar varandra, så blir ju effekten samma, fast starkare.
Ända tills du måste blända av för möte.
Då blir det mörkt!
Dina ögon har ställt in sej för en solig dag, och på en bråkdels sekund blir det mörkt. Dina ögon behöver ungefär 30 sekunder att ställa om sej till de nya förutsättningarna. Hur fort kör du? Hur många meter hinner du innan du börjar se igen? wink

Alternativet är lampor som lyser jämnt. Utan en stark kärna som bländar dej själv.
Kolla ljusbilden på Bosch Navigator Xenon. Jag har för mej att Hellas Xenon ser ungefär likadan ut. (Den är inte med i testet.)
Det finns ju en anledning till varför ljuset ur lamporna ser ut som det gör.
Original Xenon lampors reflektor formar ljuset till en perfekt "matta" framför bilen. Du ser det både i det ritade diagrammet, och på ljuset mot svarta tavlan.
X-ljus som är avsedda för 55W Halogen, har ett mycket spetsigare ljus, för att räcka fram till ungefär 300m.
När du trimmar upp dem med Xenonkit, blir det lätt för mycket.
Vissa Halogen reflektorer skapar en vassare ljus kägla än andra. Och skapar därför en alldeles för ljus kärna av ljus.

Med rätt ljusbild, får man mer än tillräkligt med ljus ur två eller tre X-ljus. Det räcker för att se över 400m.

Jag vill absolut inte avråda dej -XENLED- från att byta från dina SIM till NBB Alpha 225'or.
Det är dina pengar! Nått skall de brännas på. Kanske tycker du du fått bättre ljus, kanske inte! wink
TIME WILL TELL!

Jag har sett min kusins gamla uppsättning, så jag vet vad som är bättre än SIM.

http://www.prestandabelysning.se/public … balpha.jpg
http://www.prestandabelysning.se/public … UMCREE.jpg

Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile

Det kommer att bli snyggt Danne big_smile


76 Inlägg
10 april 2013
#4015
-GoPro- skrev:
Tänker att jag ändå ska ha 2x50w xenon i helljuset på saaben. Jag har 2x35w liggandes, men byter upp mig till 2x50w istället. Dimljusen blir nog 2x35w/3000k big_smile

Det tycker jag Gurra, vi kanske kan ta min 535 någon dag oxå wink


Lastbilschaufför
176 Inlägg
10 april 2013
#4016
-Stockman- skrev:
-XENLED- skrev:
Kristian_V skrev:

Precis det jag snackar om!
Om du har massor, med X-ljus så kan du ha alla "Pencilbeam". Har du tillräckligt många, så de ljusa fläckarna i centrum överlappar varandra, så blir ju effekten samma, fast starkare.
Ända tills du måste blända av för möte.
Då blir det mörkt!
Dina ögon har ställt in sej för en solig dag, och på en bråkdels sekund blir det mörkt. Dina ögon behöver ungefär 30 sekunder att ställa om sej till de nya förutsättningarna. Hur fort kör du? Hur många meter hinner du innan du börjar se igen? wink

Alternativet är lampor som lyser jämnt. Utan en stark kärna som bländar dej själv.
Kolla ljusbilden på Bosch Navigator Xenon. Jag har för mej att Hellas Xenon ser ungefär likadan ut. (Den är inte med i testet.)
Det finns ju en anledning till varför ljuset ur lamporna ser ut som det gör.
Original Xenon lampors reflektor formar ljuset till en perfekt "matta" framför bilen. Du ser det både i det ritade diagrammet, och på ljuset mot svarta tavlan.
X-ljus som är avsedda för 55W Halogen, har ett mycket spetsigare ljus, för att räcka fram till ungefär 300m.
När du trimmar upp dem med Xenonkit, blir det lätt för mycket.
Vissa Halogen reflektorer skapar en vassare ljus kägla än andra. Och skapar därför en alldeles för ljus kärna av ljus.

Med rätt ljusbild, får man mer än tillräkligt med ljus ur två eller tre X-ljus. Det räcker för att se över 400m.

Jag vill absolut inte avråda dej -XENLED- från att byta från dina SIM till NBB Alpha 225'or.
Det är dina pengar! Nått skall de brännas på. Kanske tycker du du fått bättre ljus, kanske inte! wink
TIME WILL TELL!

Jag har sett min kusins gamla uppsättning, så jag vet vad som är bättre än SIM.

http://www.prestandabelysning.se/public … balpha.jpg
http://www.prestandabelysning.se/public … UMCREE.jpg

Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile

Det kommer att bli snyggt Danne big_smile

Tack big_smile


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
14 april 2013
#4017
Ngn här inne som kör med gult xenon i dimljusen 3000K, vad tycker ni om det jämfört mot original? Funderar att ha det på min s70. Gärna bilder.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

282 Inlägg
14 april 2013
#4018
C_A_T skrev:
Ngn här inne som kör med gult xenon i dimljusen 3000K, vad tycker ni om det jämfört mot original? Funderar att ha det på min s70. Gärna bilder.

Finns ett par stycken häromkring som har det. Blir riktigt jäkla knallgult till skillnad från gula halogenlampor. Frågar du mig så är det stenfränt! Beror väl kanske på vilken sorts bil man har det på också smile


Avstängd
1 418 Inlägg
14 april 2013
#4019
C_A_T skrev:
Ngn här inne som kör med gult xenon i dimljusen 3000K, vad tycker ni om det jämfört mot original? Funderar att ha det på min s70. Gärna bilder.

jag funderar oxå skarpt på att skaffa det:) kommer ihåg gamla gula halogen lamporna man kunde köpa förut lyste bra i dimma men sämre annars:)

2 043 Inlägg
14 april 2013
#4020
C_A_T skrev:
Ngn här inne som kör med gult xenon i dimljusen 3000K, vad tycker ni om det jämfört mot original? Funderar att ha det på min s70. Gärna bilder.

Jag har 3000K i mina dimljus.
Har någon bild på min sida men svårt att riktigt se färgen på dem. Men 3000K är i stort sett så gult det går att få det.


Sök