1683
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

71 Inlägg
10 december 2013
#7101
lajvN skrev:
Fredrikg95 skrev:
m_dahm skrev:
Du märker ju ingen större skillnad ljusmängdsmässigt mellan vare sig 4300K och 5000K eller mellan H1 eller D2Y.

Har du nåt att jämföra mot att de skulle lysa svagt, för 75w x3 i 225 reflektorer ger en jävla massa ljus!

Nej har ju inte det men det lyse fan så mycket kortare mot vad andras verkar göra om man kollar på bilder och sånt, så det är ingen skillnad med d2y?

Bilden mellan H1 och D2Y är väl att D2Y lampan ger "fylligare" och jämnare ljusbild men inte mera?

Ska bli spännande o se hur skillnaden blir mellan H1 och D2 konvertering, kör med H1 100W 4300K, men väntar hem D2Y 100W 3000K, ska prova att bara byta en först och jämföra, bör synas rätt bra då en är gul och den andra vit.

Då blir de totalt 680W gult xenon framåt i snön big_smile
Senast redigerat av Pierre2JZ (10 december 2013)


10 164 Inlägg
10 december 2013
#7102
Hejsan en undra hur stor skillnad är det på 55 watt xenon kitt mot 70 watt xenon kitt då båda använder 55 watt lampor ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

23 Inlägg
10 december 2013
#7103
Pierre2JZ skrev:
lajvN skrev:
Fredrikg95 skrev:

Nej har ju inte det men det lyse fan så mycket kortare mot vad andras verkar göra om man kollar på bilder och sånt, så det är ingen skillnad med d2y?

Bilden mellan H1 och D2Y är väl att D2Y lampan ger "fylligare" och jämnare ljusbild men inte mera?

Ska bli spännande o se hur skillnaden blir mellan H1 och D2 konvertering, kör med H1 100W 4300K, men väntar hem D2Y 100W 3000K, ska prova att bara byta en först och jämföra, bör synas rätt bra då en är gul och den andra vit.

Då blir de totalt 680W gult xenon framåt i snön big_smile

Kom ihåg att berätta hur stor skillnaden är så jag vet om det är värt att byta big_smile


Soppgubbe
900 Inlägg
10 december 2013
#7104
Eftersom det är en led tråd också så tänkte jag fråga en sak om motstånd.
Jag har en ljusstake med led som drivs av 3st 1.5v AA batteri, men jag vill gärna koppla den till 12v uttaget i bilen.
Ska jag använda mig av 470ohm motstånd då?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 25w-p90228

Står på sidan 3,0-3,6V 20 mA LED från 12-14V

Någon som vill hjälpa mej? smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2013
#7105
Blir väl mer en fråga om en jämförelse.

En ~120w ledramnp, dubbelradig med kombospridning (60 30 60 har jag för mig). Någon som har någon koll på hur det lyser i jämförelse med ex.vis en "Hellaramp"? (sån liten ramp med 4 lampor).

120W är väl vad jag kan få in där jag vill ha den rent storleksmässigt
Senast redigerat av it_mutt (10 december 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

25 Inlägg
10 december 2013
#7106
Tja, någon som kan hjälpa mig? sitter med 2 uppsättningar, en uppsättning med navigatorer 3st och ett par sim 3st, hade tänkt konvertera dessa med 55 eller 75w xenon. Vilka är bäst? navigatorerna är beggade och det har kommit lite rost inne i reflektorn i kanterna och där positionsljuset ska sitta, hur mycket påverkar rosten ljuskvalitèn? hur blir sim:arna att konvertera med 55 eller 75w  xenon? det är ju rätt billiga extraljus, tacksam för alla svar!

Forummoderator
26 385 Inlägg
10 december 2013
#7107
Klasse23 skrev:
Tja, någon som kan hjälpa mig? sitter med 2 uppsättningar, en uppsättning med navigatorer 3st och ett par sim 3st, hade tänkt konvertera dessa med 55 eller 75w xenon. Vilka är bäst? navigatorerna är beggade och det har kommit lite rost inne i reflektorn i kanterna och där positionsljuset ska sitta, hur mycket påverkar rosten ljuskvalitèn? hur blir sim:arna att konvertera med 55 eller 75w  xenon? det är ju rätt billiga extraljus, tacksam för alla svar!

Är det breda eller långa SIM?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

25 Inlägg
10 december 2013
#7108
alla 3 är breda, navigatorerna är breda också tror jag!

21 761 Inlägg
10 december 2013
#7109
V70Drive skrev:
Eftersom det är en led tråd också så tänkte jag fråga en sak om motstånd.
Jag har en ljusstake med led som drivs av 3st 1.5v AA batteri, men jag vill gärna koppla den till 12v uttaget i bilen.
Ska jag använda mig av 470ohm motstånd då?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 25w-p90228

Står på sidan 3,0-3,6V 20 mA LED från 12-14V

Någon som vill hjälpa mej? smile

Hur mycket ström drar ljusstaken?

För att kunna räkna ut vilket motstånd som passar måste vi veta dels strömförbrukningen och drivspänningen på ljusstaken, men drivspänningen verkar ju ligga runt 4,5 V så man får väl utgå ifrån den siffran antar jag. smile

Soppgubbe
900 Inlägg
10 december 2013
#7110
Drönirettab skrev:
V70Drive skrev:
Eftersom det är en led tråd också så tänkte jag fråga en sak om motstånd.
Jag har en ljusstake med led som drivs av 3st 1.5v AA batteri, men jag vill gärna koppla den till 12v uttaget i bilen.
Ska jag använda mig av 470ohm motstånd då?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 25w-p90228

Står på sidan 3,0-3,6V 20 mA LED från 12-14V

Någon som vill hjälpa mej? smile

Hur mycket ström drar ljusstaken?

För att kunna räkna ut vilket motstånd som passar måste vi veta dels strömförbrukningen och drivspänningen på ljusstaken, men drivspänningen verkar ju ligga runt 4,5 V så man får väl utgå ifrån den siffran antar jag. smile

Och då måste man ha en multimeter för att mäta det? Kanske kan springa in till kjell imon så får dom mäta. tongue

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

2 041 Inlägg
10 december 2013
#7111
jocke_gronberg skrev:
Har fått problem med mitt xenon på bilen

kopplade nyss in 55w i helljuset på min v70 -99

Problem
*Lyser orange när lampan varit uppvärmd och ska tändas igen. blir blå igen efter 2-3 sekunder
*Ej så bra ljus som jag haft tidigare vid konvertering

Vid kallstart så lyser den blått men verkar inte få full styrka

Om de lyser orange vid varje ''hot restrike'' så justerar inte ballasten ned strömmen när lampan är varm.
Vanligtvis gör inte äldre analoga ballaster det, men i stort sett alla nyare (digitala) justerar ner dem för att öka lampans livslängd.

Vad har du för färgtemperatur på lamporna då? Om lampan är defekt så kan det göra att de lyser svagare och blåare.

21 761 Inlägg
10 december 2013
#7112
V70Drive skrev:
Och då måste man ha en multimeter för att mäta det? Kanske kan springa in till kjell imon så får dom mäta. tongue

Ja, om det inte står någon specifikation på ljusstaken så kan man nog mäta med multimeter när den drivs med batterierna. Borde ge tillräckligt med information. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2013)

2 041 Inlägg
10 december 2013
#7113
patrikke skrev:
tobzter skrev:
Winterdrift skrev:

Ballasterna är samma lika, lampor och kabelsats som diffar

Tack för snabbt svar då blir de att beställa lösa bixenon lampor till liggandes ballaster

Se bara till att du får med kabelsatsen med lamporna också.

Går även att fixa egen kabelsats om man monterar en diod på styrströmmen från helljuset.
Men då måste man löda lite förstås.

Soppgubbe
900 Inlägg
10 december 2013
#7114
Drönirettab skrev:
V70Drive skrev:
Och då måste man ha en multimeter för att mäta det? Kanske kan springa in till kjell imon så får dom mäta. tongue

Ja, om det inte står någon specifikation på ljusstaken så kan man nog mäta med multimeter när den drivs med batterierna. Borde ge tillräckligt med information. smile

Det är 7 st led på 4.5v, det går inte att räkna ut med dom siffrorna eller?
Står inget på förp eller staken tongue

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

187 Inlägg
11 december 2013
#7115
it_mutt skrev:
Blir väl mer en fråga om en jämförelse.

En ~120w ledramnp, dubbelradig med kombospridning (60 30 60 har jag för mig). Någon som har någon koll på hur det lyser i jämförelse med ex.vis en "Hellaramp"? (sån liten ramp med 4 lampor).

120W är väl vad jag kan få in där jag vill ha den rent storleksmässigt

Förmodligen ganska lika. 60 30 60 låter som en epistar-ramp. 60 och 30 är för brett lyse för att ha som extraljus. (En vanlig xenonarbetslampa ligger runt 40 grader ljusspridning.) En kombo cree-ramp blir bättre, då de sprider ca 10 grader i mitten och 90 grader på sidan. Personligen hade jag kört enbart spot, då det blir såpass mkt spilljus ändå. Dock säger jag inte att det är fel med en combo. Singelradig med 10w led´s och stor reflektor är den bästa budgetrampen jag sett.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 december 2013
#7116
m_dahm skrev:
it_mutt skrev:
Blir väl mer en fråga om en jämförelse.

En ~120w ledramnp, dubbelradig med kombospridning (60 30 60 har jag för mig). Någon som har någon koll på hur det lyser i jämförelse med ex.vis en "Hellaramp"? (sån liten ramp med 4 lampor).

120W är väl vad jag kan få in där jag vill ha den rent storleksmässigt

Förmodligen ganska lika. 60 30 60 låter som en epistar-ramp. 60 och 30 är för brett lyse för att ha som extraljus. (En vanlig xenonarbetslampa ligger runt 40 grader ljusspridning.) En kombo cree-ramp blir bättre, då de sprider ca 10 grader i mitten och 90 grader på sidan. Personligen hade jag kört enbart spot, då det blir såpass mkt spilljus ändå. Dock säger jag inte att det är fel med en combo. Singelradig med 10w led´s och stor reflektor är den bästa budgetrampen jag sett.

Ah, det tackar jag för smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 761 Inlägg
11 december 2013
#7117
V70Drive skrev:
Det är 7 st led på 4.5v, det går inte att räkna ut med dom siffrorna eller?
Står inget på förp eller staken tongue

Om dioderna drar 20 mA så behövs i så fall 7 st 470 Ohms motstånd som ska kopplas parallellt med varandra, spänningen över motstånden borde hamna på 9,4 V så att dioderna får ca 4,5 V om bilen har 14 V. smile

Men jag vet ju egentligen inte om dioderna drar 20 mA. Drar de mer så kan motstånden bli för varma och spänningen till dioderna för låg.

Avstängd
1 418 Inlägg
11 december 2013
#7118
håller det för 3 sim om man sätter fast reggplåtsfästet med 6 självborrande skruvar på en v70?

eller kommer dom rasa av i första guppet?tongue

7 424 Inlägg
11 december 2013
#7119
Johan85 skrev:
håller det för 3 sim om man sätter fast reggplåtsfästet med 6 självborrande skruvar på en v70?

eller kommer dom rasa av i första guppet?tongue

jag har större karosseribult i min kofångare,, å det sitter fast,,


Soppgubbe
900 Inlägg
11 december 2013
#7120
Drönirettab skrev:
V70Drive skrev:
Det är 7 st led på 4.5v, det går inte att räkna ut med dom siffrorna eller?
Står inget på förp eller staken tongue

Om dioderna drar 20 mA så behövs i så fall 7 st 470 Ohms motstånd som ska kopplas parallellt med varandra, spänningen över motstånden borde hamna på 9,4 V så att dioderna får ca 4,5 V om bilen har 14 V. smile

Men jag vet ju egentligen inte om dioderna drar 20 mA. Drar de mer så kan motstånden bli för varma och spänningen till dioderna för låg.

Kan man inte på något sätt mäta led lampan när den är avstängd och få fram någon sorts siffra?

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster


Sök