2901
Sök

Motorlampa lyser på min Audi a4 avant -08

44 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Har ett litet problem med min audi a4. Motorlampan lyser och glödgningslampan blinkar emellanåt (ofrekvent). Har varit inne med den och fått fram två felkoder:
- P210300 Motor gasspjällstyrdon; krets hög, intermittent
- P210200 Motor gasspjällstyrdon; krets låg, intermittent

Betyder detta att jag behöver byta gasspjäll eller kan någon annan åtgärd behövas?

Har ni någon erfarenhet av byte av gasspjäll? Vad tror ni totalkostnaden kan hamna på med material och arbete?

Övriga tips mottas gladeligen!

MVH Bumba

438 Inlägg
3 december 2012
Bumba skrev:
Har ett litet problem med min audi a4. Motorlampan lyser och glödgningslampan blinkar emellanåt (ofrekvent). Har varit inne med den och fått fram två felkoder:
- P210300 Motor gasspjällstyrdon; krets hög, intermittent
- P210200 Motor gasspjällstyrdon; krets låg, intermittent

Betyder detta att jag behöver byta gasspjäll eller kan någon annan åtgärd behövas?

Har ni någon erfarenhet av byte av gasspjäll? Vad tror ni totalkostnaden kan hamna på med material och arbete?

Övriga tips mottas gladeligen!

MVH Bumba

Till att börja med:

1: vad har du för motor?
2: när tändes lampan? något speciellt tillfälle eller bara tändes när du starta bilen?
3: går bilen som den ska eller går den dåligt?
4: var har du varit inne och läst av felkoderna? VAG verkstad eller någon annan?
5: vad föreslog verkstaden som du var på?

MVH VAnd3rsson

44 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Hej!

1: 2.0 TDI (140hk).
2: Den bara tändes för ett par veckor sedan när jag startade bilen, inget speciellt.
3: Bilen går fint.
4: någon annan.
5: Killen som kollade detta åt mig sa att det kan vara behov av att byta gasspjäll.

Där av jag vill veta vad det kan kosta, eller om det kan vara något annat.
Tack för snabbt svar!

Mvh Bumba

438 Inlägg
4 december 2012
Bumba skrev:
Hej!

1: 2.0 TDI (140hk).
2: Den bara tändes för ett par veckor sedan när jag startade bilen, inget speciellt.
3: Bilen går fint.
4: någon annan.
5: Killen som kollade detta åt mig sa att det kan vara behov av att byta gasspjäll.

Där av jag vill veta vad det kan kosta, eller om det kan vara något annat.
Tack för snabbt svar!

Mvh Bumba

hej igen Bumba smile

du skulle inte kunna kolla vad motorn heter, själva motor boxstäverna? brukar stå på kammremskåpan,
antingen 3 eller 4 boxstäver efter varandra typ: BXY eller CGGA bara som exempel nu,
så skulle jag kunna forska i det lite på jobbet smile jobbar på Vag verkstad så har tillgång till rep litteratur wink
Trist nog så är inte dessa gaspjäll billiga,,,,
Han provade inte att radera felkoderna när du hade bilen inne?

Mvh VAnd3rsson

44 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
Jag har faktiskt ingen möjlighet att kolla vad motorn heter. Du kan inte forska lite i felkoderna?
Vad tror DU att det skulle kosta om jag lämnade in bilen för ett gasspjällbyte? (Arbete + delar)

Killen jag va hos raderade koderna och idag efter två dagar sen felkoderna raderades så tändes motorlampan samt ett gäng blinkningar med glödglampan.

Tusen tack för snabba svar VAnd3rsson!

Mvh Bumba
Senast redigerat av Bumba (5 december 2012)

44 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
Ingen aning om vad ett byte skulle kunna kosta? Eller hur lång tid det kan ta och vad en rimlig tim-kostnad är?
Senast redigerat av Bumba (13 december 2012)

438 Inlägg
15 december 2012
Tjena Bumba, sorry för det har tagit lite tid, har haft skit mycket att göra,

Men tillbaka till din fråga, Ditt gasspjäll tar ungefär en halvtimme att byta och då räknar jag med anpassning av spjället med datorn som man måste göra när man byter spjället,
Gör man inte anpassningen så kommer inte bilen svara på gas alls och det kommer inte gå att köra,
du får nog räkna med 500 till 1500 kr i arbete och sen spjällets kostnad på det,

Kan kolla upp vad ett spjäll kostar till dig men då behöver jag ditt regnummer på bilen,
du kan skicka det på pm om du vill,

MVH VAnd3rsson

44 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Tjena!

Lugnt! Du behöver inte förklara dig:P

Ok, då vet jag lite där. Spjället har jag redan beställt. Men då vet jag lite vad som är rimligt att betala för ett byte. Tack för all hjälp!

Sök