Kom på att det var en liknande tråd uppe för inte alls länge sen, copy-paste'ar in mitt svar i den här åt dig
Denna tråd börjar som dom flesta att spåra ur smile Dock så väljer jag i att enbart svara på trådskaparens frågor.
När det kommer till vilken årsmodell spelar det ingen roll (längre) dom problemen som var med vevlager på första bilarna har antingen blivit åtgärdade eller så har motorn skurit och blivit utbytt (vilket t.ex. min har).
Manuell vs SMGII är en ständig kamp... men vill du inte känna att det när som helst ska komma en reparation på 30k så köp manuell... kolla lite på rejsa.nu så kommer du se att allafall 75% av alla m3 e46 med smg har haft dyyyyra och jobbiga strul. (jag valde manuell låda av denna anledning) Men visst när det funkar och du kör runt bana då är det guld värt... jag skulle GÄRNA haft en smg istället... men enbart om den höll lika bra...
Service är inte så jätte dyrt om du gör det på rätt ställen... bilen ska servas ungefär var 2000mil eller vartannat år, kan rekommendera att man allafall byter olja varje år.
Service planen ser ut så här:
Oljeservice - 2-3k
Inspektion I - 7-8k
Oljeservice - 2-3k
Inspektion II - 8-9k
Alltså ca 21k på 8 tusen mil... i mina ögon är det INTE dyrt.
Reparationerna är inte heller farligt dyra... vissa delar kan vara dyra att byta t.ex. vid kass spindelled så åker du på att byta hela länkarmen, 4000 bara i delar inkl. bussning. Dock så är ju hållbarheten på grejjerna bra.
Försäkring är ju lätt att kolla upp hos vilken firma som helst, jag rekommenderar bmw originfalförsäkringar (gäller du även på bana med bmwsc), fast aktsam hade jag billigast på. Jag betalar 10500 hos bmw med alla tillägg och sånt, aktsam ville ha 7k. (27år småstad).
Soppan kan du räkna med MINST 1,2 liter/mil, visserligen inga som helst problem att köra den på 0,8-0,9. Men detta är en bil som skriker till dig att den vill köras fort, så svårt att hålla sig då. Mitt rekord är 3,2 L/milen på en hel tank big_smile
Sen sakerna du ska se uppför vid eventuellt köp (förutom alla klassiska).
Sprickor i bakvagnsinfästningen - detta är vääääldigt vanligt, speciellt på hårt körda bilar, kostar itne mer än 1000kr i delar att laga, men du måste riva ner hela bakaxeln... och det blir dyrt om du gör det på firma smile
Kolla även så att styrningen glappar lite i mitten läget, m3an ska vara väldigt direkt-styrd, detta är isånnafall kass styrväxel... och det är 10k+ att byta.
Sen så kolla hur mycket det är kvar på skivorna, dessa är hållbara men dyra smile 3000kr/st.
Sen vill jag även rekommendera att du köper en UTAN taklucka... m3 e46 har blivit och kommer bli ännu mer populär att köpa och ha som trackday-bil och då vill man verkligen inte ha en tung taklucka.
Och så tar vi ett till sista tips: Åk med bilen till en erkänt duktig bmw verkstad och be att dom "besiktar" den, erbjud säljaren att betala för det om bilen visar sig vara i det skicket han påstår alt. prutar vad det ska kosta att åtgärda eventuella fel. Går säljaren inte med på detta, bra då vet du att han döljer något - åk vidare.