Efter jag var klar med min rostlagning så gav jag mig in inder bilen för att kolla hur bussningar och leder mådde.
Hade läst på forum hit och dit om att många byter bussningarna i sina s2or och de vanligaste verkar vara att byta till alu i bryggorna och sen någon sorts hårdplast till länkarmar osv, så jag bestämde mig för att det va mitt nästa steg att ta itu med.
Bak bryggan satt som berget men med hjälp av min gode granne så var den snart lös.
Bryggan i sig såg uta att vara i bra skick, väldigt skitig och med en del ytrost men jag har sett på forum att det kan se mycket värre ut. Bussningarna såg vid första anblick och med otränat öga inte helt värdelösa ut, men jag tittade snart lite närmare ..
Alla som har tagit ur bussningar förut kan intyga vilket rent H-vete det är och det fick jag snart också erfara.
Lite mer bilder på drivlina och bearbetning av bussningar
en äckligt jobbig bussning!
Jag mejslade ut bussningarna med hammare, kniv och lite andra tillhyggen jag kunde hitta i garaget.
När bussningarna var ur så skrapade jag lite och körde stålborsten på det mest angripna delarna på bryggan men det visade sig vara mest ytrost och lös färg. Jag gick på lite hårdare på ett ställe som hade lite grövre porer som jag va misstänksam emot men dom försvann efter lite handpåläggning..
Något jag skulle lagt mer tid på så här i efterhand var nog rengöring av bilen. Skulle ha tvättat underredet ordentligt från början så hade allt varit mycket trevligare att hållas med..