2455
Sök

Audi S2 coupe -92

Hejsan! Jag köpte min S2a för ca 3 år sedan i ett skick som inte gör någon glad. Jag bestämde mig för att göra ett försök att rädda den. Tid är inte något bekymmer, syftet med bilen är att jag vill lära mig och ha roligt och i... Visa mer

40 103 Visningar
Uppdaterades senast 25 mars 2014
84 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#21
fish skrev:
VIRUS_S2 skrev:
Eftersom rost är livsfarligt och måste tas itu med på direkten på bekostnad av att inte kunna köra med bilen å lista ut varför den gick som en påse nötter.roll... Så hittade jag fars punktbläste från biltema och dremel som aldrig användes till något vettigt så gav jag mig ikast med att bekämpa denna livsfarliga rost.  Efter att jag använta blästern för första gången så insåg jag att den dammar och sprutar fin fin blästersand överallt (konstigt??) om man inte maskerar och täcker bra där man ska arbeta. Plus att man kanske ska testa lite innan på saker som inte är innomhus och i en bil innan man börjar härja villt med en bläster. Rosten försvann med det gjorde inte sanden som jag fyllde både bil och fars garage med innan jag var klar haha big_smile


http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-ca9ce3721cb005a6de2f66b06a8be3d2.jpg

Efter några timmars dammsugning så tvättade jag iallafall av ytan med silicontvätt ett par gånger och målade roststop där det var porer i plåten. Efter det tog jag och sprayade mitt första lager grunfärg. Efter det sista lagret grund var lagt och torkat så kladdade jag på lite fin blåfärg jag innförskaffat..... fel färgkod såklart....hmm

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-98d252fb0a377a07cb41e26af1790942.jpg

"Lysande sickan"

Medans färgen torkade gav jag mig på att plocka bort extraljusen och kikade lite under huven. När jag fick bort fronten så såg jag att det var någor konstigt med ic:n och balken. Ic:n såg ut att vara större än orginal och fästet till den var ditsvetsat av någon tidigare ägare. Jag hade ju såklart inte en blekaste vad det var som satt där och varför? min första tanke var att den förmodligen var krockad innan och någon var tvungen att svetsa dit ett eget fäste.

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-5fe24ae835cfcdcb02fd230405606ca0.jpg

Men så var nog inte fallet utan det är nog så att det sitter en ic från en rs2 där istället då den är både bredare och grövre.

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-a5286c874cd4221e20d52a4b9c97934a.jpg

eller vad tror ni?

app RS2 IC. ser likadant ut på min som dahlbäck har monterat. Tror I balken är anorlunda på RS2 med ett riktigt fäste och S2 har inte det fästet, därför man gör så.

ok där ser man, då blev jag lite klokare idag också tack smile mitt ser dock väldigt hemma snickrat ut, har ingen bra bild på det tyvärr.


84 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#22
Josam skrev:
Kul att du tar dig tid att fixa till en S2

Det var precis sådär det började med min första S2

Kan intyga det där med subframe bussningarna, det är ett rent helvete att få ur dom.

Detta ska följas smile

trevligt med så pass rutinerade följare smile följer även ditt projekt. jag undrar vad man ska hitta på om man ska börja bygga om? vad finns det kvar att göra med en s2a som ingen anna har gjort ? kortare och bredare finns ju redan jag kanske får bygga limmo istället haha smile


84 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#23
sonken91 skrev:
Denna finns i Karlstad alltså? Ska byta motor i min bil, till 3b. Osäker på hur alla slangar sitter. Går kanske att komma å kolla lite på denna om det skulle krångla för mig?



Mvh Johan

tjena, det låter intressant, just nu har bilen flyttat närmare örebro och jag sitter bort i finland fram till maj ca men i sommar om du inte redan bytt motor så är du välkommen. Antar att det är ett vinterprojekt du håller på med så är du klar i sommar får du ju gärna komma och visa upp bilen ändå ??
smile


84 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#24
eftersom jag ändå höll på och plocka isär saker så varför inte fortsätta å plocka isär allt smile jag gav mig på och försöka få ur dom abs sensorena ur naven för jag trodde att det kunde ju va en bra idé.... det va nog snäppet värre än att få ur bussningarna..
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-b6cc3f800c0f050648917fe520fc3146.jpg
vet inte hur mkt 5/56 och wd40 jag spayade på dom där rackarna och knackade å bände innan dom gav upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-e814164e5c6233e67c786c079b695af9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-420ac3ce9eb5e723a3139277e1a7b569.jpg
även här hade säkert en mer rutinerad mekaniker lyckats få ur sensorerna utan att förstöra dom men jag tror jag lyckades med en iallafall wink det gjorde ju inte saken bättre att man tog reda på vad nya kostade efter man misshandlat sönder dom hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-b26f813c602558ea86cb002343d32e98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-f045a45a9d3e91b02d0e5615fddecda0.jpg
den här lilla hylsan är väl meningen med att den ska förhindra att sensorn rostar fast? om så är fallet så hade den inte gjort sitt jobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-a5a8de7768c4e1e1c3e584c69027daf7.jpg
Här är nog den som klarade sig bäst..
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-c0833e165f44469c398bc4c5dadb74b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-cac1c6f3eb85254058be6883fa91113c.jpg


84 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#25
de här sköldarna var inte heller någon "walk in the park" bröt såklart av några av dom små klena bultarna och om det inte var illa nog så lyckades jag bryta av ett borr som såklart fastnade så pass att det fortfarande sitter kvar hmm någon som har ett bra tips på hur man får ur ett avbrutet borr? Har försökt borra ur det men det händer inte mkt mer än att jag förstör mer borrar....
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-c76e789d813505cc670e08594ae3897d.jpg
Dän kom den iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-a9ed9d89fde3bda691f309e323a12af7.jpg


310 Inlägg
9 december 2012
#26
VIRUS_S2 skrev:
sonken91 skrev:
Denna finns i Karlstad alltså? Ska byta motor i min bil, till 3b. Osäker på hur alla slangar sitter. Går kanske att komma å kolla lite på denna om det skulle krångla för mig?



Mvh Johan

tjena, det låter intressant, just nu har bilen flyttat närmare örebro och jag sitter bort i finland fram till maj ca men i sommar om du inte redan bytt motor så är du välkommen. Antar att det är ett vinterprojekt du håller på med så är du klar i sommar får du ju gärna komma och visa upp bilen ändå ??
smile

Japp det är ett vinterprojekt smile det löser sig nog ändå, finns mycket kunnigt folk. Den ska ju reggas också, men när allt är färdig så går den nog att visa upp den smile


8 Inlägg
11 december 2012
#27
kul att du hittat ut på nätet med den här smile

läs på s2forum ang. tätningslister till dörrar/fönster, står en del bra där!


84 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#28
Bl0mgren skrev:
kul att du hittat ut på nätet med den här smile

läs på s2forum ang. tätningslister till dörrar/fönster, står en del bra där!

Tackar smile du har ingen bra länk till tätningslisterna för jag kammar noll hmm


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
12 december 2012
#29
Kommer följas! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

84 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#30
hjullager åkte också ur och ersattes av nya, dom såg inte heller så dåliga ut men dom föll isär när vi pressade ut dom och rostiga skitiga kullager vill man ju inte ha !

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-504e37de0f9a56d9829b99600000114b.jpg

dock tog jag inga bilder på när vi pressade.

Efter allt va bussning och lagerurpressning heter så åkte länkarmar och bryggor och axlar iväg på bläster och pulverlack. allt blev svart. det tog jag ju inte heller nån bild på tydligen men det har ni sett förr wink

Jag lade även in en beställning på powerflex bussningar till länkarmar, bakre diff fästet och kränghämmare, alu i bryggor och track density gummin till motor låda och diff upphängning, ett nytt stödlager till kardan (som var helt slut btw)och nya hjullager, från CP-service.

Medans jag väntade på paket såg jag över Bromsar och bromsledningar. Jag har ju sett på tv när man renoverar bilar så river man ju bara dän och klipper bromsslangar osv för att det ska gå fort att demontera cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-d29691f2f7c4471f4354ed407afb09b4.jpg

Så nu hade jag ju inget annat val än att åka och få hjälp att pressa nya fina stålomspunna bromsslangar på däcksson karlskoga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-3ab3bc5326b677e0e827941a13b944bc.jpg

Bytte även alla gammla bromsledningar till nya fina kopparledningar det var faktiskt ganska kul och relativt lätt. Det tog inte allt för lång tid heller men det va svårare att ta bilder på... När det va klar gav jag mig på att massera upp bromsarna  lite, tror nog att jag får ta och se över bromsfrågan lite längre fram i projektet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-747b6a959060081b4d7d8ed7015837bf.jpg

Snyggt, så just att allt är upp och ner hehe big_smile


84 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#31
När jag hade sett över bromsar och snyggat till så gav jag mig på drivknutarna och damasker, kladdigt och pilligt blev det när alla kulor ramlade ut.. tog ett tag innan man fick ihop det igen. jag hittade en det fastbränd svart gojja som satt lite varstans på både kulor och hylsan som gjorde det rent omöjligt att få tillbaka allt utan att det kärvade ihop. jag fick skrapa försiktigt och bada dom i bromsrengöring innan det släppte. Slutresultatet blev jag väldigt nöjd med big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-350af2aa21d9656d2de47f225799faaa.jpg
Senast redigerat av VIRUS_S2 (14 december 2012)


248 Inlägg
14 december 2012
#32
Helt rätt att du går igenom hela bilen smile


Audi racing
634 Inlägg
14 december 2012
#33
kommer att följas ! håller själv på med min s2, fixar diverse saker på den smile nyss bytat hela motorn efter haveri tongue

84 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#34
street_racing_90 skrev:
kommer att följas ! håller själv på med min s2, fixar diverse saker på den smile nyss bytat hela motorn efter haveri tongue

Gött å höra, vad för haveri körde du på maskin då? hoppas jag slipper haveri peppar peppar


84 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#35
När jag väntade på delar så tog jag mig en titt på innredningen,
Bytte ett par spruckna plstbitar till solskydden som jag fiskat upp på Nordicaudi.com
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-73acfb70ef68ce5ae49d0158bdb8e379.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-1ca32c60f1713250459b662891846d2c.jpg

jag har ända sen jag köpte bilen funderat över vad detta är, jag är inte säker. Någon som vet va det är för en mojäng?
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-4aa430c540da0a63666be224a7abfea9.jpg

denna sitter alltså i take framför takluckereglaget... springer iväg lite sladdar i taket men kan inte hitta vart dom går någonstans. har inte lagt ner allt för mkt jobb på att leta heller men aja..


84 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#36
Är det någon som har en sådan här till över så är jag intresserad. hållarna till metall klippset uppe i höger hörn har gått av. Om någon har nå bra lagningsidé så dela gärna med er smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-85722e865074f7a81e64b194f2506753.jpg

Jag hittade även en liten lapp med massa nuffror och å grejjer på wink nån som kan tyda något av det ? vore tacksam för lite hjälp! vore kul att veta vad det är för options på bilen tex ??

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-e9dd96b416c583bf4b8d17d090aca25a.jpg


84 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#37
När delarna dök upp åkte grejerna i illa kvickt och inna man visste ordet av så satt drivnlina på plats och man kände sig faktiskt rätt nöjd med vad man åstakommit smile och det blev inte så mkt delar över när jag satte ihop det så det måste ju vara ett bra tecken ?? wink haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-5502c8b14bbff6e22bad665865a02825.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-84cdcee853e6c350785d726bcd3becc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-02ee7902d11b557cf673052ef0983b56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-de7176b024dc64c0e0a881c037e41a6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-3153c8f1574ea6962fadbe4a0b3bb63e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-5d2ac41ce68efe439bdbb5ec57c8786d.jpg
Röten bild på diffen men man ser en lila powerflexbussning iallafall wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-a6350675d1c6e41e564185599b1f56f7.jpg


84 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#38
Rackarns va gött tänkte jag att det va klart och skulle bara smälla igen motorhuven............

boink boink, va i... Motorhuven går inte å stänga?? Fick klia mig både hårt och länga innan jag hittade anledningen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-05be41b8267cae857cbea0e6540272e9.jpg
Vet inte om man kan mäta något exact mått just men som ni ser så sitter motorn på tok för högt av någon anledning??
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-de23ccb331d389e3c3c6d01ba0c69a80.jpg
Inte så lite heller.. Första tanken va att jaja jag har gjort någonting helt galet här... men ju mer jag tittade så insåg jag att man ju egentligen inte kan sätta motorfästena fel?? eller har jag fel?
Jag rev isär kylare och all plast jag va så noga med att sätta tillbaka, plus min nya glykol jag blandat som redan såg ut som sju svåra år när jag fick tömma ut den igen efter lite törrgasa. Jag vet inte men det kanske finns nått bättre sätt att byta motorfäste än att riva halva bilen som jag gjorde. om det gör det så bidra gärna för jag måste göra det igen snart då jag skruvade tyillbaka mina gamla och vips så gick huven att stänga igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-d7ea493fa2a025eb420387b1131aa4c4.jpg

Dom två gamla fäste ni kan se på bilden bygger 53 respektive 54 mm mellan anläggningsytorna medans det nya fästet är hela 62mm.? Är det fler som kör 034 treckdensity motorfästen som haft problem eller är det bara jag ? cp-s hävdar att dom sålt mängder av dessa fästen och ingen har klagat utom jag. Om det bara är jag som har problem, kan det vara något annat fel på min bil då som gör att det inte passar?? Ramsne kanske hehe , hoppas inte.....
Vore tacksam för lite hjälp här!

Jag tog kontakt med Pär som säljer sina motorfästen på blocket ni kanske vet vem det är? iallafall så är hans motorfästen 52mm, så det lutar nog åt att det blir ett par sådana istället. eller vad tycker ni?
Senast redigerat av VIRUS_S2 (17 december 2012)


248 Inlägg
17 december 2012
#39
Hur sitter växellådan då? Den kan ju kommit för långt ner och då trycker det upp motorn. Du kan ju sätta nå tjocka brickor mellan kaross och motorfästena så kommer motorn lägre ner.


84 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#40
Sparky_s2 skrev:
Hur sitter växellådan då? Den kan ju kommit för långt ner och då trycker det upp motorn. Du kan ju sätta nå tjocka brickor mellan kaross och motorfästena så kommer motorn lägre ner.

Det sitter nya växellådsfästen också från cp-s kanske inte syns nå bra på bilderna?
Men motorn kom ju ner när jag satte tillbaka dom gamla? så nu sitter den som den gjorde och det verkar inte bråka med något annat direkt. det va förr att motorn höjde mer när jag skruvade åt.
Tycker ju inte jag ska behöva modda på ett par helt nya "bolt on" fästen för 8-900 eller vad dom kostar styck??



Sök