Emilius skrev:
Håller med, helt sjukt, ibland sitter man och skriker bara då ägarna till
fyrhjulsdrivna Audis och annat ligger i 30 på 60 väg, och ändå ligger det bilar här och var i diket? Snart kör jag in i någon bakifrån för jag glömmer bort att folk inte kan köra bil och sitter i andra tankar.. Då har jag ändå bakhjulsdrivet.
Men tendenser till detta beteende märkte man ju redan på halkbanan när man tog körkort,
alla körde sakta och hamnade ändå ute i gräset. En annan fick skäll för man styrde med och sladdade istället,
det är ju inte bra att häva sladdar utan syftet var ju att känna hur det känns att åka på halt och därmed halka av, någon slags skrämseltaktik
Jag säger som så, testa gränserna så vet man vart gränserna är. Testa inte och dö.
Hur är det möjligt att så många i vintersverige tror sig att 4wd hjälper dig när man kör fort i vinterväglag. T.o.m här uppe hör man folk säga samma sak.
Troligtvis är det just dom personerna som är dom farligaste på vägarna.
"Jag har fyrhjulsdrift, så inte är det någon fara bara för att det är spårigt/ moddigt/ ishalka" -Vem har inte hört den meningen..?
Ja, det kanske hjälper med 4wd om man smäller i backväxeln och sedan håller fullt när man märker att det börjar gå åt H-vete...
Hittills har jag aldrig kört en 4wd bil som har kortare bromsstäcka än en 2wd i motsvarande klass! Någon som gjort det...?
Mer irriterande är dom som är rädd för plogvallen och ligger över mittstrecket, det kan göra så att man får upp pulsen när man själv får trycka ut plogvallen för att inte krocka...
Tänk på det, ni som bor i Kurravaara! Och extraljusen behöver man inte slå på 10m
före mötet!
Men visst, man behöver inte köra 60km/h på 80-väg bara för att det blåser svag nord-ostlig vind och eventuellt ligger det en snöflinga i fjärran... Konstigt nog inträffar detta också efter ovannämnda väg!
Man blir så förb...!Emelius: ...Det är visst skönt att få det ur systemet ibland...
Men 4wd hjälper mest när man drar släp...