Hej, jag är en grabb som är väldigt intresserad av bilar, ända sen jag var liten och hjälpte farsan med jänkarbilen.
Nu är det dags för min egna bil jag gärna pillar med! Ska sätta upp lite grejer för jag vill veta rätt mycket, fast jag spenderar många timmar i forumet. Min erfarenhet är kanska nära 0 när det gäller trimning. Ska börja när det blir lite finare väder och så länge pengarna finns! kanske startar en projekt tråd! kanske redan finns en detaljerad guide?
Bilen
-944 GLT 2,3L 16V. 156 pollar. B234f.
Mål!
-180 till 200hk. vägbruk.
nöjer mig med 10hk och bättre respons också men vill gärna över 200! men tar ju mindre om det inte kostar allt för mycket, och hur pass möt jag klarar göra själv och med hjälp av vänner osv.
Vad jag vill veta
fast jag har läst mycket på forumet så vet jag vissa saker, men ändå inte. Därför vill jag gärna ha hjälp, om någon är villig att dela med sig mycket av sina erfarenheter och kunskaper! vad bör jag undvika?
Jag vet att antal HK man får per del är olika pga vissa faktorer men ändå få något i runda slängar var de ligger på?
det spelar ju stor roll om jag vill ha 200 eller 180 hästar men vi säger 200!
kostnad?
Fråga 1. behöver jag renovera min motor innan jag börjar? byta packningar se över saker? ställa in saker hos ett proffs? rejäl service?
Jag vill också att motorn inte slits ut och rasar självklart så bara dumt att snåla på säkerheten.
Jag kan lista vad jag hade börjat med i hyfsad detalj sen får ni gärna fylla in. såklart finns det saker jag inte kan montera själv eller utföra, och nej jag vill inte ha turbo.
utgår ifrån att motorn är i bra skick och jag själv gjort servicen. tändstift, oljefilter, luftfilter, bränslefilter.
-byta avgassystemet 2,5 tum, o 4-2-1 micke gröns extraktor, inlindat!
-ta av katalysatorn mellan besiktningen.
-borra hål i luftburken samt byta lilla röret till ett större.
-pumpa däcken
räknat kostnad till ca 4-5000.kr
detta är ungefär det jag har koll och fixar lätt. min erfarenhet att djupdyka i motorn är liten. jag vet att det blir mycket men hur ska jag annars lära mig? gärna beg delar, du har kanske nåt du vill bli av med?
Fråga 2. vad ska jag nu göra med toppen? plana byta? pilla med kamdrev efter det?
fråga 3. behöver jag större ventiler efter portat?
fråga 4. höja bränsletryck?
fråga 5. kam?
fråga 6. behöver jag göra nåt med kolvarna? håller de?
fråga 7. tändningen? "byta plats på sladdar?"
fråga 8. lättare remhjul osv. sänka belastningar, hur?
fråga 9. kan ja lätta min bil billigt utan att slänga ut baksätet?
fråga 10. ändra till e85?
fråga 11. ändra något med smörjningen?
fråga 12. lönt med chip?
fråga 13. byta vev?
fråga 14. byta till elfläkt?
fråga 15. klippa nån balansrem? konsekvenser i framtiden?
glömt något viktigt?
fråga 16. matchporta? *** med nåt spjäll?
fråga 17. färska upp något så han går fint? rensa delar? osv.
vad jag kommer på för tillfället.
kan punga ut 15 000 tills nästa sommar, sen ytterligare 15-20k. vill gärna inte att han ska stå en längre tid. gärna steg för steg! vad kan jag montera sen vänta x antal veckor sen montera nåt annat? vad börjar jag med från grunden?
tack så himla mycket på förhand!!!!
/Hampus