3858
Sök

Hjälp mig med min trimning! nybörjare!

110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag är en grabb som är väldigt intresserad av bilar, ända sen jag var liten och hjälpte farsan med jänkarbilen.
Nu är det dags för min egna bil jag gärna pillar med! Ska sätta upp lite grejer för jag vill veta rätt mycket, fast jag spenderar många timmar i forumet. Min erfarenhet är kanska nära 0 när det gäller trimning. Ska börja när det blir lite finare väder och så länge pengarna finns! kanske startar en projekt tråd! kanske redan finns en detaljerad guide?

Bilen
-944 GLT 2,3L 16V. 156 pollar. B234f.

Mål!
-180 till 200hk. vägbruk.
nöjer mig med 10hk och bättre respons också men vill gärna över 200! men tar ju mindre om det inte kostar allt för mycket, och hur pass möt  jag klarar göra själv och med hjälp av vänner osv.

Vad jag vill veta
fast jag har läst mycket på forumet så vet jag vissa saker, men ändå inte. Därför vill jag gärna ha hjälp, om någon är villig att dela med sig mycket av sina erfarenheter och kunskaper! vad bör jag undvika?

Jag vet att antal HK man får per del är olika pga vissa faktorer men ändå få något i runda slängar var de ligger på?

det spelar ju stor roll om jag vill ha 200 eller 180 hästar men vi säger 200! wink kostnad?

Fråga 1. behöver jag renovera min motor innan jag börjar? byta packningar se över saker? ställa in saker hos ett proffs? rejäl service?
Jag vill också att motorn inte slits ut och rasar självklart så bara dumt att snåla på säkerheten.

Jag kan lista vad jag hade börjat med i hyfsad detalj sen får ni gärna fylla in. såklart finns det saker jag inte kan montera själv eller utföra, och nej jag vill inte ha turbo.

utgår ifrån att motorn är i bra skick och jag själv gjort servicen. tändstift, oljefilter, luftfilter, bränslefilter.

-byta avgassystemet 2,5 tum, o 4-2-1 micke gröns extraktor, inlindat!
-ta av katalysatorn mellan besiktningen.
-borra hål i luftburken samt byta lilla röret till ett större.
-pumpa däcken wink
räknat kostnad till ca 4-5000.kr
detta är ungefär det jag har koll och fixar lätt. min erfarenhet att djupdyka i motorn är liten. jag vet att det blir mycket men hur ska jag annars lära mig? gärna beg delar, du har kanske nåt du vill bli av med?

Fråga 2. vad ska jag nu göra med toppen? plana byta? pilla med kamdrev efter det?
fråga 3. behöver jag större ventiler efter portat?
fråga 4. höja bränsletryck?
fråga 5. kam?
fråga 6. behöver jag göra nåt med kolvarna? håller de?
fråga 7. tändningen? "byta plats på sladdar?"
fråga 8. lättare remhjul osv. sänka belastningar, hur?
fråga 9. kan ja lätta min bil billigt utan att slänga ut baksätet?
fråga 10. ändra till e85?
fråga 11. ändra något med smörjningen?
fråga 12. lönt med chip?
fråga 13. byta vev?
fråga 14. byta till elfläkt?
fråga 15. klippa nån balansrem? konsekvenser i framtiden?
glömt något viktigt?
fråga 16. matchporta? *** med nåt spjäll?
fråga 17. färska upp något så han går fint? rensa delar? osv.
vad jag kommer på för tillfället.

kan punga ut 15 000 tills nästa sommar, sen ytterligare 15-20k. vill gärna inte att han ska stå en längre tid. gärna steg för steg! vad kan jag montera sen vänta x antal veckor sen montera nåt annat? vad börjar jag med från grunden?
tack så himla mycket på förhand!!!! smile

/Hampus
Senast redigerat av Hampe-B (9 december 2012)


5 686 Inlägg
9 december 2012
#2
Fråga 9:
Ja du kan ta bort reservdäcket, domkraft och fälgkors. Det är totalt runt 15-20kg. Sen även riva ut all ljuddämpning i hela bilen, mattorna kan du också ta bort men ljudnivån blir avsevärt högre utan mattan (bara ta bort mattan i bagaget på min 345a tyckte jag höjde ljudnivån avsevärt).

Fråga 10:
Bara köra på E85 om du vill det.
Positivt:
Går att ha mer förtändning (20° med vakuumförställning bortkopplat funkar bäst på min 345a, tyvärr vet jag inte hur man ökar förtändning på din motor)
Mer förtändning = högre cylindertryck = mera vrid och lite mera effekt. Har även märkt att bilen orkar dra på högre varv med mera förtändning.
Billigare att tanka smile
Håller motorn ren
Håller bränslesystemet rent
Blandar sig med eventuellt vatten i bränsletanken så man slipper oroa sig över det
Negativt:
Segstartat vid temperaturer lägre än ca +5°C (Går att lösa utan större bekymmer, jag har löst det genom att ha en spolarvätskebehållare med bensin i och sedan sprutar in soppan i insuget)
Tar lång tid att för etanolen att dunsta bort ur motoroljan så man måste hålla motorn uppe i arbetstemp länge än med bensin för att få bort all oförbränd etanol som samlas i motoroljan.
Hmm, är det enda jag kommer på, jag har inte märkt några andra negativa effekter iaf.

Fråga 14:
Elfläkt helt klart!
"Låser upp" ca 3-5hk av att ta bort viskofläkt och motorn kommer upp lite lite snabbare i temp.

Fråga 15:
Klippa balansaxelrem, inga problem.
Har inte hört någon som fått några negativa konsekvenser.
Det positiva är:
Låser upp några enstaka hästkrafter
Balansaxelremmen är redan borta = behöver inte oroa sig att ifall den går av så tar den även med sig kamremmen vilket resulterar i motorras.

Fråga 16:
Matchporta insugskanaler, avgaskanaler, insug, grenrör mot respektive packningar och även ta bort gjutskägg ger ett bättre flöde i motorn och även det ger någon enstaka hästkraft. (många bäckar små smile)

Fråga 17:
Gör en ordentlig service:
Ny motorolja och filter
Ny kylarvätska
Nya tändkablar
Nytt fördelarlock
Ny rotor
Nytt bränslefilter
Nya tändstift
Nytt luftfilter

Om motorn är dåligt servad eller inte servad på länge så kommer du garanterat märka skillnad efter att ha gjort en ordentlig service.

Edit:
Ett tips är att alltid ha en brandsläckare med dig i bilen, billig brandförsäkring smile
Senast redigerat av simlar (9 december 2012)


17 Inlägg
9 december 2012
#3
Sälj den bilen du har nu, och köp en med det angivna hästkraftsantalet. Det kommer spara dig tid pengar och du slipper huvudvärk. Räknar man inte ~1000:- hästkraften på en sugmaskin? Eller är jag helt ute och cyklar?

Over and out!

5 686 Inlägg
9 december 2012
#4
widemk2 skrev:
Sälj den bilen du har nu, och köp en med det angivna hästkraftsantalet. Det kommer spara dig tid pengar och du slipper huvudvärk. Räknar man inte ~1000:- hästkraften på en sugmaskin? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja man brukar ju räkna på det.
Men för dem första 10-15hk så verkar det gå att komma undan billigare än så, det blir ju trots allt dyrare desto mer effekt man tar ut, samma sak med turbo bara att det är mycket billigare att komma upp i hög effekt.

Mycket billigare att bara byta till en 940-turbo och ställa upp laddtrycket men det är ju inte alls lika roligt och lärorikt som att trimma på riktigt smile
Senast redigerat av simlar (9 december 2012)


17 Inlägg
9 december 2012
#5
Precis. Köp ett 16v grenrör ifrån kl-racing och en billig turbo på blocket och ett par spridare, även ett par chip skadar ju inte. Och vipps så fick du 100hk. Det blir billigare hur du än vrider och vänder på det!

Over and out!

847 Inlägg
9 december 2012
#6
Med extraktorgrenrör, bättre kammar, bättre luftflöde in, anpassat avgasrör med racekisse och sen en mappning för 98oktan så är nog 200hk nått. Har en polare som kört rallycross med B234 motorn. Den vart bromsad i bänk till 300hk så potential finns ;-)


543 Inlägg
9 december 2012
#7
mr_green skrev:
Med extraktorgrenrör, bättre kammar, bättre luftflöde in, anpassat avgasrör med racekisse och sen en mappning för 98oktan så är nog 200hk nått. Har en polare som kört rallycross med B234 motorn. Den vart bromsad i bänk till 300hk så potential finns ;-)

Dock så lär den motorn kostat lite mer än vad det kostar att byta till en 940-turbo.. wink

Trött och bitter?? javisst!

847 Inlägg
9 december 2012
#8
tobbeh78 skrev:
mr_green skrev:
Med extraktorgrenrör, bättre kammar, bättre luftflöde in, anpassat avgasrör med racekisse och sen en mappning för 98oktan så är nog 200hk nått. Har en polare som kört rallycross med B234 motorn. Den vart bromsad i bänk till 300hk så potential finns ;-)

Dock så lär den motorn kostat lite mer än vad det kostar att byta till en 940-turbo.. wink

Jo den va säkert inte helt gratis. Men upp till 200hk tror jag det kan vara hyffsat bra pris. Kammar o extraktor fanns det på enem.se


157 Inlägg
9 december 2012
#9
Sen kan det ju vara värt att byta till ett lättat svänghjul, då jag tkr att den blir rätt mycket rappare smile

Audi A4 1.8t Quattro

110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Fråga 9:
Ja du kan ta bort reservdäcket, domkraft och fälgkors. Det är totalt runt 15-20kg. Sen även riva ut all ljuddämpning i hela bilen, mattorna kan du också ta bort men ljudnivån blir avsevärt högre utan mattan (bara ta bort mattan i bagaget på min 345a tyckte jag höjde ljudnivån avsevärt).

Fråga 10:
Bara köra på E85 om du vill det.
Positivt:
Går att ha mer förtändning (20° med vakuumförställning bortkopplat funkar bäst på min 345a, tyvärr vet jag inte hur man ökar förtändning på din motor)
Mer förtändning = högre cylindertryck = mera vrid och lite mera effekt. Har även märkt att bilen orkar dra på högre varv med mera förtändning.
Billigare att tanka smile
Håller motorn ren
Håller bränslesystemet rent
Blandar sig med eventuellt vatten i bränsletanken så man slipper oroa sig över det
Negativt:
Segstartat vid temperaturer lägre än ca +5°C (Går att lösa utan större bekymmer, jag har löst det genom att ha en spolarvätskebehållare med bensin i och sedan sprutar in soppan i insuget)
Tar lång tid att för etanolen att dunsta bort ur motoroljan så man måste hålla motorn uppe i arbetstemp länge än med bensin för att få bort all oförbränd etanol som samlas i motoroljan.
Hmm, är det enda jag kommer på, jag har inte märkt några andra negativa effekter iaf.

Fråga 14:
Elfläkt helt klart!
"Låser upp" ca 3-5hk av att ta bort viskofläkt och motorn kommer upp lite lite snabbare i temp.

Fråga 15:
Klippa balansaxelrem, inga problem.
Har inte hört någon som fått några negativa konsekvenser.
Det positiva är:
Låser upp några enstaka hästkrafter
Balansaxelremmen är redan borta = behöver inte oroa sig att ifall den går av så tar den även med sig kamremmen vilket resulterar i motorras.

Fråga 16:
Matchporta insugskanaler, avgaskanaler, insug, grenrör mot respektive packningar och även ta bort gjutskägg ger ett bättre flöde i motorn och även det ger någon enstaka hästkraft. (många bäckar små smile)

Fråga 17:
Gör en ordentlig service:
Ny motorolja och filter
Ny kylarvätska
Nya tändkablar
Nytt fördelarlock
Ny rotor
Nytt bränslefilter
Nya tändstift
Nytt luftfilter

Om motorn är dåligt servad eller inte servad på länge så kommer du garanterat märka skillnad efter att ha gjort en ordentlig service.

Edit:
Ett tips är att alltid ha en brandsläckare med dig i bilen, billig brandförsäkring smile

du är ju en gud!
vad ligger det för kostnader på matchporta insuget?
skillnad på 98oktan och e85?
tack!


110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#12
johan_dansk skrev:
Sen kan det ju vara värt att byta till ett lättat svänghjul, då jag tkr att den blir rätt mycket rappare smile

tack för tipset! smile


110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#13
Putteliten skrev:
Här har du 15hk.

http://effektshopen.se/product.php?id_product=58

har läst att chip bara är bajs men ca 15 hk tycker jag det är värt. någon som har erfarenhet av just detta chip?


847 Inlägg
9 december 2012
#14
Jag skulle nog låta toppen vara som den är till en början. Kolla med enem vilka kammar som skulle passa dina mål. Beställ kammar, extraktor, avgas o luftfilter o montera. Borde kosta mellan 10-12k. Sen hitta nån som mappar. Där har du en kostnad på ytterliggare 10k ungefär. Jag vet inte hur mycket originalspridarna klarar. Kan finnas en risk att dom måste bytas oxå.


110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#15
mr_green skrev:
Jag skulle nog låta toppen vara som den är till en början. Kolla med enem vilka kammar som skulle passa dina mål. Beställ kammar, extraktor, avgas o luftfilter o montera. Borde kosta mellan 10-12k. Sen hitta nån som mappar. Där har du en kostnad på ytterliggare 10k ungefär. Jag vet inte hur mycket originalspridarna klarar. Kan finnas en risk att dom måste bytas oxå.

okej tack för tipsen, låter fint, förutom kostnaden för att mappa, men bara det blir värt det kan jag väl punga ut?
läst att spridarna ska klara runt 220hk?

varför låta toppen vara? finns effekt att hämta?


847 Inlägg
9 december 2012
#16
Hampe-B skrev:
mr_green skrev:
Jag skulle nog låta toppen vara som den är till en början. Kolla med enem vilka kammar som skulle passa dina mål. Beställ kammar, extraktor, avgas o luftfilter o montera. Borde kosta mellan 10-12k. Sen hitta nån som mappar. Där har du en kostnad på ytterliggare 10k ungefär. Jag vet inte hur mycket originalspridarna klarar. Kan finnas en risk att dom måste bytas oxå.

okej tack för tipsen, låter fint, förutom kostnaden för att mappa, men bara det blir värt det kan jag väl punga ut?
läst att spridarna ska klara runt 220hk?

varför låta toppen vara? finns effekt att hämta?

Jo det lär väl finnas effekt o hämta. Men det blir ju ännu en kostnad. En portning lär nog kosta 10k till om ens det stoppar.


110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#17
mr_green skrev:
Hampe-B skrev:
mr_green skrev:
Jag skulle nog låta toppen vara som den är till en början. Kolla med enem vilka kammar som skulle passa dina mål. Beställ kammar, extraktor, avgas o luftfilter o montera. Borde kosta mellan 10-12k. Sen hitta nån som mappar. Där har du en kostnad på ytterliggare 10k ungefär. Jag vet inte hur mycket originalspridarna klarar. Kan finnas en risk att dom måste bytas oxå.

okej tack för tipsen, låter fint, förutom kostnaden för att mappa, men bara det blir värt det kan jag väl punga ut?
läst att spridarna ska klara runt 220hk?

varför låta toppen vara? finns effekt att hämta?

Jo det lär väl finnas effekt o hämta. Men det blir ju ännu en kostnad. En portning lär nog kosta 10k till om ens det stoppar.

okej tack så mycket. smile

någon som har erfarenhet att chip?
Senast redigerat av Hampe-B (9 december 2012)


9 117 Inlägg
9 december 2012
#18
Vet en 940 GLT som är chipad, han som äger den säger att det är en jäkla skillnad på bil efter att han chipade den.


110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#19
Putteliten skrev:
Vet en 940 GLT som är chipad, han som äger den säger att det är en jäkla skillnad på bil efter att han chipade den.

den kan ju inte gå sämre i alla fall? tongue


9 117 Inlägg
9 december 2012
#20
Hampe-B skrev:
Putteliten skrev:
Vet en 940 GLT som är chipad, han som äger den säger att det är en jäkla skillnad på bil efter att han chipade den.

den kan ju inte gå sämre i alla fall? tongue

Precis!



Sök