2865
Sök

"P" läge går in av sig själv BMW 530 XD 2008

4 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Hej
Har nyligen köpt en begagnad BMW 530 XD 2008 med automatlåda och bilen har gått 7300 mil. Jag har haft bilen i knappt en vecka och vid 3 olika tillfällen har ”P” läget hoppat in av sig själv när jag kör sakta fram eller backar sakta, när detta händer brukar det hålla på såhär ett tag innan det försvinner. Ovan har hänt både när bilen vari varm och kall. Vore tacksam om jag kunde få några råd på vad ovanstående problem kan vara samt hur man åtgärdar felet. Bor i närheten av Göteborg.

311 Inlägg
9 december 2012
Har du möjlighet att ansluta en dator via OBDII uttaget? Det kan hjälpa mycket.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

5 700 Inlägg
9 december 2012
Har du dörren helst stängd?
Skulle backa ut en sådan lite snabbt ur ett garage i vintras och märkte att om inte alla dörrar är helt stängda så lägger den i "P"läget efter man lyckats köra kanske en decimeter.
Antar att det är någon slags säkerhetsfunktion.
Senast redigerat av simlar (9 december 2012)

4 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Nej tyvärr har jag ingen möjlighet att ansluta en dator via OBDII uttaget

4 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Jag vet att alla dörrar var stängda sista gången det hände då jag testade det igår och det hjälpte inte utan "P" gick in ändå, provade även att starta om bilen men samma problem kvarstod.

311 Inlägg
9 december 2012
Dum fråga kanske men har du öppnat och stängt alla dörrar eller bara kollat så dom är stängda? Kanske kan ligga någon isbit eller annan skit vid ett lås (mest troligt bakluckan) som gör att den är stängd men bilen tror den är öppen? Du har säkert redan kollat det men det var en tanke som slog mig nyss.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

4 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Hej har inte kollat samtliga dörrar etc men skall göra det nästa gång om det händer igen.

Sök