Nja.. riktigt så enkelt är det inte.
Generation 1, manuellt låsbar differential i mitten och bak.
Premiär i urquattron 1981, fanns även i Audi 80, 90, 100 och 200.
Generation 2, torsendiff i mitten (max 75% till någon axel) och manuellt låsbar diff bak
Audi 80 och 90 från 1986 (B3-generationen) och i Audi 100 från 1988b (facelift på typ44/C3)
Även Audi 200 och minns jag rätt också senare urquattro
Hängde med även i C4-generationen av Audi 100/S4 och B4-generationen av Audi 80/S2/RS2
Generation 4, fortfarande torsendiff i mellan axlarna men öppen diff bak med EDS (använder bromsarna för att agera differentialbroms/diffspärr)
Från A4 B5 till B7 och A6 C4 till C6 (med reservation för fel)
Senaste generationen A4, A5 och A6 har en annan mittdifferential som är lite intelligentare och ger mer kraft till bakhjulen som standard. Premiär i RS4 B7.
Audi A8 och V8 har några speciallösningar som jag inte är särskilt bekant med.
Nån större audiot får gärna korrigera mig