2284
Sök

Hur fungerar audis quattro?

81 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#1
tjenna! har en liten fråga till er audikunniga big_smile hur fungerar fyrhjulsdriften på tex en a4 1.8t -99.. driver den hela tiden? hur är kraftdelningen? för å nackdelar med den?

tack på förhand! big_smile


1 335 Inlägg
10 december 2012
#2
Torsen-differential

Finns i:

Audi Allroad, Audi A4/S4 A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro.

Så funkar det:

Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp. Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.
När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.
Senast redigerat av F-Tar (10 december 2012)

B5 #001

81 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#3
tackar, dock så finns ju inte detta system i en a4... men tack iaf för infon, skadar aldrig å veta lite mer om alla modeller big_smile


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
10 december 2012
#4
Jodå, det finns i A4 med. De tvärställda motorerna hos VAG kör med Haldex, rakställt med torsen

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

1 335 Inlägg
10 december 2012
#5
Självklart så ska A4 också få va me wink

B5 #001

81 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#6
Gött mos! tack så mkt för snabbt besked big_smile uppskattas verkligen smile)


1 335 Inlägg
10 december 2012
#7
Så lite sååå smile

B5 #001

198 Inlägg
10 december 2012
#8
Nja.. riktigt så enkelt är det inte.

Generation 1, manuellt låsbar differential i mitten och bak.
Premiär i urquattron 1981, fanns även i Audi 80, 90, 100 och 200.

Generation 2, torsendiff i mitten (max 75% till någon axel) och manuellt låsbar diff bak
Audi 80 och 90 från 1986 (B3-generationen) och i Audi 100 från 1988b (facelift på typ44/C3)
Även Audi 200 och minns jag rätt också senare urquattro
Hängde med även i C4-generationen av Audi 100/S4 och B4-generationen av Audi 80/S2/RS2

Generation 4, fortfarande torsendiff i mellan axlarna men öppen diff bak med EDS (använder bromsarna för att agera differentialbroms/diffspärr)
Från A4 B5 till B7 och A6 C4 till C6 (med reservation för fel)

Senaste generationen A4, A5 och A6 har en annan mittdifferential som är lite intelligentare och ger mer kraft till bakhjulen som standard. Premiär i RS4 B7.

Audi A8 och V8 har några speciallösningar som jag inte är särskilt bekant med.

Nån större audiot får gärna korrigera mig smile

7 392 Inlägg
10 december 2012
#9
F-Tar skrev:
Torsen-differential

Finns i:

Audi Allroad, Audi A4/S4 A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro.

Så funkar det:

Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp. Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.
När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.

usch den lät tråkig sad ej sladdarvänlig alls ju


198 Inlägg
10 december 2012
#10
granadadr skrev:
F-Tar skrev:
Torsen-differential

Finns i:

Audi Allroad, Audi A4/S4 A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro.

Så funkar det:

Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp. Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.
När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.

usch den lät tråkig sad ej sladdarvänlig alls ju

Sladdvänligheten beror på hur hårt man vågar satsa. Understyr det gasar man oftast för lite.

Cirka 75% av kraften går att få till respektive axel med en torsen-diff som mellandifferential.

Angående EDS, se mitt inlägg ovan.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
10 december 2012
#11
granadadr skrev:
F-Tar skrev:
Torsen-differential

Finns i:

Audi Allroad, Audi A4/S4 A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro.

Så funkar det:

Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp. Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.
När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.

usch den lät tråkig sad ej sladdarvänlig alls ju

Tro mig, der är riktigt sladdarvänligt! Hade en Passat syncro förut och den gick nog mer brett än rakt fram under vintern smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

1 335 Inlägg
10 december 2012
#12
granadadr skrev:
F-Tar skrev:
Torsen-differential

Finns i:

Audi Allroad, Audi A4/S4 A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro.

Så funkar det:

Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp. Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.
När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.

usch den lät tråkig sad ej sladdarvänlig alls ju

Hehe så tråkigt va de inte efter man lärt sig faktiskt smile Hade 4motion i min förra bil och nog gick de att ställa, haldex däremot kan dra långt åt.... Blää

B5 #001

120 Inlägg
11 december 2012
#13
Nej, min C4 A6 quattro var Inte speciellt sladdvänlig - riktigt lömsk jämfört med den 4x4 jag har nu. Gillar inte idén att quattro skiftar drivningen mellan fram/bak helt okontrollerat. Diffbromsarna baserade på ABS systemet var inte heller något att ha, i praktiken öppna diffar. Nyare quattro är säkert bättre dock.
granadadr skrev:
F-Tar skrev:
Torsen-differential

Finns i:

Audi Allroad, Audi A4/S4 A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro.

Så funkar det:

Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp. Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.
När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.

usch den lät tråkig sad ej sladdarvänlig alls ju


212 Inlägg
11 december 2012
#14
Sämst måste ändå gamla Haldex vara när man skulle sladda, hade en S3:a 225hk och den var hopplös på vintern, visst det gick o få hyffsat grepp rakt fram, men när man skulle sladda var det salig blandning av under och överstyrning, absolut inte konsekvent. Hade faktiskt roligare med min framhjulsdrivna Mini, den var försig lite överstyrd men konsekvent.
Senast redigerat av JohanW (11 december 2012)


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 december 2012
#15
JohanW skrev:
Sämst måste ändå gamla Haldex vara när man skulle sladda, hade en S3:a 225hk och den var hopplös på vintern, visst det gick o få hyffsat grepp rakt fram, men när man skulle sladda var det salig blandning av under och överstyrning, absolut inte konsekvent. Hade faktiskt roligare med min framhjulsdrivna Mini, den var försig lite överstyrd men konsekvent.

Sämst vet jag inte, men med Ace Competitions Haldex-uppgradering som jag stoppade i TTn blev bakänden MYCKET enklare att styra med gaspedalen. En dröm helt enkelt. Och jämför jag med A4 B7an jag hade sen är det inte mycket som skiljer i sladdvänlighet. Inte i övrigt heller för den delen. Blev en grym skillnad.

/Mattias

212 Inlägg
12 december 2012
#16
matteeee skrev:
JohanW skrev:
Sämst måste ändå gamla Haldex vara när man skulle sladda, hade en S3:a 225hk och den var hopplös på vintern, visst det gick o få hyffsat grepp rakt fram, men när man skulle sladda var det salig blandning av under och överstyrning, absolut inte konsekvent. Hade faktiskt roligare med min framhjulsdrivna Mini, den var försig lite överstyrd men konsekvent.

Sämst vet jag inte, men med Ace Competitions Haldex-uppgradering som jag stoppade i TTn blev bakänden MYCKET enklare att styra med gaspedalen. En dröm helt enkelt. Och jämför jag med A4 B7an jag hade sen är det inte mycket som skiljer i sladdvänlighet. Inte i övrigt heller för den delen. Blev en grym skillnad.

Hört att uppgraderingen ska göra underverk men tyvärr inte testat själv, original är den tyvärr inte så kul alldeles för inkonsekvent för mitt gillande smile


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 december 2012
#17
JohanW skrev:
Hört att uppgraderingen ska göra underverk men tyvärr inte testat själv, original är den tyvärr inte så kul alldeles för inkonsekvent för mitt gillande smile

Ja, jag hade turen att uppgradera min mitt i vintern, så jag fick testat original ena veckan och Ace veckan därpå på snö. Sjuk skillnad. Helt plötsligt var det JAG som styrde och bestämde. Drog runt TTn i en vändzon med maximal kontroll. Kände mig som Walter Röhrl smile

/Mattias

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 december 2012
#18
Tillbaka till TS så fungerar "quattro" väldigt olika. quattro (med litet q!) är Audis varumärke för alla bilar med 4wd/awd oavsett teknik under skalet.
Det finns 7 (eller fler?) olika generationer av Torsen, det finns lösningar olika från Haldex, Borg Warner (som numera äger Haldex Traction dessutom) och det finns lösningar med visko-koppling. Troligen finns det även andra som jag inte känner till.
Senast redigerat av matteeee (12 december 2012)

/Mattias

535 Inlägg
12 december 2012
#19
Driver 60 fram och 40 bak. Iallafall vad jag lärt mig och vad de står i instruktions boken inte 50 50


2 751 Inlägg
12 december 2012
#20
DKn skrev:
Driver 60 fram och 40 bak. Iallafall vad jag lärt mig och vad de står i instruktions boken inte 50 50

B5,B6,B7 A4or driver 50/50 inget annat.

Who Djaa bless no man curse


Sök