4162
Sök

V70 -99 - Tips o Råd ang. framsystem

63 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Hej,

Halvlångt inlägg, sammanfattning längst ner.

Bytt bil från 240 till V70, och har kopplat in mitt framsystem i V70'in istället.
Högtalarna är ett Magnat Selection 216 6,5" Kitsystem.
Dessa drivs av ett DLS CA23.

Det första jag gjorde va att köpa adapterramar och monterade dom i. Det lät ju, men inte så bra som i 240in.

Då tog jag och gjorde bafflar, som jag skruvade direkt i dörrsidan som man tar bort, och sedan satte högtalaren stumt där bakifrån. Blev mycket tightare och finare ljud.
Sedan köpte jag Dynamat och dämpade runt och bakom högtalaren (se bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144893/144893-43d3ff9414ee6b211ac1438de2cf0d69.jpg

Även detta gjorde stor skillnad. Ljudet blev ännu tightare och finare.
MEN jag tycker inte dom tål någonting. Spelar man lågt och lagom högt så låter det bra. Men höjer jag och vill poppa på så blir det fort grötigt och orent. Dom slår inte igenom/bottnar utan de blir mer som om basen försvinner något, och allt ljud börjar blandas ihop.

I 240in hade jag bara gjort en baffel längst ner på dörrsidan, och monterat där. De lät riktigt bra, både dåna, tryckte och spela klart.

Sen tycker jag även diskanterna är väldigt skrikiga på högre volym. Höjer jag så mycket som jag VILL höja så blir det ett jäkla susande i öronen.

Steget är filtrerat med Subsonic på ca 70Hz och en grand bass på 80Hz vridet från 0 och några mm medsols för lite mer tryck. Stereon filtrerar jag inget förutom Mid på -4. Och grand bass påverar inte resultatet, har provat att nolla den men blir bara mer skrikigt, mindre bas, och inge renare för det.

TLDR;
Magnat Selection 216 6,5" Kitsystem
Drivs med DLS CA23

Befintlig setup: Volvo 240, baffel längst ner i dörrsidan, diskant i gamla 4" hålet. Inge dämpning.
Spelade grymt!

Nuvarande setup: Volvo V70, baffel direkt i dörrsidan bakifrån, dämpat runt och bakom högtalaren. Diskant i instrumentpanel.
Spelar tight och fint på låg och lagom volym. Men vill man poppa så blir det klent me djupbas och midbas. Allt grötar ihop sig och låter inte bra. Högtalarna slår inte igenom heller (låter åtminstonde inte som de, utan låter bara grötigt och basen försvinner).

Har ni några idéer? En bekant mena på att jag skulle kapa upp plåten som sitter i hålet där högtalaren går in, för att öppna upp mer luft in till yttre dörrplåten. Är detta "the one and only solution" för att få bra ljud?
Hur har ni andra gjort på V70 eller S70(antar att de är lika)

Jag vill att ljudbygget ska se helt original ut, men låta satan. Annars hade jag valt att göra på samma sätt som i 240in förmodligen.
Framöver när plånboken tillåter blir det även en uppgradering av allt. Men just nu vill jag få Magnaterna att spela som dom gjorde i 240in, eller åt det hållet iaf.

Tack så mycket på förhand.

452 Inlägg
12 december 2012
Problemet som uppstår när man gjort baffel som sluter tätt mot plåten är just att det blir verkligen ingen volym för högtalaren att spela i. Den bottnar då väldigt fort och slår igenom och låter rent av illa,  välkänt fenomen i både s/v70 och volvo 850. Om du ej vill bygga nya dörrsidor så är det att kapa upp plåten bakom högtalaren så den får lite volym att spela i. Se även till att då även sätter dämpmatta ute i dörren mot ytterplåten där också.

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

63 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Vet inte du missförstod mig eller om jag missförstår dig nu smile

Men baffeln sluter inte tätt mot plåten, utan den sitter i dörrsidan som man plockar bort,  så högtalaren får även luft från första plåten fram till dörrsidan (som är gjord av vadå, masonitskiva?)
Så plockar jag bort dörrsidan följer högtalaren med. Har tyvärr ingen bild på det.

Så det borde finnas luft att ta av? Eller blir det så pass instängt ändå?

Om jag utgår från de du sa så antar jag att jag antingen får kapa upp plåten. Eller plasta och göra snyggt t.ex ner till på dörrsidan. Men plastar jag så spelar den väl fortfarande bara in i första dörrsidan, alltså inte in bakom andra plåten?

Såna här gånger önskar jag att jag va bättre på att ta kort så hade det varit enklare att förklara smile

Sök