dawwe skrev:
Jag säger bara en sak: hästtkrafter/liter.
M3 E9X: 420/4=105 (original!), Chevrolet C6: 400/6=67 (original)
Om man då trimmar en plastig, oversized jänkare så hamnar man alltså på 756/7=108 hk/liter. Ooops..Bara två hästar mer än en original M3 E9X, aja baja BMW, inte bygga SÅ bra original motorer!! O då finns de tillverkare som har ÄNNU högre litereffekter original, tex Honda...
Man kan även "slänga" på en kompressor på en M3 E9X, G-Power har ett sådant kit. Inte helt gratis förtåss. Finns dels ett kit som ger 580/4= 145hästar/liter, sen om man vill vara "värst" så köper man SK III kitet, dvs 720/4.6=156hk/liter. I båda dessa fall snackar vi om driftsäkra hästar MED garanti, men så klart med en ordentlig prislapp, gissar på 580 hästars kitet ligger på runt 35" Euro inkl montering.
Tänk om BMW eller någon annan tillverkare som kan bygga bra motorer hade fått bygga/konstruera motorn åt Chevrolet, då hade 6.0 haft dryga 630 hästar original UTAN överladdning, men då hade så klart prislappen varit en helt annan o det hade inte sålts många, om några alls, då Corvette lever en hel del på "most bang for your bucks".
Men nu är vi där igen, du har fullständigt missat poängen med vad drift säkerhet innebär.
En motor som är i det närmaste maxad i grunden kommer inte må bra av överladdning.
Vad gäller M3 E9X vågar jag inte uttala mig men M3 E46 rasade både motorer, lådor och bakaxlar original.
Det var innan överladdning, man ser resultatet nu med en drös av dessa bilar med kompressor som säljs bland annat på kvd med rasade motorer mm.
Tänk dig själv, 756 hästar och med samma "driftsäkerhet" som alla fabriks tillverkade M3 E9X.
Och ett vrid på runt 1200nm, du behöver inte varva skiten ur motorn innan det händer nått.
Du har också totalt missat poängen vad gäller Corvette eller stora motorer och det stavas vrid.
Nått som M3:orna inte har, nått som iallefall jag saknade väldigt mycket.
Chevrolet klarar utmärkt att bygga såna motorer, kolla hur det går i GT2 serien år efter år.
Det är även Cheva som tillverkar motorerna till Thunder Car serien, klarar att köras skiten ur i många mil.
Naturligtvis hade Corvetten fått en helt annan prislapp, då hade den också förlorat sin grej.
Vi såg den som en Kittcar när vi köpte, billig och bra grund att bygga på och förbättra.
Kommer aldrig kunna övertyga dig om nånting men var iallefall snäll och respektera andras åsikter.
Alla vill inte betala dubbla priset för vad som är skit i mina ögon.
Du själv kör en gammal häck men är expert på alla M bilar, imponerande..då vet du också hur mycket problem det är med dom! Sluta förneka fakta och inse att det är inte bara dina älskade M bilar som är nått att ha och vi alla uppskattar olika saker. En Passat? Kom igen, gräv ner dig någonstans och kom upp när tjälen släpper.