3281
Sök

Köpråd: BMW M3 E92 vs BMW 335i E92

12 086 Inlägg
19 december 2012
#61
gn0rfa skrev:
Vad menar du med det? Vissa gillar V8or andra gillar turbo motorer.
Jag gillar det som är enkelt att trimma och som piskar skiten ur det mesta för en billig peng.

Jag gillar uppenbarligen högvarviga V8or bättre än turbosexor wink
Det var inget riktat till dig personligen.

128 Inlägg
19 december 2012
#62
Nä... Men mycket. Finns större saker än V8or big_smile
Dock inte helt gratis att överladda en V8a kan jag tänka mig.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

128 Inlägg
19 december 2012
#63
Jo, jag förstår att du gillar V8, det gör jag med smile
Senast redigerat av gn0rfa (19 december 2012)

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

Livsnjutare
1 707 Inlägg
19 december 2012
#64
gn0rfa skrev:
Nä... Men mycket. Finns större saker än V8or big_smile
Dock inte helt gratis att överladda en V8a kan jag tänka mig.

Större, men inte snabbare.. Top Fuel.. lol

Beror på hur mkt man ska överladda, första vi gjorde kostade 30k totalt med en effekt ökning om 260 hästar och nått liknande i nm. På en original 6,0l V8.

128 Inlägg
19 december 2012
#65
Det va ju extremt billigt tycker jag. Vad var det för bil?

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#66
Jag säger bara en sak: hästtkrafter/liter.
M3 E9X: 420/4=105 (original!), Chevrolet C6: 400/6=67 (original)

Om man då trimmar en plastig, oversized jänkare  så hamnar man alltså på 756/7=108 hk/liter. Ooops..Bara tre hästar mer än en original M3 E9X, aja baja BMW, inte bygga SÅ bra original motorer!! O då finns det tillverkare som har ÄNNU högre litereffekter original, tex Honda...

Man kan även "slänga" på en kompressor på en M3 E9X, G-Power har ett sådant kit. Inte helt gratis förtåss. Finns dels ett kit som ger 580/4= 145hästar/liter, sen om man vill vara "värst" så köper man SK III kitet, dvs 720/4.6=156hk/liter. I båda dessa fall snackar vi om driftsäkra hästar MED garanti, men så klart med en ordentlig prislapp, gissar på 580 hästars kitet ligger på runt 35" Euro inkl montering.

Tänk om BMW eller någon annan tillverkare som kan bygga bra motorer hade fått bygga/konstruera motorn åt Chevrolet, då hade 6.0 haft dryga 630 hästar original UTAN överladdning, men då hade så klart prislappen varit en helt annan o det hade inte sålts många, om några alls, då Corvette lever en hel del på "most bang for your bucks".
Senast redigerat av dawwe (20 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 december 2012
#67
gn0rfa skrev:
Det va ju extremt billigt tycker jag. Vad var det för bil?

Corvette C6 LS2

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 december 2012
#68
dawwe skrev:
Jag säger bara en sak: hästtkrafter/liter.
M3 E9X: 420/4=105 (original!), Chevrolet C6: 400/6=67 (original)

Om man då trimmar en plastig, oversized jänkare  så hamnar man alltså på 756/7=108 hk/liter. Ooops..Bara två hästar mer än en original M3 E9X, aja baja BMW, inte bygga SÅ bra original motorer!! O då finns de tillverkare som har ÄNNU högre litereffekter original, tex Honda...

Man kan även "slänga" på en kompressor på en M3 E9X, G-Power har ett sådant kit. Inte helt gratis förtåss. Finns dels ett kit som ger 580/4= 145hästar/liter, sen om man vill vara "värst" så köper man SK III kitet, dvs 720/4.6=156hk/liter. I båda dessa fall snackar vi om driftsäkra hästar MED garanti, men så klart med en ordentlig prislapp, gissar på 580 hästars kitet ligger på runt 35" Euro inkl montering.

Tänk om BMW eller någon annan tillverkare som kan bygga bra motorer hade fått bygga/konstruera motorn åt Chevrolet, då hade 6.0 haft dryga 630 hästar original UTAN överladdning, men då hade så klart prislappen varit en helt annan o det hade inte sålts många, om några alls, då Corvette lever en hel del på "most bang for your bucks".

Men nu är vi där igen, du har fullständigt missat poängen med vad drift säkerhet innebär.
En motor som är i det närmaste maxad i grunden kommer inte må bra av överladdning.
Vad gäller M3 E9X vågar jag inte uttala mig men M3 E46 rasade både motorer, lådor och bakaxlar original.
Det var innan överladdning, man ser resultatet nu med en drös av dessa bilar med kompressor som säljs bland annat på kvd med rasade motorer mm.

Tänk dig själv, 756 hästar och med samma "driftsäkerhet" som alla fabriks tillverkade M3 E9X.
Och ett vrid på runt 1200nm, du behöver inte varva skiten ur motorn innan det händer nått.

Du har också totalt missat poängen vad gäller Corvette eller stora motorer och det stavas vrid.
Nått som M3:orna inte har, nått som iallefall jag saknade väldigt mycket.

Chevrolet klarar utmärkt att bygga såna motorer, kolla hur det går i GT2 serien år efter år.
Det är även Cheva som tillverkar motorerna till Thunder Car serien, klarar att köras skiten ur i många mil.

Naturligtvis hade Corvetten fått en helt annan prislapp, då hade den också förlorat sin grej.
Vi såg den som en Kittcar när vi köpte, billig och bra grund att bygga på och förbättra.

Kommer aldrig kunna övertyga dig om nånting men var iallefall snäll och respektera andras åsikter.
Alla vill inte betala dubbla priset för vad som är skit i mina ögon.

Du själv kör en gammal häck men är expert på alla M bilar, imponerande..då vet du också hur mycket problem det är med dom! Sluta förneka fakta och inse att det är inte bara dina älskade M bilar som är nått att ha och vi alla uppskattar olika saker. En Passat? Kom igen, gräv ner dig någonstans och kom upp när tjälen släpper.
Senast redigerat av HereComesTrouble (20 december 2012)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#69
Sorry jag glömde bort att du jobbar på M Gmbh o har FULL insyn i deras verksamhet. Givetvis är V8 i M3 "maxad" som du skriver, hur skulle M annars kunna ha kramat ur ytterligare över 150 hästar i "racevarianten" av samma motor... Nej en M motor är på inget sätt "maxad" som du gärna vill tro, man har goda marginaler även i dessa motorer. Eftersom du är en "Mr Know It All" så vet du säkert att obalans är en stor fiende, o som anställd hos M vet du oxå att man lagt krut på att ha LÄTTA motordelar som är VÄLBALNSERADE.

Dina inlägg är katastrofala, dåligt underbyggda med relevant fakta. Ja det har rasats både motorer, växellådor och bakaxlar när det kommer till M3, o det kommer att fortsätta. Chevrolet har säkerligen en högre procent på dessa punkter än M3, sen om det beror på användarna/ägarna, eller konstruktionen i säg är ju inte helt orelevant. ALLT går att rasa, om man vill.

Din personliga påhopp om mina bilval speglar bara din avundsjuka, jag tar det som en komplimang för min goda smak *haha*
Senast redigerat av dawwe (20 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#70
En liten kommentar om "hur mycket problem det är med M".
Jag äger 4 bilar med "lite" bättre prestanda än bilen i min profil.
Bil nr 1: Ägt i 10 år. INGA reparationer, aldrig strulat. Sen att jag renvoverat upp den till "hyffsat skick" är en annan historia.
Bil nr 2: Ägt i snart 6 år. Model typiska "fel", dvs byte av koppling (stark V8...) samt ny bränslepump i somras. I övrigt nada. Eller jo jag fick fylla på AC:n med, o även monterat coilovers, o gjort en "showroom" lackering, och..Skall jag fortsätta?
Bil nr 3: Ägt i 2 år. Inga rep whatsoever. Dock "idiot renoverad" i vanlig ordning...
Bil nr 4: Ägt i 1 år. Inga rep whatsoever. Ingen renovering alls, mer än avgassystem med "race ljud"

Samtliga bilar är i patetiskt bra skick, top 10 i Sverige av respektive bil modell högst troligt.

Jag är rätt övertygad om att var o en av dessa 4 bilar för sig väcker lika  mycket "beundran" från utomstående som din "hemmatrimmade plast-jänkare"....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 december 2012
#71
dawwe skrev:
Sorry jag glömde bort att du jobbar på M Gmbh o har FULL insyn i deras verksamhet. Givetvis är V8 i M3 "maxad" som du skriver, hur skulle M annars kunna ha kramat ur ytterligare över 150 hästar i "racevarianten" av samma motor... Nej en M motor är på inget sätt "maxad" som du gärna vill tro, man har goda marginaler även i dessa motorer. Eftersom du är en "Mr Know It All" så vet du säkert att obalans är en stor fiende, o som anställd hos M vet du oxå att man lagt krut på att ha LÄTTA motordelar som är VÄLBALNSERADE.

Dina inlägg är katastrofala, dåligt underbyggda med relevant fakta. Ja det har rasats både motorer, växellådor och bakaxlar när det kommer till M3, o det kommer att fortsätta. Chevrolet har säkerligen en högre procent på dessa punkter än M3, sen om det beror på användarna/ägarna, eller konstruktionen i säg är ju inte helt orelevant. ALLT går att rasa, om man vill.

Din personliga påhopp om mina bilval speglar bara din avundsjuka, jag tar det som en komplimang för min goda smak *haha*

Därimot är jag inte lika total insnöad som vissa andra är om sitt favorit märke.
Vad jag vet har du aldrig haft M3 E46, så inte speciellt förvånande att du inte heller känner till fakta.
Och det säger själv, desto mer du plockar ur en motor i förhållande till volymen, desto mindre blir marginalerna.
Det är ren fakta, inte fantasier.

Jag är inte avundsjuk på dina häckar, hade jag velat ha skit så hade jag köpt det.

LS7 har haft en del problem med ventiler som strular, men både LS2, LS3 och LS9 håller jävligt bra och hela drivlinan är mer än väl för dom flesta behov. Så är inte fallet i M3 E46, vet du inte bättre så läs på.
Så Nej, Cheva har betydligt bättre hållbarhet än dom flesta M bilar.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 december 2012
#72
dawwe skrev:
En liten kommentar om "hur mycket problem det är med M".
Jag äger 4 bilar med "lite" bättre prestanda än bilen i min profil.
Bil nr 1: Ägt i 10 år. INGA reparationer, aldrig strulat. Sen att jag renvoverat upp den till "hyffsat skick" är en annan historia.
Bil nr 2: Ägt i snart 6 år. Model typiska "fel", dvs byte av koppling (stark V8...) samt ny bränslepump i somras. I övrigt nada. Eller jo jag fick fylla på AC:n med, o även monterat coilovers, o gjort en "showroom" lackering, och..Skall jag fortsätta?
Bil nr 3: Ägt i 2 år. Inga rep whatsoever. Dock "idiot renoverad" i vanlig ordning...
Bil nr 4: Ägt i 1 år. Inga rep whatsoever. Ingen renovering alls, mer än avgassystem med "race ljud"

Samtliga bilar är i patetiskt bra skick, top 10 i Sverige av respektive bil modell högst troligt.

Jag är rätt övertygad om att var o en av dessa 4 bilar för sig väcker lika  mycket "beundran" från utomstående som din "hemmatrimmade plast-jänkare"....

Du har verkligen behov av att hävda dig va?
Vill du fortsätta mäta längd eller ska vi ta omkretsen med?

Jag tror knappast du använder bilarna dagligen, än mindre kör dom "inspirerande".
Du gillar att putsa, fint..håll dig till det! Det håller M bilarna fint för :p

En gång var jag väldigt insnöad på BMW med, men lyckades ta mig ur träsket och det är jävligt skönt.
När man väl synar någonting ur fler vinklar än som ägare så inser man nackdelarna med.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#73
Jag känner till i princip samtliga M modeller "ganska bra" upp till M5 E60/E61. M3 E46 har inte mer problem, mer än möjligen "forum-problem". Ta M5 E39 som exempel, där skall ju Vanos vara "kass", men hur många är det som VERKLIGEN haft kass Vanos? Inte många. Sen att de stora BMW-verkstäderna hellre byter "allt" i syfte att helgardera på kundens bekostnad är FEL. I regel beror sk "Vanos" problem på antingen slitna o-ringar i själva Vanos-enheten, eller att solenoniden är kass. Byte av dessa delar kostar i runda slängar 7-8" inkl arbete hos en kunnig verkstad.

Det gläder mig dock att du trivs att "prutta" omkring i din hemtrimmade plastjänkare. Men lova att ALDRIG jämföra en Cheva med en M i en mening liknande denna : "Asså boys, jag race:ade mot en fet BMW M *nånting", o kan ni tänka er, jag hängde fan med skiiitbra, drog iväg när det gick rakt fram men dessvärre tog han igen i kurvorna. Men va fan, killen hade ju ändå en M, så jag tycker att Chevan klarade sig utmärkt"...Ja för det är ju ALLTID M man jämför med, undrar varför? Jo för M bygger bland det bästa man kan köpa som vanlig löntagare, speciellt när man ser till bilens kompletta prestanda, UTAN att behöva trimma/förädla.

Cheva är och förblir en wannabe. Punkt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#74
HCT: Det är du som börjar med personliga påhopp...Jag har som synes bara min Passat online, o det lär förbli så. Det är snarare du som har behov av att "stila/glänsa". Jag skiter i vad andra trycker om mina bilar. Men rätt skall ändå vara RÄTT, o angående M så har du fel. O för att förtydliga, det kunde lika gärna ha gällt Audi RS eller AMG, Cheva har INGET att hämta jämfört med dessa.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 december 2012
#75
dawwe skrev:
Jag känner till i princip samtliga M modeller "ganska bra" upp till M5 E60/E61. M3 E46 har inte mer problem, mer än möjligen "forum-problem". Ta M5 E39 som exempel, där skall ju Vanos vara "kass", men hur många är det som VERKLIGEN haft kass Vanos? Inte många. Sen att de stora BMW-verkstäderna hellre byter "allt" i syfte att helgardera på kundens bekostnad är FEL. I regel beror sk "Vanos" problem på antingen slitna o-ringar i själva Vanos-enheten, eller att solenoniden är kass. Byte av dessa delar kostar i runda slängar 7-8" inkl arbete hos en kunnig verkstad.

Det gläder mig dock att du trivs att "prutta" omkring i din hemtrimmade plastjänkare. Men lova att ALDRIG jämföra en Cheva med en M i en mening liknande denna : "Asså boys, jag race:ade mot en fet BMW M *nånting", o kan ni tänka er, jag hängde fan med skiiitbra, drog iväg när det gick rakt fram men dessvärre tog han igen i kurvorna. Men va fan, killen hade ju ändå en M, så jag tycker att Chevan klarade sig utmärkt"...Ja för det är ju ALLTID M man jämför med, undrar varför? Jo för M bygger bland det bästa man kan köpa som vanlig löntagare, speciellt när man ser till bilens kompletta prestanda, UTAN att behöva trimma/förädla.

Cheva är och förblir en wannabe. Punkt.

På riktigt nu, du är en 18 åring med en Passat som fortfarande bor hemma hos mamma och drömmer om verkligheten?

Varför skulle en cheva vara en wannabe till en M bil? Det är komplett olika bilar!
En original Corvette smiskar upp dom flesta M bilar i kruvorna, fattar inte var du får allt ifrån?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 december 2012
#76
dawwe skrev:
HCT: Det är du som börjar med personliga påhopp...Jag har som synes bara min Passat online, o det lär förbli så. Det är snarare du som har behov av att "stila/glänsa". Jag skiter i vad andra trycker om mina bilar. Men rätt skall ändå vara RÄTT, o angående M så har du fel. O för att förtydliga, det kunde lika gärna ha gällt Audi RS eller AMG, Cheva har INGET att hämta jämfört med dessa.

Du är insnöad.

Inse att alla bilar har sina fördelar och nackdelar.

Alla är vi olika och uppskattar olika saker.

Kan inte rå för att du har komplex för amerikanska bilar, det är något du själv får jobba med.
Personligen uppskattar jag respektives märke på sitt sätt.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#77
Har du någonsin hört en M-ägare "skryta" om sin bil och i nämna Cheva i samma mening? I don't think so. Tvärtom då? Högst troligt!
Japp jag har varit 18, förmodligen var du bara 6-7 år då. O ja jag bor hemma, hos mig själv.
M3 GTS Nordschleife: 7.48
Corvette C6 Nordschleife: 7.49
M3 CSL (E46!) Nordschleife: 7.50

Oj vad mycket "smisk"....Suck.

Edit: Trots att Cheva har ett "övertag" med tanke på ett "as till motor" så kan de inte köra ifrån den askassa, långsamma, bottenvridklena M3 E46...Ajajajajaj.
Senast redigerat av dawwe (20 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 december 2012
#78
dawwe skrev:
Har du någonsin hört en M-ägare "skryta" om sin bil och i nämna Cheva i samma mening? I don't think so. Tvärtom då? Högst troligt!
Japp jag har varit 18, förmodligen var du bara 6-7 år då. O ja jag bor hemma, hos mig själv.
M3 GTS Nordschleife: 7.48
Corvette C6 Nordschleife: 7.49
M3 CSL (E46!) Nordschleife: 7.50

Oj vad mycket "smisk"....Suck.

Edit: Trots att Cheva har ett "övertag" med tanke på ett "as till motor" så kan de inte köra ifrån den askassa, långsamma, bottenvridklena M3 E46...Ajajajajaj.

Ja faktist!
Självklart det också!
Men vad jag hört jämför man mer uppåt istället för neråt dvs mot Porsche, Ferrari, Aston mm.

Ska du jämföra bilar så jämför med pris.

Corvette Zr1 kör Nordslingan på 7.26 och den kostar ungefär lika mycket som en M3 GTS, ja det är smisk!
Corvette C6 får du själv jämför pris med.

1 412 Inlägg
20 december 2012
#79
Hög nivå här. wink

Jag förstår inte varför M bilarna ska jämföra med corvette, det är ju helt olika typ av bilar.
M bilarna är ju fabrikstrimmade svenssonbilar byggda för att kunna användas bekvämt dagligen medans corvetten är en ren lek/sportbil.

BMW har högre litereffekt original medans chevan i regel klarar av högre effekt och misshandel pga den är mer grovhuggen.


För att svara on topic:  Min åsikt är att en M3 passar bra om man vill ha en originalbil som går undan ordentligt, och 335:an passar bättre om man själv gillar att modifiera och utveckla bilen. smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#80
Precis...Det krävs en Cheva med ett övertag på siså där 200 hästar för att smiska en M, o så kommer du o påstår att Cheva "smiskar" M när det gäller väghållning...Epic fail.
Vi kan lägga ner, men bespara oss mer skitsnack om "hur jävla klen M3 E46 är" mm när en M3 CSL med 360 hästar går i princip jämnt med en "bottenstark" Cheva. Finns bara två möjligheter, antingen så är M3 E46 inte så bottensvag trots allt, ELLER så är den djävulskt mycket snabbare i kurvorna...

TS ville ha synpunkter på M3 E9X kontra 335i, o där håller jag fast vid min åsikt: Köp en M.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök