3815
Sök

Hängande tak SAAB 90

10 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
Har problem med ett innertak på en Saab 90 som totalt har släppt. Det enda som hindrar det från att trilla ner totalt är innerbelysning och handtagen ovanför dörrarna.
Hur gör man enklast för att få det på plats igen?

Mvh

89 Inlägg
14 december 2012
Det bästa och snyggaste är att ta ned taket och lägga på nytt lim,

Hhehehehhest
375 Inlägg
14 december 2012
För bästa effekt så kan du göra som jag och min polare när vi var 15 och limmade innertak på en stackars amazon mitt i vintern.. en kupé fläkt igång, stängda dörrar och en burk med 5 liter kontakt lim! Vi mådde awesome..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
14 december 2012
Sätt upp det med nålar genom tyget och in i materialet bakom. Sätt varje nål 3-4 cm ifrån varandra i ett kvadratiskt mönster. Du får då lite lyxstuk inredning. Mönstersytt tak sitter det i alla tufffa bilar wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

10 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Eklund69 skrev:
Det bästa och snyggaste är att ta ned taket och lägga på nytt lim,

Hur kan man enklast ta ut taket från bilen? Vilket lim och vilket tyg är att rekommendera?

Mvh

89 Inlägg
14 december 2012
Bästa sättet är att demontera handtagen i taket samt belysning, pilla bort eventuela lister som sitter mot innertaket
sen börjar det roliga, sen tar du taket via bagageluckan och drar det utåt.. Ps låter värre än vad det är

plankan
14 december 2012
Eller också skruvar du loss stolarna fram och tar ut det genom dörren wink

10 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Eklund69 skrev:
Bästa sättet är att demontera handtagen i taket samt belysning, pilla bort eventuela lister som sitter mot innertaket
sen börjar det roliga, sen tar du taket via bagageluckan och drar det utåt.. Ps låter värre än vad det är

Hur får jag det ut genom bakluckan?

Mvh

89 Inlägg
14 december 2012
Sorry. hade jag vart med i matchen så står det ju saab 90,, tänkte på halvcombin. du gör som föregående men nu gör du så att du fäller ned ryggstöden i bilen så dom vilar mot baksätet och lirkar ut taket via sidodörren valfri fram

10 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Eklund69 skrev:
Sorry. hade jag vart med i matchen så står det ju saab 90,, tänkte på halvcombin. du gör som föregående men nu gör du så att du fäller ned ryggstöden i bilen så dom vilar mot baksätet och lirkar ut taket via sidodörren valfri fram

Okej!
Jag hittade denna guiden på Saabklubbens hemsida. Guiden är skriven till en Saab 99, men det borde vara samma som på en Saab 90 va?

Mvh

89 Inlägg
14 december 2012
Det skulle jag tippa på att det är faktiskt,

10 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Eklund69 skrev:
Det skulle jag tippa på att det är faktiskt,

Ok, tack för hjälpen!

Mvh

89 Inlägg
14 december 2012
Lycka till.. föresten lommer det bli orginaltak eller kommer det "hottas till" ?

10 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Eklund69 skrev:
Lycka till.. föresten lommer det bli orginaltak eller kommer det "hottas till" ?

Nu när du säger det så kanske man skulle dra till med något fräsigt! Haha wink
Förslag?

Mvh

plankan
14 december 2012
heliumstoffe skrev:
Eklund69 skrev:

Nu när du säger det så kanske man skulle dra till med något fräsigt! Haha wink
Förslag?

Mvh

Svart innertak är det många som har idag
undertecknad själv i min OG 900 smile

89 Inlägg
14 december 2012
hahaha ja passa på nu, svart är ju helt ok,, skulle satsat på grå mocca, skit snyggt satte det i min 900 se

10 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Eklund69 skrev:
hahaha ja passa på nu, svart är ju helt ok,, skulle satsat på grå mocca, skit snyggt satte det i min 900 se

Skulle vilket tyg som helst fungera, eller är det några typer av tyg som man redan nu kan utesluta?

Mvh

89 Inlägg
14 december 2012
Allt hänger på limmet.. men skulle väl inte satsa på gamla filten i soffan direkt och hänga upp,  annars kan man ju sätta upp det mesta..

10 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Eklund69 skrev:
Allt hänger på limmet.. men skulle väl inte satsa på gamla filten i soffan direkt och hänga upp,  annars kan man ju sätta upp det mesta..

Fondtak eller självlysande kanske kan vara något? Haha!
Nä, men det blir nog ett grått tyg, liknande det som sitter där nu.

Mvh

89 Inlägg
14 december 2012
ja man får nog säga att ju närmre orginal dessto snyggare. är bilen orginal annars ?

Sök