3631
Sök

Hyundai Atos -99 Hjälp mig identifiera missljudet! (ljudfil)

260 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Tjena!

Försöker hjälpa min far som har en bil som låter så illa att min hund inte får sitta med, för då blir vovven helt knäpp! tongue

Så kan ni hjälpa oss att felsöka? Jag har spelat in ljudet och lägger in ljudfilen här på slutet. Idag köpte jag remsprej från Biltema och testade spruta på drivremmen (det är ju 2 st remmar vid varandra, den ena är generatorremmen, tror jag?). Jag sprejade rejält men det hjälpte inte utan lät lika illa ändå.

Det låter inte hela tiden, utan i vissa lägen. Jag tycker det låter när han byter växel, men han säger att det är även vid starten och när det är frikopplat. På ljudfilen hörs först när han startar bilen, sen tystnar missljudet lite medan han gasar i friläge och när han börjar backa då hörs det igen. Det har också blivit värre och värre sen i sommar. I början lät det inte så mycket, utan det kom gradvis.

Här är filen:

Kod:
http://speedy.sh/PpF3n/MOV04457.mp3

1 365 Inlägg
15 december 2012
Det är garanterat en dålig multirem trots att ni sprayat remspray som om man har tur tar bort ljudet i ett par timmar.

Häll vatten på remmarna så märker du vilken som är dålig för det brukar ta bort ljudet endel i en liten stund

260 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Richtenb skrev:
Det är garanterat en dålig multirem trots att ni sprayat remspray som om man har tur tar bort ljudet i ett par timmar.

Häll vatten på remmarna så märker du vilken som är dålig för det brukar ta bort ljudet endel i en liten stund

Ok! Så det är byte av remmen som gäller?

1 365 Inlägg
15 december 2012
Japp, så är det. Brukar inte vara några stora problem att Göra det själv.

Genna skrev:
Richtenb skrev:

Ok! Så det är byte av remmen som gäller?

Sök