2638
Sök

Köpråd, luftfilter-delar till S60 T5 -01

35 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#1
Halloj!

Tänkte kolla med er om detta är något ni rekommenderar till en s60 T5 -01?

Och är det svårt att installera dessa grejor? 


http://atechmotor.com/volvo/s60/t5-04/i … uftfilter/
http://atechmotor.com/universal/inlopp/aem-dryflow-3/


/mvh
Senast redigerat av chrizz (17 december 2012)

Forummoderator
26 363 Inlägg
15 december 2012
#2
Rekommenderar; mja. Öppet filter är väl alltid "fräckt" men annars finns det ju bättre filter för originalburken.
Svårt att montera; mja. Beror väl på om man har tummen mitt i handen eller inte?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 365 Inlägg
17 december 2012
#3
Att tänka på är att man ofta förlorar effekt med öppet filter pga högre insugstemp. Jag hade gärna haft kvar original luftbox om jag haft möjlighet att få plats med den.


35 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#4
Richtenb skrev:
Att tänka på är att man ofta förlorar effekt med öppet filter pga högre insugstemp. Jag hade gärna haft kvar original luftbox om jag haft möjlighet att få plats med den.

Hur mycket effekt förlorar man? Jag är mycket ute efter ljudet men vill som sagt inte tappa effekt eller slita på motorn!

818 Inlägg
17 december 2012
#5
Meggman skrev:
Richtenb skrev:
Att tänka på är att man ofta förlorar effekt med öppet filter pga högre insugstemp. Jag hade gärna haft kvar original luftbox om jag haft möjlighet att få plats med den.

Hur mycket effekt förlorar man? Jag är mycket ute efter ljudet men vill som sagt inte tappa effekt eller slita på motorn!

Du förlorar inte märkbart mycket effekt, inte ens säkert att du förlorar effekt.

313 Inlägg
19 december 2012
#6
Man kan inte bara säga att man förlorar eller vinner effekt utan vidare..

Det beror förstås på vilken situation..

Är det mycket stadskörning och stopp så blir genomströmningen i motorrummet sämre och effektförlust kan uppnås. Luftburk är lite mindre känsligt för detta.

Kommer du upp i hastighet som på bana, eller +70 km/h så skulle jag tro att det strömmar in tillräckligt med kall luft för att skillnaden ska vara försumbar mellan burk & öppet filter.

Varför inte bygga en egen luftburk?

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=350648

Och dra en 4" luftslang till fronten?

http://www.do88.se/sv/artiklar/silikons … 102mm.html

EDIT: Nej det är inte svårt att montera!
Senast redigerat av volvodrajvor (19 december 2012)


1 365 Inlägg
19 december 2012
#7
Eftersom att du tänker köpa öppet filter för ljudets skull så är det en helt annan sak än om du faktiskt köper det för att du tror att du vinner effekt. 8-10hk som det brukar stå på förpackningarna.

Naturligtvis kan du faktiskt få 1-2 hk mer en kall vinterdag men generellt så blir insugstempen högre och effekten sämre än orginal

Att bygga/köpa en sluten enhet som volvodrajvor tipsar om är det bästa men då förlorar du mycket av ljudet...


35 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#8
Okej, låter som att man inte förlorar så mycket effekt så att det ska vara märkbart.

Tror inte heller att jag har kunskapen eller orken att lära mig göra ett eget, så det lutar mest mot att köpa.

Tack för all info!


Sök