3686
Sök

Mercedes 300D -1983 går inte på alla cylindrar

249 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Hej!
Nu har Mercedesen börjat gått illa, det finns ingen tomgång på den och den bara bluddrar och går inte att varva ur.. Det  hörs tydligt att motorn inte får den diesel den behöver. Den hoppar runt på 3-4 cylindrar och är rikstrött..

Det är sällan några värre fel på dessa bilar så jag undrar om det beror på att jag tankat spillolja  blandat med diesel, kanske att det  kleggat igen i filtret som sitter bak i tanken? Filtret som ser ut som ett oljefilter som sitter på motorn har jag gjort  ren men det satt inte igen..

Någon som har en ide vad det är för fel?  Hur felsöker jag detta.. Måste få till den så jag har en bil
..

Mvh

218 Inlägg
17 december 2012
Civilarn skrev:
Hej!
Nu har Mercedesen börjat gått illa, det finns ingen tomgång på den och den bara bluddrar och går inte att varva ur.. Det  hörs tydligt att motorn inte får den diesel den behöver. Den hoppar runt på 3-4 cylindrar och är rikstrött..

Det är sällan några värre fel på dessa bilar så jag undrar om det beror på att jag tankat spillolja  blandat med diesel, kanske att det  kleggat igen i filtret som sitter bak i tanken? Filtret som ser ut som ett oljefilter som sitter på motorn har jag gjort  ren men det satt inte igen..

Någon som har en ide vad det är för fel?  Hur felsöker jag detta.. Måste få till den så jag har en bil
..

Mvh

Det är inte lönt att tanka spillolja, det har du märkt nu!
Byt filter till en början, göra rent ett dieselfilter med spillolja i är lönlöst.
Kan se rent ut men är igensatt garanterat.
Ta loss spridarrören lite vid spridarna så ser du om alla spridare har bränsletillförsel.
Kör inte med någon cylinder utan diesel då de tar jävligt med stryk.

-

249 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Jag har hittat en till sak som kanske kan hjälpa fram till en lösning till detta.. pumpar jag på handpumpen när detta händer så går den till sig en liten stund, pumpar jag 10 gånger på pumpen så kan jag kanske köra uppskattningsvis 1km innan den är totalt omöjlig att köra igen på sina 1-2 cylindrar..

Video på när jag demonstrerar användning av handpump i och med problemet finns nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=OVpgRM9Fb_M

MVH Robin

249 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Vart sitter den?yikes Jag ska på mercedes imorgon kväll och låna billyft för att åtgärda några besiktningstvåor och bland annat fixa detta fel, tror du det finns hemma? yikes

218 Inlägg
17 december 2012
Civilarn skrev:
Vart sitter den?yikes Jag ska på mercedes imorgon kväll och låna billyft för att åtgärda några besiktningstvåor och bland annat fixa detta fel, tror du det finns hemma? yikes

Ja det låter som om den tar tjuvluft, hade en cheva diesel som var snarlik till sättet den fick jag montera en membranpump på bränsleledningen.

Skulle nog prova med en ny tätning i alla fall!

-

218 Inlägg
17 december 2012
osterback skrev:
Civilarn skrev:

Ja det låter som om den tar tjuvluft, hade en cheva diesel som var snarlik till sättet den fick jag montera en membranpump på bränsleledningen.

Skulle nog prova med en ny tätning i alla fall!

Kolla även efter hål på ledningen från tank till pump.

-

2 174 Inlägg
18 december 2012
Civilarn skrev:
Hej!

..

Mvh

Varför förstöra gamla Goa mercor med diesel och spillolja?! Skit samma om de funkar ett tag, renar du inte skiten med filter är detta konsekvenserna.

Rengjort filtret på motorn ? Köp nytt. Rensa tank dra nya ledningar, lufta i med diesel cleaner och dra igång

249 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Jag har inte vanvårdat den vågar jag nästan säga.. Har silat spilloljan jag kört i den och som sagt kört med 50/50 med diesel.
Polarn som ägde den innan jag har alltid tankat dunk vet jag, det kan ju faktiskt sitta igen i tanken..

Fast om det satt igen i tanken, då borde det inte hjälpa att använda handpumpen lite för att dölja problemet en kort stund..

Mvh:)
Senast redigerat av Civilarn (18 december 2012)

249 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Jag hankade mig fram idag också genom att använda handpumpen var 500e meter. Det gick ju givetvis inte utan att man blev tokig så jag tog bort dieselfiltret och gjorde rent det med bensin och blåste ur det med tryckluft och vips så kunde man andas g.m det. Därefter gick bilen bra, jag for ut på E4:n för att åka på mekonomen och handla ett nytt dieselfilter, jag kom uppskattningsvis 4-5km från att jag rengjort filtret, utan att jag behövde använda handpumpen, sen började den hosta och gå dåligt igen..

Jag slog på varningsblinkers och skulle gå fram och pumpa på pumpen då jag trodde det skulle gå, men det blev inget speciellt motstånd i handpumpen vilket det blir när den pumpar upp tryck i systemet, jag trodde matarpumpen som sitter skruvad i blocket med 2 skruvar(sitter precis under handpumpen) hade gett upp så jag bogserade hem bilen.

Sen for och köpte en elektrisk pump på biltema för 500kr och även ett vanligt cykel/moped/skoterfilter som man kan sätta på en slang innan filtret. Jag drog loss slangarna från originalpumpen mot blocket och satte över allt på elpumpen och kopplade den på en strömbrytare, pumpen går och pumpar diesel till filtret, men längre än så kommer det inte verkar det som.

När jag öppnar den skruven som sitter högst upp på filterhuset(där returslangarna går ihop) så kommer det inte något tryck på dieseln utan det droppar bara ytterst smått. Bilen går alltså inte att få igång nu alls.

(OBS dieselfiltret är nu alltså nybytt)

Vad i hela sjutton har hänt nu? Kan högtryckspumpen ha lagt av, alltså den riktiga dieselpumpen? Snälla säg att det är något enklare fel som spökar.. sad

MVH

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 december 2012
haru satt slangarna rätt då??

Bildemonterare samt egen verkstad. !

249 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Givetvis!
Det finns en markering vart in och respektive utlopp skall sitta på den elektriska pumpen, om man sätter slangarna fel så kan jag inte fylla filtret som sitter innan dieselfiltret med diesel vilket jag såg att jag gjorde.. hmm

5 127 Inlägg
18 december 2012
Vilken typ av pump köpte du och vad ger den i tryck? Vet flera som rasat diesel pumpar när dom bygt om från bensin till diesel utan att plocka bort elpumpen till insprutningen. Låter som du får tömma HELA bränslesystemet och spola ur det med ren diesel och ev göra rent dieselpumpen då de låter som de är stopp någon Stans. Provat att tömma tanken? Annars lär ju filtrena vara igensatta igen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

249 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Vadå tagit bort elpumpen:O?
Vart skulle det vara stopp isåfall? Det är typ 30% (silad) spillolja och 70% diesel i tanken nu och jag får inte upp något tryck i systemet, vart kan det sitta stopp isåfall? det finns ju tryck in till filtret men som sagt det tar stopp någonstans inne i pumpen..

Tror du att det är stopp eller att jag rasat pumpen, förstod inte riktigt..

Detta är värdena för pumpen jag köpt:Max. kap. 70 l/h. Max. tryck 0,27–0,40 bar.

mb_pucken skrev:
Vilken typ av pump köpte du och vad ger den i tryck? Vet flera som rasat diesel pumpar när dom bygt om från bensin till diesel utan att plocka bort elpumpen till insprutningen. Låter som du får tömma HELA bränslesystemet och spola ur det med ren diesel och ev göra rent dieselpumpen då de låter som de är stopp någon Stans. Provat att tömma tanken? Annars lär ju filtrena vara igensatta igen.

5 127 Inlägg
18 december 2012
Tänkte så du inte körde med en matarpump som ger typ 3 bar. De gillar inte dieselpumpen. Kollat spridarrören osv? Annars låter de ju som de är nå knas i dieselpumpen. Har du lossa en slang åt gången efter vägen till dieselpumpen? Då bör du ju se vart de slutar komma diesel. Om du tex har diesel till soppa filtret men inte efter är de stopp där eller har du typ soppa ut ur filtret men inte ut ur slangen vid dieselpumpen så bör de vara stopp i den osv

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

249 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Jag fick till felet, det var luft i systemet som kom efter att jag rengjorde filtret, jag måste ha slarvat med luftningen och därav tvärdog den på motorvägen p.g.a mycket luft i bränslet.

Jag började med att ta en dunk med 5L ren diesel i och doppa slangen före pumpen i för att spola rent pumpen och spridarna med, när det kom ren diesel överallt så luftade jag spridare för spridare och därefter på pumpen och detta typ 2 gånger till, till slut så fick jag den att gå..

Nu smattrar den på som vanligt igen!wink

Tack för alla eleganta svar som (hade) kunnat varit rätt, men som tur var så löstes problemet på egen hand denna gång:)

//Tack

MVH

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 december 2012
Prova ge pumpen diesel direkt utan att gå igenom filtret..

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 december 2012
Sätt gärna dit ett nytt "slangfilter"

249 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Felet är borta nu som sagt:)

Sothora <3
1 201 Inlägg