Jag hankade mig fram idag också genom att använda handpumpen var 500e meter. Det gick ju givetvis inte utan att man blev tokig så jag tog bort dieselfiltret och gjorde rent det med bensin och blåste ur det med tryckluft och vips så kunde man andas g.m det. Därefter gick bilen bra, jag for ut på E4:n för att åka på mekonomen och handla ett nytt dieselfilter, jag kom uppskattningsvis 4-5km från att jag rengjort filtret, utan att jag behövde använda handpumpen, sen började den hosta och gå dåligt igen..
Jag slog på varningsblinkers och skulle gå fram och pumpa på pumpen då jag trodde det skulle gå, men det blev inget speciellt motstånd i handpumpen vilket det blir när den pumpar upp tryck i systemet, jag trodde matarpumpen som sitter skruvad i blocket med 2 skruvar(sitter precis under handpumpen) hade gett upp så jag bogserade hem bilen.
Sen for och köpte en elektrisk pump på biltema för 500kr och även ett vanligt cykel/moped/skoterfilter som man kan sätta på en slang innan filtret. Jag drog loss slangarna från originalpumpen mot blocket och satte över allt på elpumpen och kopplade den på en strömbrytare, pumpen går och pumpar diesel till filtret, men längre än så kommer det inte verkar det som.
När jag öppnar den skruven som sitter högst upp på filterhuset(där returslangarna går ihop) så kommer det inte något tryck på dieseln utan det droppar bara ytterst smått. Bilen går alltså inte att få igång nu alls.
(OBS dieselfiltret är nu alltså nybytt)
Vad i hela sjutton har hänt nu? Kan högtryckspumpen ha lagt av, alltså den riktiga dieselpumpen? Snälla säg att det är något enklare fel som spökar..
MVH