2949
Sök

Kan detta batteri driva det här kitet ?

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#1
Hej. Har en nytt ljud kit.

2st 15" Eternal Series Subwoofer
Power Handling:
Peak: 2600 watts
RMS: 1300 watts
3-Layer poly cellulose cone
Multi-connect lug lock terminals
Chrome plated 3-dimensional cast aluminum basket
Flat progressive NOMEX Spider
Dual voice coil wound on black anodized aluminum former
Frequency response: 15-500 Hz
Sensitivity: 94 dB

2st Audiobahn A2300HCT

4800W Max, High-Current 2-Channel Car Amplifier
RMS Power Rating:
300 watts x 2 chan. @ 4 ohms
600 watts x 2 chan. @ 2 ohms
1200 watts x 2 chan. @ 1 ohm
Bridged:
600 watts x 1 chan. @ 4 ohms
1200 watts x 1 chan. @ 2 ohms
2400 watts x 1 chan. @ 1 ohm
Max Power Output: 4800 watts @ 1 ohm

1st Audiobahn ABC6003V
6 1/2" and 4" 3-Way Component System
Power Handling:
Peak: 640 watts
RMS: 320 watts

1st Audiobahn ABC6002V
6-1/2" 2-Way Component System
Power Handling:
Peak: 400 watts
RMS: 200 watts

Tänkte ha det här batteriet http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=SX1120
tror ni det kommer funka, allt ska vara kopplat till det batteriet. Ska sitta i en 855 95a.
Senast redigerat av Toxicz (20 december 2012)

1 523 Inlägg
20 december 2012
#2
Toxicz skrev:
Hej. Har en nytt ljud kit.

2st 15" Eternal Series Subwoofer
Power Handling:
Peak: 2600 watts
RMS: 1300 watts
3-Layer poly cellulose cone
Multi-connect lug lock terminals
Chrome plated 3-dimensional cast aluminum basket
Flat progressive NOMEX Spider
Dual voice coil wound on black anodized aluminum former
Frequency response: 15-500 Hz
Sensitivity: 94 dB

2st Audiobahn A2300HCT

4800W Max, High-Current 2-Channel Car Amplifier
RMS Power Rating:
300 watts x 2 chan. @ 4 ohms
600 watts x 2 chan. @ 2 ohms
1200 watts x 2 chan. @ 1 ohm
Bridged:
600 watts x 1 chan. @ 4 ohms
1200 watts x 1 chan. @ 2 ohms
2400 watts x 1 chan. @ 1 ohm
Max Power Output: 4800 watts @ 1 ohm

1st Audiobahn ABC6003V
6 1/2" and 4" 3-Way Component System
Power Handling:
Peak: 640 watts
RMS: 320 watts

1st Audiobahn ABC6002V
6-1/2" 2-Way Component System
Power Handling:
Peak: 400 watts
RMS: 200 watts

Tänkte ha det här batteriet http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=SX1120
tror ni det kommer funka, allt ska vara kopplat till det batteriet. Ska sitta i en 855 95a.

sägs ju att det ska vara ett patteri per 1000w rms sen får du ju räkna själv=) men tveksam att stegen lämnar de effekterna dock..


174 Inlägg
20 december 2012
#3
Jag hade iaf köpt MINST 2st bättre batterier.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

1 705 Inlägg
20 december 2012
#4
Om du nu ska bygga värsta ljudet, så varför snåla på batteriet?
Köp ett bra batteri, typ Optima Yellowtop eller liknande istället.


610 Inlägg
20 december 2012
#5
Du ska inte köpa startbatterier i mitt tycke.
De står väll att de lämmnar 2400rms i 1ohm? Och om ja inte läser fel så har du 2st? De blir 4800rms om du använder allt fullt ut.

Men iaf 3-4st BRA batterier skulle jag använt till dina grejer
Exempel på batterier:
Kinetik
Optima
Stinger
Hollywood
Biltemas AGM funkar också
Fullriver

Ström är VÄLDIGT viktigt i ett ljud system där du har riktigt starka grejor.
Senast redigerat av Ljud-fan (20 december 2012)

302 Inlägg
20 december 2012
#6
Snåla inte på batterier!! Väldigt många gör det och för att få effekt går det åt ström.
(Även jag vet av erfarenhet)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#7
Får tacka för eran hjälp. Förstår nu att det är bättre att serie koppla bra mindre batteri än stora dåliga. Tittade lite mer och hittade http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=8507
Det ska ju vara bra för ljudbygge har andra sagt i andra trådar iaf. Få titta lite på vad ljud-fan skrev och se vad dom har att erbjuda för batteri. Tack för hjälpen smile

1 705 Inlägg
20 december 2012
#8
Toxicz skrev:
Får tacka för eran hjälp. Förstår nu att det är bättre att serie koppla bra mindre batteri än stora dåliga. Tittade lite mer och hittade http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=8507

Fortfarande ett startbatteri. Ska man vara petig så kolla hellre på batterier som inte enbart är designade för att starta bilar, tex Optima Yellowtop.


174 Inlägg
20 december 2012
#9
Toxicz skrev:
Får tacka för eran hjälp. Förstår nu att det är bättre att serie koppla bra mindre batteri än stora dåliga. Tittade lite mer och hittade http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=8507
Det ska ju vara bra för ljudbygge har andra sagt i andra trådar iaf. Få titta lite på vad ljud-fan skrev och se vad dom har att erbjuda för batteri. Tack för hjälpen smile

Banner funkar bra! Men välj inte "starting bull", som du länkade. Välj isåfall istället "banner RUNNING BULL"

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#10
Så banner är ett bra märka. Men det ska vara RUNNING BULL inte STARTING BULL smile ska leta vidare smile tack för tipset !

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#11

21 761 Inlägg
20 december 2012
#12
Power Bull borde också funka, de ska tydligen tåla en del djupurladdningar enligt Banners hemsida.

Angående detta med att man inte bör ha startbatterier till bilstereo så är det egentligen en sanning med modifikation. Till en bilstereoanläggning vill man ju ha batterier som ger mycket ström och dessutom "snabbt", vilket faktiskt gör att startbatterier är aningen mer lämpligt än cyklingståliga batterier.

Grejen är dock att eftersom startbatterier inte är gjorda för att tåla en massa djupurladdning så finns risken att ett sånt inte håller så länge ifall man tex brukar spela ofta med motorn avslagen, men ser man till att inte låta batteriet bli djupurladdat så går det bra med startbatteri.

"För säkerhets skull" rekommenderar man ändå inte att ha startbatteri eftersom folk inte alltid har full koll på sina batterier och alltså riskerar att förstöra sina batterier i onödan. smile

174 Inlägg
20 december 2012
#13

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#14
Du förstår jag. Har inga planer att ha bilen avstängd osv. Men visst det kan ju hända ibland. Efter som ett "start batteri funkar" så blir det nog mixen power bull då. Tror det blir bäst så, tål djupurladdning men inte lika bra som running bull, men power bull var 10 gånger billigare med. Blir nog 3x power bull 72ah 680A batteri i serie, borde kunna driva runt det smile Tänkte på en sak till, behöver jag en ny generator ? Tror min org ligger på 100A. Kan jag behöva en större ?

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#15
Wabbzen, är villig att lägga ner pengar men det där är bara för dyrt, 7000 tusen bara för batterier, nej tack sad

2 024 Inlägg
20 december 2012
#16
Sätt inte batterierna i serie bara....då får du 36Volt. Sätt dem paralellt.....

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#17
Expoze. Så jag ska koppla såhär?

Vanliga batteri(den i motorrummet) + till + på bull batteriet nr1 till + bull batteri nr2 till + bull batteri nr3. Sen göra lika dant med - ?

21 761 Inlägg
20 december 2012
#18
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/732517_lvjngv.jpg
Här är exempel på parallellkoppling av flera batterier. Har tyvärr glömt att rita en jordanslutning på främre batteriet. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2012)

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#19
Jaha, det blev det skitlätt helt plötsligt smile kan jag koppla in alla slutsteg på ett batteri och det fördelas automatiskt mellan alla batteri då eller ?

21 761 Inlägg
20 december 2012
#20
För att utnyttja de bakre batterierna optimalt så ska du koppla in stegens plus och minus "i varsin ände" på batteribanken, tex plus på första batteriet och minus på sista batteriet. smile


Sök