Lozinmust skrev:
saab_sonett skrev:
risodlarn skrev:
16 ventiler kan jag ju köpa är bättre men kamrem eller kedja på en gammal bil känns väl lite sak samma. Kamremmen kan gå av inget annat. Krånglar kedjan så blir de inte roligt.
Toppen är felkonstruerad på M40 motorn. Kammen och remmen slit mycket fort. Kamremsbyte var 4000:e mil
M43 motorn som kom 1994 är mycket slitstarkare.
Som Saab_sonett säger så är M43:n mycket bättre, på alla sätt och vis, än misslyckandet vid namn M40. Jag har haft en 318 M40 och en 316 M43, skillnaden är ordentligt märkbar(till 316:ens fördel).
Nej det är inte bara 318is(M42) som har 16 ventiler.
M43 har precis som M40 två ventiler per cylinder och åtta stycken totalt medan M42 och M44 har sexton totalt. Strunt samma, alla fyra är snåla och pigga motorer antalet ventiler är endast en siffra på pappret.
Personligen hade jag valt en BMW E36, den är konsekvent och följer vägen på ett helt annat sätt än vad Volvo 740 gör både med tanke på väghållning och komfort. Förbrukningen är lägre, men i övrigt är en Volvo inte billigare i drift än vad en BMW är och håller inte bättre. Till bägge är tillgången på reservdelar mycket god, både på nya original, nya pirat och begagnade delar.
Problemet med BMW är i ännu större utsträckning än Volvo 740 att många exemplar är hårt eller slutkörda, det är bägge populära bilar bland ungdomar och bland dem som vill ha vinterbilar. Där kan Volvo ha en fördel i att de ligger lite lägre i pris dock.
Och även när det gäller motorn vill jag påstå att det inte spelar någon roll vilken du väljer, M40 har problem men köper du ett friskt exemplar har du många tusen mil kvar innan du får några problem med kamaxeln. Det är trots allt en gammal bil du köper, har du planerat att äga den i 10år/10.000mil? Är det bara en slit&släng-bil så fungerar M40 utmärkt.
Visst behöver du byta kamrem, men det är inte dyrt och kompenseras av att en nyare trea med M43 också kostar mer i inköp. Så gå som alltid efter skicket och håll inte stenhårt på att det skall sitta en M42/M43 under huven, men visst står du och väljer mellan en bil med M40 och en med M43 väger den senare tungt.
Lycka till!