3541
Sök

Säkring går hela tiden. Extern batteri laddare

63 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
Försöker ladda bilens batteri men säkringer går sönder hela tiden.
Har bytt 3 st nu.

När kontakt kablarna inte är laddade till batteriet så är det lugnt. Men när jag kopplar dem till batteriet (12v) så går säkringen av efter typ 510 sekunder.

Vad är det som är fel?

21 761 Inlägg
21 december 2012
Det skulle kunna vara batteriet som antingen är dåligt eller väldigt urladdat så att laddaren överbelastas. Mät med multimeter vilken spänning det är på batteripolerna och skriv sedan vilket värde du får, då kanske vi kan ge mer råd. smile

Vilken batteriladdare har du, en gammal sak?

2 024 Inlägg
21 december 2012
Har du en äldre laddare så bör du dessutom koppla loss batteriet från bilens elsystem innan du ansluter laddaren.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

63 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det skulle kunna vara batteriet som antingen är dåligt eller väldigt urladdat så att laddaren överbelastas. Mät med multimeter vilken spänning det är på batteripolerna och skriv sedan vilket värde du får, då kanske vi kan ge mer råd. smile

Vilken batteriladdare har du, en gammal sak?

Problemet är löst nu.
Batteriladdaren kunde bara ladda om batteriet hade mer än 3v.
Min batteri hade ungefär 2v och den är skit gammal.

Fick igång bilen med startkablar och laddade batteriet i bilen. Sedan full laddade jag den mha extern batteri laddare.

tack:)

21 761 Inlägg
23 december 2012
Kul att du fick igång laddningen. Var dock beredd på att batteriet kastar in handduken, med tanke på att det dels är gammalt och dels hade så pass låg spänning. Risken är även stor att det hade frusit inuti cellerna. smile

Sök