2266
Sök

Fördel/nackdel aussie locker

130 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
#1
Jag har funderat lite på aussielocker från bakaxeldelar till min volvo 240 1030 axel. Sugtrimmad motor, inget mer invecklat. Så jag tänkte aussie lockern skulle vara ett bra alternativ, har hört den håller ca. 300-400hk. Men då på senaste tid på olika fordon tycker jag att jag läser om mer och mer problem med den. Själva "knackandet" i t.ex. rondeller utan gaspådrag är egentligen inget större problem för mig. Men sådant som att ny aussie locker har blivit om-monterad flera gånger men ändå vill dra på en axel?

Volvo 240 -83

4 146 Inlägg
21 december 2012
#2
Den klickar ju alltid när du svänger och den inte låser, jag gillar ljudet så ser det nästan som en bonus:)

Fördelen är ju att den alltid låser när man gasar och inte gör det när man svänger utan att gasa samt priset. Priset är väll största fördelen och enda(?) över dom andra diffarna som finns tex torsen.

Har aldrig hört om någon aussie som bara drar på en axel eller någon som har haft problem med en locker alls. Ska skaffa mig en locker själv när jag börjar använda bilen igen.


490 Inlägg
21 december 2012
#3
Min funkar utmärkt och har så gjort både sommar som vinter! dock stör jag mig något på "knackandet" på sommaren då det hörs mkt mera då. men klart en bra investering!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Avstängd
1 418 Inlägg
21 december 2012
#4
sonaxvax skrev:
Min funkar utmärkt och har så gjort både sommar som vinter! dock stör jag mig något på "knackandet" på sommaren då det hörs mkt mera då. men klart en bra investering!

hur blir de när man translockar bilen då? låser den upp båda hjulen då med?

490 Inlägg
21 december 2012
#5
Translockar?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

19 Inlägg
14 september 2013
#6
Johan85 skrev:
hur blir de när man translockar bilen då? låser den upp båda hjulen då med?

Nix. Translock är väl Transbrake och den låser bara växellådan, så bakaxeln är helt obelastad.

Btw.
Är det nå´n här som har en gissning på hur mycket pulver en Aussie Locker pallar med?

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

755 Inlägg
14 september 2013
#7
en aussie håller för rätt mycket som jag har för mig lite osäker nu dock

If you want to win, You mustn't loose.

Avstängd
1 418 Inlägg
14 september 2013
#8
sonaxvax skrev:
Translockar?

när du tex kommer på 3an sen lägger du i 2an och släpper upp samtidigt som du svänger utan att varva upp motorn så man får sladd:)

78 Inlägg
14 september 2013
#9
När jag pratade med Jonas på bakaxeldelar sa han att den pallar runt 3-400hk, därav valde jag
en bakaxel med Torsen istället. En bekant har en axel med Aussie Locker och jag tycker den fungerar
bra. Låser upp som den ska och lever inte om alls så mycket som jag tidigare trott att den skulle göra.

19 Inlägg
14 september 2013
#10
Hmm... Det får nog bli en Torsen för min del också.
Jag har ställt frågan om hållbarheten på andra ställen också
och vill man vara säker med mycket kräm ska man nog välja bort Aussie.

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.


Sök