3376
Sök

Volvo 740 GLE 88 (B230E)

8 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Min volvo 740 Gle 88 (b230E) har strula lite på sistone men la ner helt när jag var ute o körde med den sist.
ska försöka för klara hur den har bettet sig.

Det började i sommras  efter ha stått ett dygn ville den inte starta, jag fick då hjälp av en kunnigare kompis som trodde att det var bensin pumpen (den start när vi slog lite lätt på pumpen)
Samma sak hände sen igen efter ungefär en månad men vill då inte start när jag slog på pumpen.
köpte därför en ny pump och bilen start efter vi laddat batteri (vi hade hållt på med bilen ute i kyllan).

Efter detta har det hänt rätt så många mystiska problem men bara när man ska starta bilen.
Vissa tillfällen gick inte bensinpumpen igång alls andra gånger så starta den inte i läge 3 på tändningslåset men tände när man släppte till läge 2. Varje gång jag inte fick i gång den och var tvungen att bogsera, så start den när vi föröskte rullstarta. Helt enkelt många mystiska problem.
Men när den gick var det igna problem alls, allt funka prima.

Lat och okunnig som jag är tänkte jag att det spöka för det var kallt ute.

Men så en dag när jag var på väg till affären så dog den mitt i en bil kö på tomgången (har alldrig hänt förut) och har nu gett upp helt.

Nu går inte bensinpumpen i gång alls på läge 2 (den brukar sussa i 1-2 sekunder ungefär vanligen) och jag har inte heller någon gnista på nåt av stiften. Har testa bytt bensinrelät men det blev ingen skillnad.

Har sökte en massa på liknaden problem men inte hittat nåt där både bensinpumpen gett upp och det inte kommer någon gnista på stiften.

Som jag förstår så är det nått av det här som borde vara felet:
Hallgivaren/vevaxelgivaren
Bensinpumpsrelä
Glapp i tändningslås
Tändmodul

hur ska jag felsöka dom ?

Någon som känner igen problemt och har några ider ?

Mvh tobbe

Lastbilsmekaniker
5 217 Inlägg
24 december 2012
#2
hallgivaren är ett vanligt problem på dom. sitter fördelaren bak eller fram på din, sitter den bak är den inbyggd i fördelaren. finns lös att köpa och byta ut men är lite arbete måste borra bort två nitar om jag inte mins fel är väldigt skör:P på den jag byte på så fick jag limma fast den nya:P


Lastbilsmekaniker
5 217 Inlägg
24 december 2012
#3
kolla efter luftläck runt insuget också, är väll mekanisk-insprutning på denna eller, dom kan spöka när det är luftläck också.


21 761 Inlägg
24 december 2012
#4
Så länge det inte kommer gnista så drar heller inte pumprelät, saknad gnista är alltså åtminstone ett problem för närvarande som måste fixas till. Då är väl Hallgivaren en inte helt ovanlig felkälla, som volvoqq skriver. smile

Med tanke på att bilen tidigare har haft diverse konstiga saker för sig så finns kanske risk att tändlåset också krånglar.
Senast redigerat av Drönirettab (24 december 2012)

8 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#5
har titta runt insuget men inte hittat någon luftläcka. men skulle verkligen både gnista och bensinpump sluta funka pågrund av det ? neutral

jo fördelaren sitter bak på min bil. ska ta en titt på den sen går den felsöka på något enkelt sätt ?

221 Inlägg
24 december 2012
#6
Testa att ta bort skyddet runt bränslepumps relät o sätt tillbaks de utan skyddet, och håll ihop spolarna med 2 fingrar o testa att starta :p


21 761 Inlägg
24 december 2012
#7
Tobbe20 skrev:
har titta runt insuget men inte hittat någon luftläcka. men skulle verkligen både gnista och bensinpump sluta funka pågrund av det ? neutral

Nej, ett eventuellt luftläckage där har inget med utebliven gnista att göra. Däremot skadar det nog aldrig att kolla upp hur det ser ut vid insug och vakumslangar eftersom den mekaniska insprutningen är väldigt känslig för minsta luftläckage. smile

21 761 Inlägg
24 december 2012
#8
jetta_mannen skrev:
Testa att ta bort skyddet runt bränslepumps relät o sätt tillbaks de utan skyddet, och håll ihop spolarna med 2 fingrar o testa att starta :p

Eftersom det inte kommer gnista så startar inte bilen ändå. smile

8 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#9
ok ok tack för alla svar, ska kolla hallgivaren och tändningslåset sen efter jul maten smile

221 Inlägg
24 december 2012
#10
Haha aha, skulle kanske läst lite noggrannare smile
Drönirettab skrev:
jetta_mannen skrev:
Testa att ta bort skyddet runt bränslepumps relät o sätt tillbaks de utan skyddet, och håll ihop spolarna med 2 fingrar o testa att starta :p

Eftersom det inte kommer gnista så startar inte bilen ändå. smile


6 738 Inlägg
24 december 2012
#11
hallgivaren säger ja också! tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

685 Inlägg
24 december 2012
#12
Låter som att det är hallgivaren.

No turbo shit - just real power!

Pim_Pim
24 december 2012
#13
Kan de vara hallgivaren ?

Crime Village
111 Inlägg
24 december 2012
#14
Har samma problem på min b230f med hallgivare.
Om Hallgivaren är pajj får den väll varken bensin eller gnista då den inte känner av att motorn går runt?

6 738 Inlägg
24 december 2012
#15
Barkvik skrev:
Har samma problem på min b230f med hallgivare.
Om Hallgivaren är pajj får den väll varken bensin eller gnista då den inte känner av att motorn går runt?

japp det är hallgivaren som fixar gnista och så är det den som säger till tändboxen som sen säger till soppaboxen att motorn går runt och pumparna kan startas. vet inte riktigt vad det är som startar pumparna på en b230e iomed att det inte finns nån bränslebox på dom tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 761 Inlägg
24 december 2012
#16
Henkix skrev:
vet inte riktigt vad det är som startar pumparna på en b230e iomed att det inte finns nån bränslebox på dom tongue

Det finns någon sorts triggerkrets i elektroniken till pumprelät som känner av tändimpulserna, en av ingångarna på relät tar signal från tändspolens minusanslutning tror jag. smile

8 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#17
Tänkte byta hela fördelaren, och tänkte kolla om det är någon skillnad mellan b230e och b230f fördelare?

6 738 Inlägg
26 december 2012
#18
Tobbe20 skrev:
Tänkte byta hela fördelaren, och tänkte kolla om det är någon skillnad mellan b230e och b230f fördelare?

de e samma wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

309 Inlägg
26 december 2012
#19
Har B230E hallgivare? Vart sitter den isåfall?

1 283 Inlägg
26 december 2012
#20
PETROLHEAD skrev:
Har B230E hallgivare? Vart sitter den isåfall?

Den ska sitta bakom fördelaren om den har en, tror dom har det och induktionsgivaren kom senare.



Sök